کد خبر: 436360
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۰ ۱۴:۲۶:۰۰
| |

زمان مناسب برای ورود به بورس

معمولا در ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص بازار سرمایه نسخه‌هایی که برای درک این بازار و سرمایه‌گذاری در آن ارایه می‌شود، مربوط به سرمایه‌گذاری‌های آنی و کوتاه‌مدت است.

زمان مناسب برای ورود به بورس
کد خبر: 436360
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۰ ۱۴:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا غنی‌پور در روزنامه تعادل نوشت: معمولا در ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص بازار سرمایه نسخه‌هایی که برای درک این بازار و سرمایه‌گذاری در آن ارایه می‌شود، مربوط به سرمایه‌گذاری‌های آنی و کوتاه‌مدت است؛ اما ضرورت دارد که افکار عمومی را برای ورود به بازار سرمایه با استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه آشنا کنیم. خاطرم هست در ایامی که بورس در حول و حوش شاخص دو میلیون واحدی قرار داشت، بسیاری از مخاطبان این پرسش را مطرح می‌کردند که برای چشم‌انداز بلندمت (مثلا5ساله) چه نوع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور مناسب است؟

این دسته از مخاطبان همواره به دنبال منافذی می‌گشتند تا از طریق آن بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مطلوب‌تری در بازار سرمایه انجام دهند. در آن زمان اگر به این دسته از مخاطبان پیشنهاد می‌کردیم که الان زمان خوبی برای این نوع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیست و بهتر است کمی صبر کنند، اغلب ناراحت می‌شدند و احساسا می‌کردند که مشورت درستی با آنها صورت نگرفته، اما واقع آن است که در آن دوره، صبر بهترین راهبرد برای مواجهه با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بود.

در شرایط فعلی اما معتقدم زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بازار سرمایه است. شرایط فعلی همان پنجره مطلوبی است که سرمایه‌گذارانی که دورنمای بلندمدتی را در بورس مد نظر قرار داده اند؛ منتظر از راه رسیدن آن بودند.شاید این اظهارنظر در این شرایط که اغلب سهم بالای 50درصد نزول داشته اندعجیب به نظر برسد اما آندسته از افرادی که آشنایی مختصری هم با استراتژی بلندمدت در بازار سرمایه داشته باشند متوجه این بحث خواهند شد. برای حضور موفقیت آمیز در بازار سرمایه مانند هر فعالیت دیگری باید از ظواهر امور عبور کنیم و موضوعات را از منظر عمقی تحلیل و ارزیابی کنیم.

برای به‌کارگیری هر نوع استراتژی در بازار سرمایه باید نقطه کانونی آن راهبرد را شناسایی کرد بعد اقدام به تصمیم‌سازی کرد. برای کسانی که دورنمای بلندمدت بورس را مورد توجه قرار داده‌اند، حتی چنانچه شاخص بورس به مرز 1میلیون واحدی هم برسد اهمیتی ندارد چرا که آنها چشم‌انداز آینده را در نظر گرفته‌اند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند زمانی که بورس در اوج رشد شاخص‌ها قرار دارد، باید نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کرد اما واقع ان است که کسانی که هوشمندانه با بورس برخورد می‌کنند می‌دانند که زمان درست ورود به بازار در زمان بروز تکانه‌های نزولی است. مغز انسان برای زندگی در طبیعت چند میلیون سال تکامل پیدا کرده است و اجداد ما از این هوشمندی برای زندگی در محیط وحشی استفاده می‌کردند.

در آن ایام اوج هوشمندی انسان در راستای پیدا کردن غذا، فرار از خطر و پاسخگویی به غرایز معنا پیدا می‌کرد. در آن زمان هم افرادی که زودتر خطرات را پیش‌بینی می‌کردند شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند و کسانی که ترس و احتیاط توانایی فکر کردن را از آنها می‌گرفت طعمه حیوانات بزرگ‌تر و وحشی‌تر می‌شدند. با گذشت هزاران و میلیون سال از تکامل بشر مغز انسان هنوز هم بر اساس همین سازو کار ساده عمل می‌کند. افرادی که هوشمندانه‌تر بتوانند از درک و فهم خود استفاده کنند و شناخت مناسبی از نیازهای پیرامونی خود داشته باشند، موفقیت بیشتر و زندگی مطلوب‌تری را تجربه خواهند کرد و کسانی که از ترس به گوشه‌ای بخزند و عقل خود را به کار نبندند، کاری از پیش نخواهند برد.

مشکل امروز این است که ذهن برخی افراد وقتی بازار در شرایط مثبت قرار دارد و شاخص‌ها رو به صعود دارند، خطر را کم ارزیابی می‌کند و وقتی بازار مثل حالا 50 درصدش فروریخته است خطر و ریسک سرمایه‌گذاری را بالا ارزیابی می‌کند. نکته‌ای که برآمده از خطای ذهن و اشتباه محاسباتی این افراد است. در صورتی که این معادله دقیقا برعکس است. نباید وقتی که باید خرید کنیم از بازار فرار کنیم و وقتی که بازار ریسک بالایی دارد تازه به فکر ورود و سرمایه‌گذاری در بازار بیفتیم. این درس مهمی است که متاسفانه هنوز بسیاری ار فعالان بازار سرمایه از ابعاد وزوایای آن اگاه نیستند.

منبع: روزنامه تعادل


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها