«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

گوگل برای سازندگان برنامه‌های موبایل 30 درصد مالیات لحاظ می‌کند

شرکت گوگل در سیاست جدید خود اعلام کرده توسعه‌دهندگانی که از طریق پلی‌استور به فروش کالا می‌پردازند باید مالیات خود را پرداخت کنند. این شرکت عنوان کرده که سه درصد از شرکت‌های سازنده از پرداخت درون‌برنامه‌ای مختص خود استفاده می‌کنند.

گوگل برای سازندگان برنامه‌های موبایل 30 درصد مالیات لحاظ می‌کند
کد خبر: 435822
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - گوگل با شرکت‌های سازنده برنامه‌های موبایل که از پرداخت مالیات در برنامه اندروید اجتناب کرده‌اند، به شدت برخورد می‌کند. این شرکت سیاست خود را تغییر داده و اعلام کرده که سازندگان برنامه‌ها باید 30 درصد از هزینه پرداخت را بپردازند تا بتوانند برنامه خود را در گوگل پلی‌استور (Google Play Store) توزیع کنند و به فروش برسانند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «digital trends»، این اقدام جدیدی نیست اما در طول سال‌ها بسیاری از شرکت‌ها مثل اسپاتیفای (Spotify) به خاطر دستورالعمل‌های نادرست گوگل توانسته‌اند با ارائه سیستم پرداخت مختص به خودشان از پرداخت مالیات شانه خالی کنند و آن را دور بزنند.

پلی استور

با وجود این، گوگل از 30 سپتامبر سال آینده استفاده از رابط پرداخت درون‌برنامه‌ای خود را اجباری می‌کند. با این کار علاوه بر هزینه‌ برنامه‌های پیش‌پرداخت بیمه، تقریباً هر آنچه با پرداخت درون‌برنامه‌ای انجام می‌گیرد مثل ارزهای مجازی بازی‌ها، اشتراک در برنامه‌های مرتبط به تناسب اندام یا آموزش‌های دیگر مشمول این قانون جدید می‌شود.

گوگل اذعان دارد که حدود سه درصد از برنامه‌های گوگل‌پلی کالاهای دیجیتالی می‌فروشند و 97 درصد از این تعداد از پرداخت گوگل استفاده می‌کنند. با سیاست جدیدی که گوگل پیشه کرده نتیجه می‌گیریم که این شرکت تنها سه درصد از توسعه‌دهندگان را هدف برنامه جدید خود قرار داده است.

سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیریت محصولات در گوگل، می‌گوید: «ما تنها در صورتی که توسعه‌دهنده برای بارگیری برنامه خود یا کالاهای دیجیتالی از پرداخت درون‌برنامه استفاده کند هزینه خدمات را دریافت می‌کنیم و فکر می‌کنیم این کار عادلانه باشد. این روش به ما امکان می‌دهد در سیستم‌عامل سرمایه‌گذاری مجدد کنیم و همچنین موفقیت ما و توسعه‌دهندگان را با هم تضمین می‌کند.»

پلی استور

سازندگان برنامه‌های موبایل آزادند که اگر از طریق فروشگاه‌های ثالث برنامه خود را توزیع می‌کنند، از هر شیوه‌ای برای پرداخت استفاده کنند. گوگل می‌گوید که ارائه چنین خدماتی در اندروید 12 که سال آینده قرار است عرضه شود برای کسانی که می‌خواهند برنامه‌ای را از فروشگاه گوگل نصب کنند بسیار راحت خواهد بود و به ایمنی اندروید نیز لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

مساله مالیات اپ‌استور پس از شکایت Epic Games (شرکتی که بازی‌های Fortnite را می‌سازد) از گوگل و اپل به دلیل سیاست‌های ضدرقابتی و ناعادلانه آنها بسیار بحث‌برانگیز شد. تعدادی معدودی از شرکت‌های سازنده معروف مثل Epic Games ،Match Group (تیندر) و اسپاتیفای در اوایل این ماه ائتلافی به منظور مقابله با کنترل انحصاری اپل برای اپ‌استور تشکیل دادند و در پی آن خواستار اعمال دستورالعمل‌هایی مثل کاهش مالیات خرید برای سازندگان برنامه‌ها شدند.

گوگل دستورالعمل‌های خود را تند و شدید اعمال نکرده و به همین دلیل توانسته از خطر مواجهه با چنین ائتلاف‌هایی دور باشد؛ اما به نظر می‌رسد قوانین جدید مالیاتی برای آن سه درصد شرکت سازنده گران تمام شود و همین امر نارضایتی برخی توسعه‌دهندگان را به دنبال خواهد داشت. گوگل گزینه‌های زیادی پیش روی این شرکت‌ها قرار داده تا بتوانند به هر نحوی از گوگل پلی‌استور برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده کنند. باید دید این قوانین جدید با چه واکنش‌هایی رو‌به‌رو خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها