نگاهی به عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا

چهار تیم ایرانی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند که در نهایت پرسپولیس و استقلال از مرحله گروهی صعود کردند و سپاهان و شهرخودرو از ادامه مسابقات بازماندند. پرسپولیس نیز در ادامه رقابت‌ها توانست به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند.

نگاهی به عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا
کد خبر: 435827
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۹:۲۰:۰۵

اعتمادآنلاین| رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. فشردگی زیاد مسابقات، کرونا و کناره‌گیری باشگاه الوحده امارات، ماجرای عجیب مبتلا شدن اغلب بازیکنان الهلال به کرونا و حذف از مسابقات از اتفاقات عجیبی بود که در این رقابت‌ها رخ داد.

چهار تیم ایرانی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو در این رقابت‌ها حضور پیدا کردند که در نهایت پرسپولیس و استقلال از مرحله گروهی صعود کردند و سپاهان و شهرخودرو از ادامه مسابقات بازماندند. پرسپولیس نیز در ادامه رقابت‌ها توانست به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند.

شهرخودرو، موقعیت‌ساز اما گل نزن

مهدی رحمتی در اولین تجربه مربیگری خود در شهرخودرو این تیم را در مسابقات آسیایی همراهی کرد اما نتوانست با تیمش عملکرد خوبی به جای بگذارد و بدون برد و حتی بدون کسب امتیاز (تک امتیاز شهرخودرو در بازی با الهلال به دلیل حذف این تیم عربستانی از جدول، محاسبه نشده است) از دور مسابقات کنار رفت. مشهدی‌ها از نظر آماری عملکرد پر فراز و نشیبی به ثبت رساندند. آن‌ها در بازی مقابل الاهلی در هفته سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان بیش از 500 پاس را به ثبت رساندند و با 11 شوت عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند.

عملکرد شاگردان رحمتی در ادامه بازی‌ها تغییر کرد و سرمربی تیم با تغییرهای تاکتیکی تلاش کرد تیمش را به مرحله بعدی برساند اما شرایط آن‌طور که می‌خواست پیش نرفت. در نهایت در بازی آخر مقابل پاختاکور تعداد پاس‌های آن‌ها تا 330 پاس کاهش یافت اما با این حال 12 شوت را به ثبت رساندند. اگر بازی با الهلال را به دلیل حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا در نظر نگیریم، نکته‌ای که قابل توجه بود درصد مالکیتی بود که شهرخودرو به حریف می‌داد.

تاکتیکی که رحمتی از آن برای موفقیت تیمش استفاده می‌کرد در نهایت نتوانست نتیجه دلخواهش را به همراه داشته باشد. شهرخودرو به خوبی برای خود موقعیت‌سازی می‌کرد و در اغلب بازی‌هایش شوت‌های زیادی به سمت دروازه حریف می‌زد اما ضعف آن‌ها در گلزنی مشهود بود؛ ضعفی که رحمتی باید آن را برای لیگ بیستم ترمیم کند.

سپاهان، هجومی و فیزیکی

محرم نویدکیا کمی دیر به شناخت کافی از تیمش رسید؛ جایی که سپاهانی‌ها در دو بازی مهم تیم‌شان در هفته چهارم و پنجم لیگ قهرمانان مقابل النصر شکست خوردند و کارشان را برای ادامه مسابقات تمام شده دیدند. سپاهان در دو هفته پایانی مقابل العین به تساوی رسید و السد را شکست داد اما این 4 امتیاز هم برای صعود آن‌ها کافی نبود و سپاهان با وجود عملکردی قابل قبول از صعود به مرحله بهتر باز ماند.

سپاهانی‌ها همواره یک تیم فیزیکی و هجومی بودند و در میانه زمین عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش می‌گذاشتند. تنها نکته‌ای که ضعف سپاهان را نشان می‌داد اشتباهات فردی و تاکتیکی در خط دفاع و خط حمله بود که باعث شد این تیم امتیازات لازم را از دست بدهد. سپاهانی‌ها با محرم نویدکیا هر بازی نزدیک به 500 پاس و بیش از 10 شوت را به ثبت رساندند اما بد شانسی در ضربه آخر و گلزنی مانع نتیجه گیری این تیم شد.

سپاهان تیمی فیزیکی است که بازی‌های درگیرانه‌ای را به نمایش می‌گذارد. سپاهانی‌ها در بازی آخر خود مقابل السد 23 تکل را به ثبت رساندند و در تمام دقایق بازی هایشان دفاع مستحکمی را تشکیل می دادند. تنها ضعف آن ها اشتباهات متعدد بود که نویدکیا و شاگردانش را در مرحله گروهی حذف کرد. محرم نویدکیا تیمش را در لیگ بیستم همراهی می‌کند و آماده درخشش شاگردانش در فصل پیش رو است.

استقلال، بازی مالکانه و خط حمله قدرتمند

استقلالی‌ها با مجید نامجو مطلق ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را پشت سر گذاشتند و در دو دیداری که به مصاف الشرطه عراق و الاهلی عربستان رفتند، عملکردی درخشان را از خود به نمایش گذاشتند. آن‌ها از نظر آماری برتری خود را به حریف‌شان تحمیل کردند و مزد تلاش خود را با صعود به مرحله بعد گرفتند. استقلالی‌ها در دو بازی گروهی خود بازی مالکانه‌ای ارائه می‌دادند و از نظر مالکیت توپ در این دو بازی از حریف برتر بودند.

نقطه قوت شاگردان نامجومطلق خط حمله آن‌ها بود که در مرحله گروهی شوت‌های زیادی را روانه دروازه حریف می‌کردند. آن‌ها با میانگین نزدیک به 13 شوت خط حمله زهرداری را تشکیل داده بودند و توانستند در گروه خود موفق عمل کنند و به مرحله بعدی صعود کنند.

شاید مهم‌ترین عامل شکست استقلال مقابل پاختاکور و حذف از این رقابت‌ها خستگی شاگردان نامجومطلق بود. آمار بازیکنان استقلال در مقایسه با بازی‌های مرحله گروهی بسیار افت کرد و این مساله به وضوح در ساق پای آبی‌پوشان دیده می‌شد. تکلیف سرمربی استقلال برای لیگ بیستم مشخص نیست و باید دید آیا نامجومطلق استقلالی‌ها را فصل آینده همراهی خواهد کرد یا مربی دیگری روی نیمکت آبی‌پوشان خواهد نشست.

پرسپولیس، استاندارد در تمام خطوط زمین

پس از جدایی علیپور، ترابی و بیرانوند (سه مهره کلیدی پرسپولیس در موفقیت‌های سال‌های گذشته)، یحیی گل‌محمدی برای ترمیم ضعف‌های تیمش بازیکنان مختلفی را به خدمت گرفت. با شروع لیگ قهرمانان آسیا برخی از کارشناسان از عملکرد ضعیف بازیکنان ورودی پرسپولیس انتقاد کردند اما رفته رفته آن‌ها خود را پیدا کردند و عملکردی درخشان به نمایش گذاشتند. عملکرد پرسپولیسی‌ها از نظر آماری در شرایط مطلوبی قرار داشت.

حتی در روز شکست مقابل الدحیل قطر هم شاگردان گل‌محمدی از نظر آماری وضعیت خوبی داشتند. آن‌ها مقابل الدحیل درصد مالکیت بالایی داشتند و 9 بار به سمت دروازه حریف شوت زدند. پرسپولیس در دیگر بازی‌های مرحله گروه خود نیز از حریف بهتر بود و همواره بازی درگیرانه اما هجومی به نمایش می گذاشت.

کم اشتباه بودن پرسپولیسی‌ها در خط دفاع و عملکرد مطلوب هافبک‌ها و مهارهای حامد لک، سنگربان پرسپولیسی‌ها باعث شد تا شاگردان گل‌محمدی در 4 بازی آخر مرحله گروهی خود فقط یک گل دریافت کنند. آن‌ها در مرحله حذفی نیز با همین ترکیب به میدان رفتند و توانستند السد قطر را شکست دهند. پرسپولیس در تمام خطوط خود عملکردی استاندارد و قابل قبول را به نمایش گذاشت.

ترین‌های تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی از نظر آماری

گل زده در هر بازی: استقلال با میانگین 1.5 گل

گل خورده در هر بازی: پرسپولیس با میانگین 0.9 گل

میانگین شوت در هر بازی: سپاهان با میانگین 10.5 شوت

همچنین شهرخودرو با عملکرد ضعیفی که در این رقابت‌ها داشت، تنها تیم ایرانی تمام ادوار لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفت که مرحله گروهی را بدون گل زده به پایان رساند.

در مقایسه با دیگر تیم‌های آسیایی

در پایان مرحله گروهی منطقه غرب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حامد لک با سه کلین شیت بیش‌ترین کلین شیت را در بین همه تیم‌ها به ثبت رساند. هم‌چنین شجاع خلیل‌زاده، مهدی قایدی، اکبر صادقی، امید نورافکن، فرشاد فرجی، حامد لک، سید حسین حسینی، علی کریمی، سجاد شهباززاده و وحید امیری در هفته‌های مختلف دور گروهی در تیم منتخب لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفتند.

حضور 2 نماینده ایرانی در دور حذفی باتوجه به این که سه نماینده از عربستان، یک نماینده از امارات، یک نماینده ازبکستان و یک نماینده از قطر به دور یک هشتم نهایی صعود کردند، می‌تواند عملکرد قابل قبولی باشد. با وجود فشردگی مسابقات و ناآماده بودن برخی بازیکنان ایرانی نتیجه دور از انتظاری را شاهد نبودیم و پیش‌بینی می‌شد حداقل دو نماینده از ایران در دور یک هشتم نهایی حضور پیدا کنند. با صعود پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی تب مسابقات برای ایرانی‌ها داغ تر شده است و باید دید در ادامه مسابقات شاگردان گل‌محمدی چه نتیجه‌ای کسب خواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها