کد خبر: 436157
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا | صندوق رای پیروز انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند نه مناظره

مهدی ذاکریان گفت: درباره اینکه بایدن برنده مناظره شد یا ترامپ، باید گفت کسی به این 2 چهره امتیاز نمی‌دهد و هیات داوری‌ای برای بررسی فرد پیروز وجود ندارد؛ یعنی در نهایت صندوق رأی است که برتری یکی از این 2 نامزد را تعیین خواهد کرد.

انتخابات آمریکا | صندوق رای پیروز انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند نه مناظره
کد خبر: 436157
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|سعید شمس- انتخابات 2020 آمریکا برای تعیین ساکنِ کاخ سفید تا سال 2024 با برگزاری اولین مناظره وارد مرحله‌ای جدی شد. مناظره‌ای که مهر تاییدی بود بر فضای داغ و رقابتی انتخاباتی که سی و چند روز دیگر تکلیف زمامدار یکی از مهم‌ترین کشورهای نظام بین‌الملل را مشخص خواهد کرد.

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: درباره اینکه گروهی مناظره را توخالی و بی‌اثر می‌دانند باید گفت، لازم است مناظره انجام‌شده را مخاطب‌شناسی کنیم. نکته روشن این است که مخاطبان گفت‌وگوی بایدن و ترامپ به یک طیف یا دسته مشخص محدود نمی‌شوند. در واقع مناظره برای همه قشرهای جامعه آمریکا برگزار شد. همچنین باید بدانیم که مخاطبان در نظرسنجی‌ها تفکیک نمی‌شوند و ‌این‌طور نیست که از طبقه‌ای خاص نظرخواهی شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن نشانگر نظام انتخاباتی ایالات متحده بود؛ در واقع این مناظره بین 2 مکتب فکری که هر کدام لحن و ادبیات مشخصی دارند انجام شد، بدین صورت که لیبرال‌ها با نومحافظه‌کاران آمریکا وارد نبرد نفس‌گیری شده‌اند: یک جریان همچنان معتقد به اوباماکر و تامین ‌اجتماعی و اخذ مالیات بالا از ثروتمندان است، و گروه‌ دیگر به امنیت، حفظ جامعه و افزایش ثروت اهمیت می‌دهد.

او همچنین توضیح داد: درباره اینکه بایدن برنده مناظره شد یا ترامپ، باید گفت کسی به این 2 چهره امتیاز نمی‌دهد و هیات داوری‌ای برای بررسی فرد پیروز وجود ندارد؛ یعنی در نهایت صندوق رأی است که برتری یکی از این 2 نامزد را تعیین خواهد کرد. راجع به نظرسنجی‌ای که انجام گرفته و به برتری نسبی بایدن در مناظره رأی داده لازم است توضیح دهم که بسیاری از آمریکایی‌ها با اینکه تمایل دارند به ترامپ رأی بدهند، از اعلام رأی خود شرم دارند و به همین دلیل نمی‌توان نظرسنجی‌های صورت‌گرفته را خیلی جدی دانست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: به عنوان مثال حرف بایدن درباره جورج فلوید حرفی کاملاً علمی و اخلاقی است که موافقان ترامپ نمی‌توانند آن را انکار کنند. اما از آنجا که تصمیم‌شان نوشتن اسم ترامپ روی برگه رأی است، نمی‌توانند به طور آشکار این اظهارنظر منطقی و سایر موارد مطرح‌شده از سوی رقیب دموکرات را تایید کنند.

مهدی ذاکریان در پایان گفت: بر اساس قانون نانوشته‌ای در سیاست آمریکا،‌ برای مشخص شدن فرد پیروز باید تا هفته‌های منتهی به انتخابات آمریکا صبر کنیم.

چکیده گفت‌وگو با مهدی ذاکریان

-لیبرال‌ها با نومحافظه‌کاران آمریکا وارد نبرد نفس‌گیری شده‌اند

-نمی‌توان نظرسنجی‌های صورت‌گرفته را خیلی جدی دانست

-برای مشخص شدن فرد پیروز باید تا هفته‌های منتهی به انتخابات صبر کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها