استاد دانشگاه آلابامای جنوبی:

اروپایی‌ها می‌توانند تحریم‌های بعدی آمریکا را نادیده بگیرند

مایکل هولینگزورث، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما تاکید کرد: آمریکا حق احیای تحریم‌ها علیه ایران را ندارد و کشورهای اروپایی می‌توانند همچنان تحریم‌های بعدی آمریکا را نادیده بگیرند.

اروپایی‌ها می‌توانند تحریم‌های بعدی آمریکا را نادیده بگیرند
کد خبر: 435657
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۱:۲۶:۳۲

اعتمادآنلاین| مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است.

کشورهای اروپایی می‌توانند همچنان تحریم‌های بعدی آمریکا را نادیده بگیرند

مایکل هولینگزورث در مورد آینده برجام گفت: آینده قابل پیش‌بینی برای برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد؛ برای این توافق قطعنامه سازمان ملل وجود دارد، اما هیچ ساز و کار رسمی برای خروج از برجام، در آن وجود نداشت، که این یکی از نواقص آن است.

وی افزود: با این حال کشورهای اروپایی می‌توانند همچنان تحریم‌های بعدی را نادیده بگیرند و ایران می‌تواند هر زمان خواست برنامه هسته‌ای خود را انجام دهد. کشورها می‌توانند آنچه را که می‌خواهند انجام دهند، اما باید با عواقب آن کنار بیایند.

آمریکا حق قانونی احیای تحریم‌ها را ندارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در مورد ادعای ترامپ برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه گفت: این سوال وجود دارد که آیا قطعنامه 2231 به ایالات متحده حق انجام این کار را می‌دهد؟ به طور کلی، من با این استدلال ایالات متحده، که یک طرفه از توافقنامه خارج شده است و فکر می‌کند دارای اختیار قانونی برای فعال کردن این موضوع است، مخالفم.

وی افزود: این استدلال مبتنی بر این است که آیا ایالات متحده یک شرکت‌کننده محسوب می‌شود یا خیر. من فکر نمی‌کنم پس از خروج جدی از برجام در سال 2018 چنین باشد. اینکه آیا ایالات متحده می‌تواند سایر کشورها را برای استفاده از تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد بیشتر مبتنی بر قدرت سیاسی است تا قدرت قانونی. قدرت بین‌المللی آمریکا اجازه زورگویی را به او می‌دهد و این را حق خود می‌داند و برخی شواهد نشان می‌دهد که این زورگویی ممکن است برای ایران مشکل‌ساز شود.

در صورت انتخاب بایدن تغییرات جدی در سیاست آمریکا ایجاد خواهد شد

این استاد دانشگاه در مورد آینده ترامپ گفت: سوال خوبی است بیشتر نظرسنجی‌ها در ایالات متحده نشان می‌دهد که وی از رقیب خود عقب است. انتخابات نوامبر دور نیست. در صورت انتخاب مجدد ترامپ، ممکن است چند مشکل وجود داشته باشد و در صورت عدم انتخاب مجدد وی، تغییرات جدی در سیاست آمریکا ایجاد خواهد شد. این‌ها به احتمال زیاد شامل رویکردی متفاوت در روابط بین‌الملل است زیرا دولت بایدن از رویکرد فلسفی و نظری متفاوتی در این باره پیروی می‌کند.

آژانس به دنبال نجات برجام است

وی در مورد همکاری ایران و آژانس گفت: آژانس دنبال نجات برجام است و می‌خواهد ایران را قانع کند تا به تعهدات خود پایبند بماند. هم چنین آژانس به دنبال این است که راهی برای متقاعد کردن قدرت‌های اروپایی بیابد تا آن‌ها را قانع کند که موضوع ایران ارزش مقاومت در برابر فشار برای وضع تحریم‌های بیشتر را دارد.

سفر گروسی به ایران و کسب اجازه بررسی دو سایت در ایران پیشرفت خوبی است، هر چند این بررسی زمان می‌برد ولی پیشرفت خوبی است.

برجام با خروج آمریکا از بین نمی‌رود

با انتخاب بایدن احتمال نجات برجام وجود دارد

مایکل هولینگزورث در مورد حقوق ایران برای خروج از برجام گفت: دولت ایران حق انجام آنچه که به نفع کشور است را دارد، این قانون بین‌الملل عرفی و اصل نظریه اثبات‌گرایی است. اگر دولت معتقد باشد که نقض شرط‌هایی که با آنها موافقت کرده است، بهترین اقدام است این کار را انجام می‌دهد، اما این توافق نامه‌ای چندجانبه بود که با خروج ایالات متحده آمریکا از بین نمی‌رود. اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تلاش می‌کنند توافقنامه را بدون حمایت از ایالات متحده حفظ کنند.

همه چیز به انتخابات آینده بستگی دارد. با یک دولت جدید، ممکن است تمایل به ورود مجدد به توافق و کاهش تحریم‌های ایران وجود داشته باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها