کد خبر: 436214
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

اصغر زارعی، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

عربستان وارد جنگ نیابتی با ایران شده است

اصغر زارعی گفت: در سال‌های اخیر عربستان تحرکات ضد مقاومتی را در دستور کار قرار داد و البته هزینه‌هایی بسیار سنگینی را در سوریه، لبنان و یمن پرداخت تا مشخص شود،‌ این کشور که از ناکامی‌ برنامه‌های ضد ایرانی‌اش سرخورده شده، به دستور آمریکا وارد جنگ نیابتی شود.

عربستان وارد جنگ نیابتی با ایران شده است
کد خبر: 436214
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- گویی باید پذیرفت که گره رابطه ایران و عربستان نه تنها باز شدنی نیست، بلکه روز به روز کورتر هم خواهد شد. دولت سعودی در تازه‌ترین تحرک ضدایرانی خود سعی کرد به نوعی جامعه جهانی را علیه جمهوری اسلامی بشوراند تا «جدلِ ایران و عربستان» یک بار دیگر به عنوان معادله‌ای چند مجهولی مورد توجه فضای دیپلماسی منطقه و نظام بین‌الملل قرار بگیرد.

اصغر زارعی، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: روابط ایران و عربستان سابقه‌ای دیرینه دارد. در واقع اگر گره کور رابطه باز نمی‌شود به این دلیل است که سیاست‌های حکومت سعودی‌ به جای اینکه تابعی از منافع ملی‌شان باشد، در راستای تحقق اهداف نظام سلطه در منطقه خاورمیانه قرار دارد.

تحلیگر مسایل بین‌الملل در ادامه گفت: قبل از پیروزی انقلاب هم سه عامل مهم در تعامل این دو کشور نقش داشتند که شامل نفت، دین و مقابله عرب و عجم می‌شد. البته در آن زمان اراده جهان سلطه این بود که ایران و عربستان با وجود چالش‌های موجود با هم همسو باشند تا از این طریق منافع منطقه‌ای آمریکا تامین شود. به همین دلیل فضایی تعاملی و رفت و آمد رهبران سیاسی دو کشور همیشه برقرار بوده است.

او تصریح کرد: اما پس از استقرار جمهوری‌اسلامی سه عاملِ نفت، دین و مقابله عرب و عجم اصلی‌ترین عامل‌هایی جدایی دو کشور و دامن زدن به تجادل ایران با عربستان است تا دو کشور پهناور و قدرت‌مند خاورمیانه با بی‌توجهی به اهمیت همکاری‌های احتمالی، همچنان بنا را بر رویارویی با یکدیگر بگذارند. مخصوصا عربستان که با اصرار به سیاست‌های نفتی خودش و همچنین با دامن زدن به مساله تشیع و اهل سنت سعی کرده است اختلاف و جدایی را بین جهان عرب و غیر عرب به طور جدی دنبال کند.

این چهره سیاسی تاکید کرد: البته نباید این نکته را نادیده گرفت که قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط رژیم پهلوی و همچنین مقاومت جانانه‌ای که ایران در جنگ با صدام و متحدینش داشت، موجب شد عربستان به این نتیجه برسد که ایرانِ اسلامی ظرفیت و توانایی بالایی دارد. همین عامل عنادِ‌ عربستان در منطقه و کشورهایی چون آمریکا و اسراییل در نظام بین‌الملل نسبت به ایرانِ پس از انقلاب را بیش از پیش کرد. با این شرایط نباید توقع داشت دولت سعودی بتواند برای برقراری رابطه دیپلماتیک و همکاری‌های نزدیک با ایران قانع شود.

وی ادامه داد: مخصوصا در سال‌های اخیر که عربستان تحرکات ضد مقاومتی را در دستور کار قرار داد و البته هزینه‌هایی بسیار سنگین را در سوریه، لبنان و یمن پرداخت تا مشخص شود،‌ عربستان که از ناکامی‌ برنامه‌های ضد ایرانی‌اش سرخورده شده است، به دستور آمریکا وارد جنگ نیابتی شود. لذا مواضعی که این روزهای اخیر هیات وزیران دولت این کشور علیه ایران گرفته است را باید نشانه‌ای از استیصال موجود در این کشور باشیم.

زارعی در ادامه افزود: در واقع تصمیم‌گیران سعودی در پی پیدا کردن بهانه‌ای هستند تا با دامن زدن به آتش اختلاف با ایران، فشارهای بیشتری را از سوی جامعه‌جهانی به ایران تحمیل کند. البته عربستانی‌ها همچنین این هدف را پیگیری می‌کنند که با اعمال زور و تهدید علیه جمهوری اسلامی برگ برنده‌ای برای رقابت‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات 2020 رو و وفاداری خود را به آمریکا و مشخصا ترامپ ثابت کنند.

وی توضیح داد: این فضای تجادی در شرایطی تداوم دارد که به طور کاملا ملموسی رابطه مطلوب بین ایران و عربستان هم برای دو کشور و هم برای خاورمیانه حاوی دستاوردهای مهمی خواهد بود. اما مشکل چیزی جز این نیست که تاثیرپذیری سعودی‌ها از عامل بیگانه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود تا نتوان برای جدلِ ایران و عربستان نقطه پایانی متصور شد. چون عربستان توقع دارد جمهوری اسلامی هنجارهای اعلامی‌شان را بپذیرد که این امری محال است.

اصغر زارعی در پایان گفت‌: تا زمانی که عربستان خودش را در اختیار جهان سلطه بگذارد، هیچ تغییری در فضای رابطه این کشور با ایران به وجود نخواهد آمد.

چکیده گفت‌وگو با اصغر زارعی

-عربستان تابع سیاست‌های جهان سلطه است

-عربستان اختلاف بین جهان عرب و غیر عرب را دنبال می‌کند

-عربستان در سال‌های اخیر هزینه‌هایی بسیار سنگین را در سوریه، لبنان و یمن پرداخت کرده است

-تاثیرپذیری سعودی‌ها از عامل بیگانه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود

-عربستان توقع دارد جمهوری اسلامی هنجارهای اعلامی‌ این کشور را بپذیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها