کارت‌های سوخته نتانیاهو و هراس ترامپ از انتخابات

مناظره اول ترامپ و بایدن در حالی برگزار شد که بیشتر وقت مناظره صرف مناقشه و جنگ لفظی طرفین شد.

کارت‌های سوخته نتانیاهو و هراس ترامپ از انتخابات
کد خبر: 436614
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۰۹:۳۸:۱۵

اعتمادآنلاین| مناظره اول ترامپ و بایدن در حالی برگزار شد که بیشتر وقت مناظره صرف مناقشه و جنگ لفظی طرفین شد. در این مناظره در برخی اوقات طرفین از دایره اخلاق خارج شدند و با عبارتی مانند «خفه شو» و«دلقک» یکدیگر را خطاب کردند. واکنش‌ها نسبت به این مناظره نیز منفی بود و اغلب کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این مناظره را فاقد معنا و محتوا قلمداد کردند.

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی ابعاد مختلف این مناظره با فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ایم.

فریدون مجلسی معتقد است: «‌بایدن برنده مناظره بود. بایدن به‌رغم شائبه‌ها و انتقاداتی که نسبت به ترامپ وجود دارد اما علیه ترامپ دروغ نگفت و به وی تهمت نزد. این در حالی بود که ترامپ هم دروغ می‌گفت و هم به بایدن تهمت می‌زد.

در این مناظره موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی مطرح نشد و بیشتر شکل مناقشه داشت. ترامپ به دلیل اینکه یک شومن بوده گمان می‌کند به صحنه تسلط دارد. این در حالی است که بین صحنه سرگرمی و صحنه سیاسی تفاوت زیادی وجود دارد. کسی که در شومن سرگرمی بوده، نمی‌تواند یک صحنه سیاسی را به خوبی مدیریت کند. بایدن تسلط بیشتری نسبت به یک صحنه سیاسی از خود نشان داد». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.


*اولین مناظره ترامپ و بایدن با حواشی زیاد برگزار شد. ارزیابی شما از این مناظره چیست؟

این مناظره با انتقادات زیادی همراه بوده است. این انتقادات نیز بیشتر متوجه ترامپ بود. هنگامی که با یک شخصیت متین مانند بایدن مواجه هستید می‌توان جریان مناظره را به صورت مرسوم ادامه داد. این در حالی است که هنگامی که یک نفر با فرهنگ عامیانه به روند مناظره روند عامیانه می‌دهد به ناچار طرف مقابل را نیز از کوره به‌در می‌برد. بایدن چنین شخصیتی ندارد که به کسی که رئیس‌جمهور کشور است و خودش می‌خواهد جانشین وی شــود بگوید: «خفه شو مرد». استفاده از چنین عباراتی نشان می‌دهد این مناظره در چه سطحی برگزار شده است.

نکته دیگر اینکه در این مناظره تلاش کردند طرفین را به مشکلات مالی متهم کنند. ترامپ پسر بایدن را متهم کرد و بایدن نیز عنوان کرد ترامپ مالیات خود را پرداخت نمی‌کند. این اتفاق در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز در سال 96 رخ داد. در آن مناظرات نیز طرفین تلاش می‌کردند دیگران را به فساد اقتصادی متهم کنند. به نظر می‌رسید بایدن مسائل زیادی برای انتقاد به ترامپ را در اختیار داشت و به همین دلیل موضوع عدم‌پرداخت مالیات توسط ترامپ را مطرح کرد. در این لحظه ترامپ عنوان کرد مدارک پرداخت مالیات خود را علنی خواهد کرد که بایدن از کلمه «ان‌شاءا...» استفاده کرد.

*چرا بایدن از کلمه «ان‌شاءا...» استفاده کرد؟

«ان‌شاءا...» یک کلمه عربی بین‌المللی است که به معنای نوعی دلخوشی برای انجام کاری است. هنگامی که ترامپ عنوان کرد مدارک مالیات خود را منتشر خواهد کرد بایدن از این کلمه استفاده کرد تا نشان دهد که باید ببینیم آیا در واقع چنین کاری را انجام می‌دهد یا خیر. یکی از ویژگی‌های بارز مردم کشورهای غربی راستگو بودن آنهاست.

به همین دلیل هنگامی که یک رئیس‌جمهور دروغ می‌گوید برای آن جامعه گران تمام می‌شود. در گذشته نیکسون را به دلیل دروغگویی مجبور به استعفا کردند. این وضعیت درباره کلینتون نیز وجود داشت و به دلیل دروغگویی به مجلس فراخوانده شد. استفاده از کلمه ان‌شاءا... در کشورهای غربی به معنای دروغگویی نیست؛ بلکه به معنای نگفتن حقیقت است.

*میزان محوبیت ترامپ و بایدن قبل و بعد از مناظره به چه میزان تغییر کرد؟

قبل از مناظره بایدن مورد تایید حدود 52 درصد مردم بود، این در حالی است که این وضعیت درباره ترامپ 44 درصد بود. پس از مناظره میزان اقبال نسبت به ترامپ به 26 درصد کاهش پیدا کرد؛ در حالی که اقبال نسبت به بایدن به 56 درصد افزایش پیدا کرد.

*از دیدگاه شما چه کسی برنده مناظره بود؟

به نظر بنده بایدن برنده مناظره بود. بایدن به‌رغم شائبه‌ها و انتقاداتی که نسبت به ترامپ وجود دارد اما علیه ترامپ دروغ نگفت و به وی تهمت نزد. این در حالی بود که ترامپ هم دروغ می‌گفت و هم به بایدن تهمت می‌زد. در این مناظره موضوعات مهم سیاسی و اقتصادی مطرح نشد و بیشتر شکل مناقشه داشت.

ترامپ به دلیل اینکه یک شومن بوده گمان می‌کند به صحنه تسلط دارد. این در حالی است که بین یک صحنه سرگرمی و صحنه سیاسی تفاوت زیادی وجود دارد و کسی که در شومن سرگرمی بوده نمی‌تواند یک صحنه سیاسی را به خوبی مدیریت کند.

بایدن تسلط بیشتری نسبت به یک صحنه سیاسی از خود نشان داد. خانم نانسی پلاسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش به بایدن توصیه کرد در مناظره با ترامپ شرکت نکند. خانم پلوسی معتقد بود ترامپ انسان قابل‌اعتمادی نبوده و از ثبات شخصیت برخوردار نیست. با این وجود بایدن با ترامپ مناظره کرد.در نهایت نیز این مناظره به سود وی تمام شد و همه مشاهده کردند که ترامــپ در حالی بازی کردن نقـش تخریبی است. برای بایــدن که سال‌ها در مناصب سیاسی حضور داشته و با اصول سیاست آشناست دشوار بود که فردی مانند ترامپ که پولدار است و با بقیه مانند کارمند خود رفتار می‌کند مرتب سخنان وی را قطع کند.

بـه همین دلیل نیز نسبــت به رفتار ترامپ واکنش نشان داد. ترامپ گمان می‌کنند به دلیل اینکه از ثروت زیادی برخوردار است باید با بقیه افراد مانند کارمند و زیر‌دست رفتار کند. رفتاری که ریشه در ضعف شخصیتی وی دارد. بایدن از نظر ادب و رفتار اجتماعی انسان خوشنامی است و تاکنون رفتار ناشایستی از وی دیده نشده است.این در حالی است که ترامپ از نظر اخلاقی رفتارهای ناپسندی از خود بروز داده است. نمونه بارز آن رفتاری است که وی با روزنامه‌نگاران در نشست‌های خبری انجام داده و تاکنون چندین روزنامه‌نگار را به دلیل پرسیدن سوال از جلسه بیرون کرده است.

اخلاق ترامپ بیشتر اخلاق مناسب بار و کاباره است که رئیس بار چند فرد قوی هیکل را در اختیار دارد و به آنها دستور می‌دهد کسانی که مزاحمت ایجاد می‌کنند را از بار اخراج کنند.این در حالی است که محفل روزنامه‌نگاری و مناظره سیاسی با فضای بار و کاباره متفاوت است.همه این مسائل نشان می‌دهد ترامپ بازنده اصلی این مناظره بوده و قابلیت ریاست‌جمهوری بر مهم‌ترین و ثروتمندترین کشور جهان را ندارد.

اخلاق و رفتار ترامپ به شکلی است که رادیکال‌ترین و تندخوترین نزدیکانش نیز وی را ترک کرده‌اند. نمونه بارز این افراد بولتون بود که از برخی از اقدامات ترامپ انتقاد می‌کرد.این مسأله نشان می‌دهد بولتون که فردی افراطی و تندرو بود و مغرضانه عمل می‌کرد نیز به برخی اصول پایبند بود در حالی که ترامپ به هیچ اصولی پایبند نیست.

*با توجه به این مناظره چه احتمالاتی درباره مناظرات بعدی وجود خواهد داشت؟ آیا در مناظرات بعدی نیز مناظره در حالت مناقشه برگزار خواهد شد یا اینکه مسائل محتوایی و بنیادی مطرح خواهد شد؟

مجری مناظره سوال‌هایی را به صورت انفرادی مطرح می‌کند تا بایدن و ترامپ به سوالات وی پاسخ بدهند. این در حالی است که بهتر است، کاری کند که بایدن و ترامپ در مقابل هم قرار بگیرند.این در حالی است که به احتمال زیاد در مناظره‌های بعدی نیز ترامپ مناقشه ایجاد خواهد کرد و مناظره را به مناقشه تبدیل خواهد کرد.

ترامپ تعادل و ثبات روانی ندارد. این نکته‌ای بود که در ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری وی توسط گروهی از روانپزشکان و روانشناسان آمریکا مطرح شد.این گروه عنوان کردند ترامپ شخصیت اجتماعی ندارد؛ بلکه انفرادی است. از سوی دیگر خودخواه، خود‌محور، پرادعا و کم‌محتوا است.این در حالی است که بایدن دارای یک شخصیت متعارف است. وی تحصیلکرده و از فرهنگ بالایی برخوردار است.ممکن است برخی با بایدن از نظر سلیقه متفاوت باشند و دیدگاه‌های دیگری داشته باشند اما کسی نمی‌تواند منکر شخصیت وی شود.

*برخی از رسانه‌های آمریکایی و حتی در درون ایران بازنده اصلی این مناظره را مردم و دموکراسی آمریکا قلمداد کرده‌اند. آیا این اتفاق در واقع رخ داده و مردم آمریکا بازنده اصلی این مناظره بوده‌اند؟

این‌گونه سخنان بیشتر جنبه شعاری و هیجانی دارد که مختص به همان لحظه مناظره است.شاید مردم آمریکا انتظار داشتند مسائل مهم‌تری در این مناظره مطرح شود که مهم‌ترین آن‌ مشکلات اقتصادی و کرونا بوده است.هنگامی که فردی دیگری را نقد می‌کنند مردم به دنبال این هستند که وی چه برنامه‌ای برای آینده دارد و هدفش از این انتقادها چیست.

افکار عمومی آمریکا به دنبال این سوال بودند که آمریکا تا کجا از رژیم اسرائیل حمایت خواهد کرد و عرب‌هایی که طرف دوستی آمریکا هستند تا کجا مورد اعتماد خواهند بود.بایدن از قبل اعلام کرده هیچ‌کدام از اقدامات ترامپ را تأیید نمی‌کند.به عنوان مثال بایدن عنوان کرده کموضوع اورشلیم شرقی و قدس که رژیم اسرائیل به کمک ترامپ انجام داده را قبول نمی‌کند.

نکته قابل‌تأمل اینکه در زمانی که مناظره بین ترامپ و بایدن برگزار می‌شد نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد. اتفاقی که بدون دلیل نبوده؛ بلکه با برنامه‌ریزی قبلی با ترامپ بوده است. نتانیاهو تلاش کرد در سخنان خود از ترامپ حمایت کند و با طرح مسائل جنجالی جدید اذهان را منحرف کند. نتانیاهو این نکته را فراموش کرده که این احتمال وجود دارد که چند ماه دیگر ترامپ در قدرت حضور نداشته باشد و بایدن به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. در نتیجه نباید همه کارت‌های خود را به سود ترامپ باطل کند.

*چرا ترامپ هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شود شائبه تقلب در انتخابات را قوی‌تر می‌داند و به این موضوع دامن می‌زند؟

ترامپ از شکست در انتخابات هراس دارد و خود را بازنده می‌داند. به همین دلیل نیز تلاش می‌کند با طرح موضوع تقلب از شکست خود جلوگیری کند.

این ادعای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وی رئیس‌جمهور مستقر است و سیستم انتخاباتی همه در اختیار وی است. سوال اینجاست که هنگامی که سیستم انتخاباتی در اختیار وی است چگونه قرار است تقلب صورت بگیرد؟در آمریکا دولت سایه وجود ندارد که اختیارات اصلی را در اختیار داشته باشد و به هر شکلی که تمایل دارد رفتار کند.امروز پول و قدرت در اختیار جمهوری‌خواهان و ترامپ است.

این یک واقعیت است که همواره جمهوری‌خواهان ثروتمندتر از دموکرات‌ها بوده‌اند.این اتفاقات در گذشته نیز رخ داده و جمهوری‌خواهان در حالی که الگور از وضعیت بهتری در انتخابات برخوردار بود در نهایت اجازه ندادند به ریاست‌جمهوری برسد و جورج بوش پسر که مورد حمایت جمهوری‌خواهان بود دو‌باره به ریاست‌جمهوری رسید.در چنین شرایطی الگور می‌توانست سیستم دموکراسی آمریکا را به هم بزند اما چنین کاری نکرد.

*آیا این احتمال وجود دارد که ماجرای جورج بوش و الگور این بار بین بایدن و ترامپ تکرار شود؟

خیر، بنده چنین شرایطی را مشاهده نمی‌کنم.در ماجرای الگور و جورج بوش تفاوت آرا بسیار نزدیک به هم بود. این در حالی است که به نظر می‌رسد تفاوت آرای ترامپ و بایدن بسیار زیاد خواهد بود. در انتخابات گذشته آمریکا نیز آرای خانم کلینتون سه میلیون بیشتر از ترامپ بود. با این وجود ترامپ با توجه به کالج‌های الکترال در نهایت به پیروزی دست پیدا کرد.در شرایط کنونی پایگاه اجتماعی ترامپ ریزش زیادی کرده است.

در انتخابات گذشته کسانی که امیدوار بودند وضعیت اقتصادی بهتری پیدا کنند یا شغل مناسبی پیدا کنند به ترامپ رأی دادند. این در حالی است که در طول چهار سال گذشته اتفاق خاصی برای این افراد رخ نداده است.از سوی دیگر بسیاری از مردم آمریکا انتقادات جدی به ترامپ و دولتش برای مدیریت ناکارآمد بحران کرونا دارند. این در حالی بود که ترامپ در ابتدای شیوع ویروس کرونا در آمریکا عنوان کرد با تزریق مواد شوینده می‌توان کرونا را درمان کرد. به همین دلیل نیز بایدن حین مناظره چندین بار ترامپ را دلقک خواند.البته طرفداران ترامپ تلاش می‌کنند وضعیت را به شکلی نشان بدهند که هر دو طرف و مردم آمریکا را بازنده این مناظره نشان بدهند که نشان‌دهنده یأس و استیصال طرفداران ترامپ است.

*به نظر می‌رسید یکی از موضوعـات مـحوری این مناظره ایـران باشد. این در حــالی است که چنین اتفاقی رخ نداد. چرا موضوعات مرتبط با ایران در این مناظره مطرح نشد؟

موضــوع ایــران بسیــار جدی است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در مناظرات بعدی که وارد مصادیق محتوایی و سیاسی می‌شوند موضوع ایران نیز مطرح شود. ترامپ سرمایه مادی و معنوی زیادی برای مقابله با ایران هزینه کرده است.

به همین دلیل نیز تلاش زیادی خواهد کرد که در مناظرات اقدامات خود علیه ایران را با تب و تاب زیادی مطرح کند و از آن دفاع کند. ایران‌هراسی به همان میزان که در دوران ترامپ در خاک آمریکا وجود داشته در داخل ایران نیز وجود داشته است.

بسیاری از اظهارات رادیکال و تندی که از تریبون‌های رسمی ایران علیه آمریکا و متحدانش مطرح می‌شود به موضوع ایران‌هراسی در جهان دامن می‌زند و آن را تقویت می‌کند. ایران‌هراسی در خاک آمریکا عمقی 40 ساله دارد.

این در حالی است که ترامپ تلاش می‌کند از این عمق بهره‌برداری سیاسی به سود خود انجام بدهد.در چنین شرایطی بایدن عنوان می‌کند اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود به برجام بازخواهم گشت. هنگامی که وی چنین دیدگاهی را مطرح می‌کند به معنای این است که وی بیش از اینکه به دنبال تنش و جنگ‌افروزی باشد به دنبال مذاکره و رویکردهای مسالمت‌آمیز است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها