رونمایی از تولید ماده اولیه سرترالین

رئیس هیات مدیره شرکت مهبان شیمی گفت: ماده موثره دارویی سرترالین هیدروکلراید برای تولید محصول نهایی سرترالین در درمان بیماری‌های اعصاب و روان و برخی بیماری‌های دیگر موثر است استفاده می‌شود و از داروهای جدید این خانواده دارویی است.

رونمایی از تولید ماده اولیه سرترالین
کد خبر: 436302
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۰ ۱۰:۵۹:۳۸

اعتمادآنلاین| حسن ریاحی امروز پنجشنبه 10 مهرماه در آئین رونمایی از تولید ماده اولیه سرترالین هیدروکلراید در شرکت دانش بنیان مهبان شیمی که با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور انجام شد، افزود: در صورت بومی‌سازی و خودکفایی در صنایع دارویی کشور فواید بسیاری عاید کشور خواهد شد که از آن جمله به صرفه جویی‌های ارزی بسیار قابل توجه و افزایش اشتغال و بالا رفتن توان داخلی در مقابل کشورهای دیگر اشاره کرد.

وی افزود: در این راستا مدتی قبل، فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری در خصوص تولید تعدادی از داروهای مهم که ارزبری بالایی داشتند صادر شد که شرکت دانش بنیان مهبان شیمی برای تولید حدود 10 درصد از این تعداد اعلام آمادگی کرد و توانست بسیار سریعتر از برنامه زمان‌بندی به نتیجه برسد و امروز شاهد به بار نشستن یکی از این محصولات، به نام ماده موثره دارویی سرترالین هیدروکلراید هستیم. این ماده موثره برای تولید محصول نهایی سرترالین که در درمان بیماری‌های اعصاب و روان و برخی بیماری‌های دیگر موثر است استفاده می‌شود و از داروهای جدید این خانواده دارویی است.

ریاحی تصریح کرد: این موفقیت با تکیه بر دانش و نیروی جوان کشور و سرمایه گذاری بخش خصوصی به دست آمده و مایه افتخار جوانان متخصص و متعهد و صنایع دارویی کشور است. ارزبری این محصول طبق آمارنامه‌های دارویی و محاسبه کارشناسان در این زمینه حدود 27.4 میلیون دلار در سال بوده است. (سال 2018) که با این تولید توانسته‌ایم قیمت تمام شده را به میزان چشمگیری کاهش دهیم.

او گفت: اشتغالزایی این طرح حدود 27 نفر مستقیم و غیر مستقیم بوده است. ضمن اینکه می تواند نیاز شرکت‌های دارویی کشور برای تولید محصول نهایی را برآورده و حذف روندهای وارداتی و اداری و مالی مرتبط با واردات این فراورده توسط سایر شرکت‌ها را می تواند در پی داشته و به کاهش یکی از فعالیت‌های موازی در تامین مواد اولیه کمک کند.

ریاحی افزود: شرکت دانش بنیان مهبان شیمی در اواخر دهه 70 با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با توجه به تغییر شرایط و نیاز کشور در آن زمان در زمینه دارویی با تکیه بر تجارب گذشته، در شهر صنعتی کاوه واقع در شهر ساوه احداث و راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در ابتدا این کارخانه تولید چهار نوع ماده اولیه دارویی را آغاز کرد و به تولید صنعتی رساند و سپس در دهه 80 با تولید 8 محصول فعالیت خود را گسترش داد و هم اکنون تعداد محصولات این شرکت به 16 نوع ماده اولیه دارویی متفاوت رسیده و با توجه به پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشت، این شرکت در زمره شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفت.

ریاحی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت مواد اولیه سرترالین هیدروکلراید، دیلتیازم، سیتاگلیپتین، متفورمین، گلیبن کلامید، آتوروستاتین، ویتامین ب یک، گاباپنتین، بوپرنورفین، آملودیپین، فاموتیدین، سیتالوپرام، سلکوکسیب، اس‌سیتالوپرام، ماینوکسیدیل، متادون را به صورت صنعتی تولید کرده و به مصرف کنندگان عرضه می‌کند. این شرکت خط تولید آزمایشگاهی و صنعتی بسیار خوبی را فراهم کرده و توانسته به تعهدات حرفه‌ای خود در پیشرفت روز افزون این بخش از صنعت دارویی کشور عمل کند.

وی افزود: بخش R&D بسیار پیشرفته و منحصر به فردی برای تولید بچ‌های آزمایشگاهی و کوچک و گران قیمت راه‌اندازی شده و چندین محصول منحصر بفرد و خاص در این بخش در حال تولید است که امیدواریم به زودی با ورود این محصولات نیز به صنعت دارویی کشور کمک بیشتری کنیم. برخی محصولات به زودی به تولیدات این شرکت اضافه خواهند شد که به محض تولید و عرضه به بازار اطلاع رسانی خواهند شد.

ریاحی در ادامه گفت: با توجه به اینکه کیفیت تولید محصولات برای این شرکت بسیار مهم و حیاتی است و موفقیت این شرکت را بیش از پیش خواهد کرد، تمام تلاش خود را بکار بستیم تا با اجرای کلیه دستورالعمل‌های مربوط به تولید مطابق و حتی بالاتر از استانداردهای بین المللی و موجود در کشورهای مطرح تولید کننده (مثل هند و چین و برخی کشورهای اروپایی) محصولات را تولید و ارایه کنیم. با انجام این اقدامات موفق به اخذ گواهینامه GMP شده‌ایم و تولید مواد اولیه را در بالاترین حد کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های مطرح جهانی ارائه می‌کنیم.

وی افزود: تولیدات این شرکت توانسته نتایج آزمون های بسیار حساس و دقیق شرکت‌های معتبر را در بالاترین سطح کیفیت کسب کند و بالاترین میزان خلوص مواد اولیه را ارائه کند. لذا امیدواریم در بستر مجهز و خوبی که فراهم شده بتوانیم در کاهش وابستگی به واردات کوشا باشیم و در صورت اصلاح برخی شرایط حاکم بر صادرات، تولیدات خود را صادر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم. عرصه تولید مواد اولیه دارویی، از میدان های بسیار استراتژیک و حساس تولید ملی و خودکفایی ملی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست و به طور واضح در بحران جهانی کرونا ثابت کرد که کشورهایی که توانایی تولید مایحتاج خود را بخصوص در زمینه دارویی دارند بیش از سایرین قادر به مدیریت بحران‌های مشابه هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها