لغو معاملات الگوریتمی تاثیری در آینده بورس دارد؟

سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته‌های گذشته به منظور ساماندهی بازار سرمایه تصمیم‌های از جمله حذف معاملات الگوریتمی گرفته است که هنوز تاثیر آن در آینده بورس مشخص نیست.

لغو معاملات الگوریتمی تاثیری در آینده بورس دارد؟
کد خبر: 436169
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۱۴:۰۱:۱۴

اعتمادآنلاین| طی دو ماه گذشته بازار سرمایه با اُفت شاخص کل رو به رو است. سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش اُفت بیشتر شاخص، مصوباتی را از جمله حذف معاملات الگوریتمی و ممنوعیت خرید و فروش سهام در یک روز کاری تصویب کرد.

هنوز تاثیر مصوبات اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار بر بازار سرمایه مشخص نیست و باید منتظر ماند و در طولانی مدت تاثیر این مصوبات را رصد کرد.

بازار سرمایه تا دو ماه آینده به روند مثبت باز می‌گردد


علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در خصوص ممنوع شدن معاملات الگوریتمی و خرید و فروش یک سهام در یک روز کاری اظهار کرد:این روز‌ها سهامداران در بازار سرمایه با هیجان خرید و فروش مواجه هستند به گونه‌ای که یک سهامدار در طول روز می‌بیند که سهام شرکتی درحال مثبت شدن است و اقدام به خرید آن میٌ‌کند، اما در دقایق پایانی معاملات سهامی که خریده است منفی می شود در نتیجه برای ضرر کمتر آن را می فروشد که این کار به بدنه بازار آسیب می‌زند.

وی افزود:اُفت بازار مقطعی است و تقریبا تا دو ماه آینده بازار به روند مثبت باز می‌گردد و سازمان بورس مصوبات اخیر را لغو می کند اما نکته حائز اهمیت این است که این تصمیمات باید زودتر گرفته می‌شد.


معاملات الگوریتمی و خرید و فروش یک سهام در یک روز کاری به نفع بازار سرمایه است


همایون دارابی کارشناس بازار سرمایهدر خصوص ممنوع شدن معاملات الگوریتمی و خرید و فروش یک سهام در یک روز کاری بیان کرد:در حال حاضر در بازار سرمایه با عدم تعادل مواجه هستیم که علت آن هیجانات بیش از حد سهامداران است.

وی گفت:به منظور کم کردن هیجانات سهامداران، مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار جلساتی برگزار و تصمیم گرفتند معاملات الگوریتمی و خرید و فروش یک سهام در یک روز کاری ممنوع شود،قطعا این تصمیم ها در بلند مدت به نفع بازار سرمایه خواهد بود.در نتیجه سهام داران نباید دیدگاهشان نسبت به این مصوبات کوتاه مدت باشد.

تغییرات به نفع بازار سرمایه نیست


فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص بروز رسانی شاخص EPS در بورس گفت:بروز رسانی شاخص EPS از نظر آیین نامه و مقررات موجود به صلاح بازار سرمایه نیست.

وی بیان کرد:بازار در حال بازگشت به روال اصلی خود است و هرگونه تغییرات روی آن اثر منفی می گذارد به همین دلیل مسئولان باید اجازه دهند بازار سرمایه به حالت عادی خود بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:در حال حاضر شاهد شکل گیری تغییرات ظاهری و نمادین در بازار هستیم که این تغییرات نه تنها سبب مثبت شدن بازار نمی‌شود بلکه روند اصلاحات را طولانی‌تر می‌کند.

آقا بزرگی تصریح کرد:با تغییر و اصلاح قیمتی و نزدیک شدن ارزش ذاتی به ارزش روز سهام که در حال حاضر در بازار سرمایه رخ دادن است، می‌توان گفت که قطعا تا دوماه آینده بازار به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و بازهم شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم وزن خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها