صدرالدین کاظمی:

فدراسیون کشتی با برگزاری لیگ به دنبال اعلام موجودیت بود

صدرالدین کاظمی کارشناس کشتی درباره برگزاری رقابت های لیگ برتر کشتی گفت: کشتی یکی از آن ورزش‌هایی است که به دلیل کرونا تقریبا تمام فعالیت‌هایش تعطیل شده است. شاید فدراسیون کشتی با این هدف که تحرکی به کشتی بدهد و اعلام موجودیت کند.

فدراسیون کشتی با برگزاری لیگ به دنبال اعلام موجودیت بود
کد خبر: 435803
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیستمین دوره رقابت‌های لیگ برتر کشتی از امروز صبح(سه‌شنبه) و با برگزاری رقابت‌های گروه الف کشتی فرنگی آغاز شده است. شروع این مسابقات در حالی که مدت‌هاست ورزش کشتی به دلیل بیماری کرونا رسما تعطیل بوده، حرف و حدیث‌های بسیاری به همراه داشته. با این حال تصمیم علیرضا دبیر به عنوان رییس فدراسیون این بوده که رقابت‌ها به هر نحوی که شده، برگزار شود. گر چه هنوز برخی از کارشناسان کشتی انتقاداتی جدی به برگزاری لیگ دارند و آن را حرکتی روبنایی در جهت حفظ منافع عده خاصی می‌دانند. یکی از این افراد صدرالدین کاظمی است که معتقد است، فدراسیون کشتی آینده این رشته را فدای اهداف کوتاه‌مدت می‌کند.


این کارشناس کشتی در مورد هدف فدراسیون از برگزاری لیگ گفت:«کشتی یکی از آن ورزش‌هایی است که به دلیل کرونا تقریبا تمام فعالیت‌هایش تعطیل شده است. شاید فدراسیون کشتی با این هدف که تحرکی به کشتی بدهد و اعلام موجودیت کند و بگوید کشتی لااقل در یک بخشی از دنیا - بخشی حاشیه‌ای و کوچک - در حال زندگی است، خواسته لیگ را برگزار کند. همچنین شاید دادن انگیزه به برخی کشتی‌گیران هم یکی از اهداف فدراسیون باشد که با این کار بخش بسیار بسیار کوچکی از جامعه کشتی صاحب انگیزه می‌شوند. مشکلات مالی برخی از کشتی‌گیران که باز هم بخش بسیار کوچکی از جامعه کشتی هستند نیز برطرف می‌شود.»

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا برگزاری رقابت‌های لیگ اولویت اول است یا نه پاسخ داد:«به نظر نمی‌رسد اولویت اصلی کشتی دنیا برگزاری رقابت‌های لیگ باشد. اولویت کشتی دنیا این است که چطور با چنین پدیده‌ای به نام ویروس کرونا مواجه شود و با آن کنار بیاید. خیلی از ورزش‌های دیگر کنار آمدند. یعنی شرایط و تمرینات را به گونه‌ای فراهم کردند که همه ‌چیز روی روال انجام می‌شود. شما ببینید مسابقات حرفه‌ای NBA امریکا که یکی از حساس‌‌ترین و پربرخوردترین و هیجان‌انگیزترین و محبوب‌ترین ورزش‌های دنیاست طبق برنامه در حال انجام است. مسابقات فوتبال به همین شکل و مسابقات والیبال و بسکتبال اروپایی نیز در حال انجام است. بسیاری از کشورها که صاحب کشتی هم هستند و احتمال می‌دهند، مسابقات جهانی و المپیک در موعد مقرر برگزار شود با حفظ پروتکل‌های لازم در حال دادن انگیزه لازم به کشتی‌گیران‌شان هستند. اما هدف ما فقط شده لیگ کشتی باشگاه‌های کشور. لیگی که از همین امروز و حتی قبل از اینکه مسابقات برگزار شود، تیم اول و دوم و حتی سومش مشخص شده است. این فقط نشان می‌دهد ما در حال انجام یک کار سطحی و روبنایی با هدف غیرقابل دسترسی انجام می‌دهیم.»


این کارشناس کشتی در واکنش به نزدیک شدن به زمان رقابت‌های جهانی و لزوم آماده شدن کشتی‌گیران گفت:«به اعتقاد من اگر هدف‌مان شناسایی کشتی‌گیران‌مان و مسابقات جهانی احتمالی آینده است این راهش نیست. البته می‌گویم احتمالی چون تا این لحظه قرار است مسابقات جهانی صربستان در آذر ماه برگزار شود. ولی ما با چه هدفی می‌خواهیم به آنجا برویم؟ آیا ما اردوهای‌مان را برگزار کردیم و مردان خودمان را شناختیم؟ نه متاسفانه!»

او در ادامه افزود:«ما به جای برگزاری لیگ و این همه التماس به وزیر بهداشت و ستاد کرونا و آقای ایکس و ایگرگ، جهت جلب موافقت‌شان برای برگزاری لیگ که رفته رفته دارد از آن به عنوان انتخابی تیم ملی یاد می‌شود باید فکر بهتری می‌کردیم. مدیر تیم‌های ملی و رییس فدراسیون و نایب رییس فدراسیون می‌گویند ما می‌نشینیم و از دل مسابقات نفرات تیم ملی را انتخاب می‌کنیم. مگر می‌شود چنین چیزی؟ مگر می‌شود کشتی‌گیری که 3 کیلو بالای وزن است در مسابقه‌ای که یکی صبح است و یکی بعدازظهر که هیچ شباهتی به مسابقات انتخابی ندارد، کشتی بگیرد و برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب شود؟ بنابراین این صورت مساله صورت مساله‌ای کاذب است. ما به جای همین مسابقات و حفظ پروتکل‌های لازم و محدود کردن نفرات شاخص باید مسابقات انتخابی تیم ملی را سر وزن اصلی برگزار می‌کردیم و هیچ حرف و حدیثی هم باقی نمی‌ماند. بعد نفرات برتر را زیر نظر می‌گرفتیم و با تشکیل اردوی دو ماهه منسجم هدفمند و با برنامه به همراه تغذیه درست آماده مسابقات جهانی شویم.»


کارشناس کشتی کشورمان در ادامه به وضعیت مالی برخی باشگاه‌ها و نفع‌شان از مسابقات کشتی اشاره کرد و گفت:«متاسفانه این(برگزاری اردو) فرصتی است که از دست رفته آن هم به این خاطر که برخی ادعا می‌کنند ما چند میلیارد می‌خواهیم به کشتی بیاوریم و بدهیم به کشتی‌گیران. آن هم از همین الان معلوم است که به چه کسانی می‌رسد. کسانی که در 4 سال گذشته مشتری دائمی باشگاهی بودند که تنها تیمی است که دست به جیب دارد و پولش نقد است. بیشتر به نظر می‌رسد، هدف این بوده که همین دوستانی که از قبل یک باشگاه صاحبنام منتفع می‌شوند، بتوانند به همه اهداف خود حتی در سال کرونایی هم برسند.»


صدرالدین کاظمی در پایان در واکنش به اظهارات برخی از کشتی‌گیران که معتقدند لیگ باید برگزار می‌شد تا آنها بتوانند درآمدی داشته باشند، گفت: «اگر قرار است نظر دوستان را بگیریم که ما باید در 12 ماه سال مسابقه برگزار کنیم و در قبال مسابقه‌ای که برگزار می‌کنند باید به آنها پول بدهیم و اصلا تیم ملی و مسابقات جهانی و المپیک و آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را به فراموشی بسپاریم. همین الان که ستاد کرونا اعلام می‌کند کسی نباید در خیابان باشد، می‌بینید که مردم می‌آیند و می‌روند. این مردم نیستند که تعیین می‌کنند بلکه آنجایی که تصمیم‌ساز است و بهترین روش را برای ارتقا پیدا می‌کند، مد نظر است. یعنی اینکه کشتی‌گیر هر چقدر هم بهش پول بدهی، می‌گوید من بیشتر می‌خواهم. در حالی که ما داریم در مورد آینده نسل کشتی و آینده این ورزش حرف می‌زنیم. آینده کشتی در گروی این است که بتوانیم افتخارات‌مان را در سطح جهان افزایش دهیم. آقای حسن یزدانی حالا 350 یا 400 میلیون تومان گیرش بیاید از این باشگاه یا نیاید هیچ جای تاریخ ثبت نمی‌شود ولی اگر یک مدال جهانی‌اش را به دلیل آسیب‌دیدگی از دست بدهد، آنجاست که ما باید پاسخگوی تاریخ باشیم. یعنی کسانی که او را هدایت می‌کنند به طرف جلو باید جواب بدهند. فقط یزدانی نیست. ما رضا اطری را داریم که باید برای حضور در مسابقات وزن کم کند. همه کشتی‌گیرانی که ما به آنها امید داریم به همین شکل هستند. این درست است که آقای امامی امروز به آن 200 یا 300 میلیون نیاز دارد ولی آیا کشتی ما به وجود یونس امامی نیاز ندارد؟»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها