نامه انجمن حمایت از حقوق کودکان به روحانی: بی‌نظمی بر وضعیت آموزش کودکان سایه افکنده است

انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور از محروم ماندن کودکان از تحصیل، در سال جدید ابراز گلایه کرد.

نامه انجمن حمایت از حقوق کودکان به روحانی: بی‌نظمی بر وضعیت آموزش کودکان سایه افکنده است
کد خبر: 435710
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۵:۳۶

اعتمادآنلاین| انجمن حمایت ازحقوق کودکان در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور از محروم ماندن بسیاری از کودکان از تحصیل به خاطر شیوع کرونا، گسترش فقر و عدم برخورداری بسیاری از کودکان از خدمات آموزشی و عمیق‌تر شدن «شکاف آموزشی» ابراز گلایه کرد.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضر هستید، مطابق متن صریح قانون اساسی، برخورداری از آموزش رایگان جزو حقوق اولیه کلیه افراد جامعه بوده و مطابق مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که ایران در سال 1372 به آن پیوسته و در حکم قانون داخلی است، برخورداری از آموزش و عدالت آموزشی از حقوق اساسی کودکان می‌باشد. تجارب جهانی مبین آن است که عدالت آموزشی در کلیه فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی موثر است، تا جایی‌که از آن به عنوان یکی از عوامل بنیادین در انسجام جامعه و همبستگی اجتماعی نام برده می‌شود و به همین دلیل نیز در زمره وظایف اصلی دولت‌ها قرار می‌گیرد.


متاسفانه در سال تحصیلی گذشته، شیوع کرونا، گسترش فقر و عدم برخورداری بسیاری از کودکان از خدمات آموزشی، باعث عمیق‌تر شدن «شکاف آموزشی» در کشور شد، شکافی که فارغ از اثرات کوتاه‌مدت آن، پیامدهای مخرب بلندمدت نیز به همراه خواهد داشت.


در همین راستا، از مسئولین حوزه بهداشت و سلامت و آموزش و پرورش انتظار می‌رفت که برای سال تحصیلی جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام نمایند که دسترسی به خدمات آموزشی برای همه کودکان میسر شود و تا حد ممکن این شکاف آموزشی از بین برود. اما با کمال تاسف شاهد هستیم که نه تنها برنامه‌ای منسجم و متناسب با دستورالعمل‌های بهداشتی و آموزشی طراحی و اعلام نشد، بلکه بی‌نظمی و نابسامانی بیش از پیش بر وضعیت آموزش کودکان در کشور سایه افکند.

نتیجه این نابسامانی‌، بازماندن بسیاری از کودکان از تحصیل، دور ماندن کودکان در معرض آسیب از مدرسه به عنوان تنها مکان امن، عدم دسترسی بسیاری از کودکان به آموزش آنلاین، حضور تعدادی از کودکان در مدرسه بدون امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت خود، خانواده‌ و کادر مدرسه، و در نهایت بالا رفتن نرخ ابتلا به ویروس کروناست، آن هم در شرایطی که برای دسترسی به درمان رایگان نیز تضمینی وجود ندارد.

جناب‌عالی مکررا در سخنان خود دوگانه‌های سلامت و آموزش، سلامت و فعالیت اقتصادی و .... را «نادرست» خوانده‌اید. حال سوال این است که چرا هیچ برنامه مشخصی از جانب دولت و سازمان‌های مرتبط با آن در راستای کم‌رنگ کردن دوگانه سلامت و آموزش ارائه نشده‌است؟ چرا در فرصت سه ماهه تابستان زیرساخت‌های لازم برای دستیابی کودکان به آموزش آنلاین فراهم نشده‌است؟ چرا پیش از بازگشایی مدارس، امکانات لازم برای رعایت پروتکل‌‌ها در اختیار مدارس قرار داده نشده‌است؟

متاسفانه با روند رو به رشد کالایی شدن آموزش و پرورش، بیشتر امکانات آموزشی در اختیار درصد اندکی از جامعه قرار می‌گیرد و عمده مدارس حتی در کلان‌شهرها سهم اندکی از سرانه آموزشی و بهداشتی دریافت می‌کنند. این وضعیت در مناطق و روستاهای محروم به‌طرز چشم‌گیری وخیم‌تر است؛ در بسیاری از مناطق محروم حتی در تامین دفتر و کتاب نیز مشکل وجود دارد و دسترسی به حداقل‌های بهداشتی مثل آب و صابون نیز برای کودکان میسر نیست. در این شرایط صرف تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در واقع گذاشتن بار مسئولیت بر دوش مردم گره‌گشا نخواهد بود، بلکه دولت موظف است که زمینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و همچنین بستر آموزش آنلاین را فراهم کند.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن تاکید بر ضرورت استمرار آموزش (حضوری یا غیرحضوری)، از جناب‌عالی به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور درخواست می‌کند تا دستور فرمایید که هر چه سریع‌تر برنامه‌ای منسجم، مشخص و پاسخگوی دو گانه سلامت- آموزش تدوین شود تا همه کودکان از حداقل‌های آموزشی و بهداشتی برخوردار شوند.


امیدواریم ماجرای تلخ کودک کردی که برای فراهم کردن همین حداقل‌ها که تامین آن وظیفه دولت بوده‌است، مجبور شد به همراه مادرش به کولبری روی بیاورد و در این مسیر جان خود را به خطر بیندازد، تصویری روشن از بی‌عدالتی‌های فزاینده را پیش چشم جناب‌عالی و سایر سیاست‌گذاران حوزه آموزش و بهداشت ترسیم کند و یادآور شود که بار این نابسامانی‌ها در نهایت بر دوش کودکان قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها