سخنگوی وزارت امور خارجه:

عمران صلاحی شاعری با ذوق و طنازی اصیل بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: عمران صلاحی شاعری با ذوق و طنازی اصیل بود که نظم و نثر را به خدمت طنز درآورده بود و طنز منحصر به فرد و امضا داری از خود به جای گذاشت.

عمران صلاحی شاعری با ذوق و طنازی اصیل بود
کد خبر: 436532
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ۱۶:۰۵:۴۰

اعتمادآنلاین| سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در یادداشتی اینستاگرامی و در سالگرد درگذشت عمران صلاحی نوشت: مرحوم کیومرث صابری فومنی، گل‌آقا جان تاریخ طنز ایران، از تعبیر «گریه قاه قاه» برای طنز استفاده می‌کرد، تعبیری جانانه و دقیق که نشان می‌دهد طنز در ورای صورت ظاهر خود که معمولاً سبب می‌شود لبخند بر لب بیاید، در باطن تلنگری به اندیشه انسانهاست و در ذات خود برای تأمل بیشتر است.

وی افزود: طنز ماندگار، همان طنزی که فراتر از به‌اصطلاح «بگو بخند» است، همواره از تضادها استفاده می‌کند و با نیتی خیرخواهانه و جهت اصلاح کژی‌ها، این تضادها را به گونه‌ای شکل می‌دهد که خنده بر لب یکی از نتایج ابتدایی آن و برگشتن به مسیر درست، هدف غایی آن است و همین، طنز را از هزل، لودگی و هجو متمایز می‌کند.

خطیب زاده ادامه داد: تاریخ ادبیات ما از عبید زاکانی تا معاصران نام‌آشنا، طنزنویسان صاحب سبکی داشته که گنجینه‌ای از نکته و اشارتهای لطیف ونازک‌اندیشانه فراهم آورده اند.

سخنگوی وزیر خارجه تاکید کرد: در میان معاصرین، مرحوم عمران صلاحی از جمله طنزپردازان مولفی است که بارها ما را میهمان گریه‌های قاه قاه خود کرده است.

شاعری با ذوق و طنازی اصیل که قالب‌های نظم و نثر را به خدمت طنز درآورده بود و طنز منحصر به فرد و امضا داری از خود به جای گذاشت که بیش از آنکه در پی خنداندن باشد، در آثارش عنصر تضاد و «ناگهانی بودن» را ترکیب می‌کند و تلنگر استادانه‌اش را به ذهن می‌زند:

عکسی به دست داشت


از خود


آن را نشان من داد


پرسید:


- با این مشخصات کسی را ندیده‌ای؟

وی در پایان نوشت: امروز سالگرد درگذشت عمران صلاحی است، یادش گرامی‌باد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها