ارمنستان و آذربایجان احتمال هرگونه مذاکرات سازش را رد کردند

با تشدید تنش‌ها در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان احتمال هرگونه مذاکرات سازش را رد کردند.

ارمنستان و آذربایجان احتمال هرگونه مذاکرات سازش را رد کردند
کد خبر: 436057
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۸:۵۲:۱۷

اعتمادآنلاین| دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» را رد کردند.

شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، مقام‌های ایروان و باکو روز گذشته (سه‌شنبه) یکدیگر را به شلیک مستقیم به مرز مشترک واقع در غرب منطقه قره‌ باغ متهم کردند.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم درخواست‌های کشورهای روسیه، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها برای برقراری صلح و آرامش میان دو کشور، الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، به صراحت احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را رد کرد.

از طرف دیگر، نیکل پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگو با همین شبکه تلویزیونی تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال برگزاری مذاکره با آذربایجان وجود ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل، بعد از جلسه پشت درهای بسته روز گذشته (سه‌شنبه) خود درباره تنش‌ها بر سر مسئله قره‌ باغ، ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان، استفاده از هرگونه خشونت و زور را محکوم کرد و از درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌های میان دو کشور حمایت کرد.

در ادامه تنش‌های دو کشور ارمنستان و آذریایجان که از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است، ایروان اعلام کرد که یک جنگنده اف 16 ترکیه، یکی از جنگنده‌های این کشور را بر فراز آسمان ارمنستان ساقط کرده و خلبان جان خود را از دست داده است که البته ترکیه این اتهامات ارمنستان را رد کرده است.

فخرالدین آلتون سخنگوی ارشد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص گفت: «ارمنستان باید به جای بهره‌گیری از حقه تبلیغات بی‌ارزش، از قلمروهای تحت اشغال خود عقب‌نشینی کند».

اوایل هفته، ارمنستان، ترکیه را به اعزام مزدوران خود برای حمایت از نیروهای آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ متهم کرد.

در ادامه تنش‌های میان آذربایجان و ارمنستان، کرملین نیز اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای دومین بار از زمان آغاز تنش‌های جدید میان دو کشور با پاشینیان گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرده است و تأکید کرده که تمامی طرفین باید اقداماتی را برای تنش‌زدایی انجام دهند.

کرملین همچنین اعلام کرد که مسکو به طور مداوم با ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در تماس است و هرگونه سخن گفتن از ارائه حمایت نظامی از طرف‌های درگیر تنها به آتش میان دو کشور دامن می‌زند.

پاشینیان در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی تصریح کرد که نیروهای آذری روستانها و شهرهای قره باغ کوهستانی و حتی داخل ارمنستان را روز گذشته (سه‌شنبه) مورد حمله قرار داده‌اند.

وی در این خصوص گفت: «تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان برجای مانده است. دهها نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند».

از طرف دیگر، دفتر دادستانی آذربایجان نیز اعلام کرد که 12 غیرنظامی آذری تاکنون در تیراندازی‌های ارمنستان جان خود را از دست داده‌اند و 35 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

منطقه مورد مناقشه قره باغ نیز گزارش کرد که دستکم 84 نظامی از این منطقه نیز در درگیری های اخیر کشته شده‌اند.

آلبرت وسکانیان یکی از ساکنان قره باغ به رویترز گفت: «چه می‌توانم بگویم؟ جنگ است. ما چندین بار در روز صدای حملات هوایی را می‌شنویم و در پناهگاهها پنهان می‌شویم».

مقام‌های ارمنستان اوایل روز گذشته همچنین گزارش کردند که یک غیرنظامی در حمله نیروهای مسلح آذربایجان به شهر واردنیس واقع در 20 کیلومتری قره باغ کشته شد و یک اتوبوس غیرنظامیان نیز بعد از حمله پهپادی آذربایجان به این شهر، آتش گرفت.

از طرف دیگر، وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرده است که ارتش ارمنستان از واردنیس منطقه داش کسن آذربایجان را مورد حمله قرار داده است که البته ایراوان این اتهامات را رد کرده است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها