فردین آقابزرگی در یادداشتی نوشت:

تاثیر جنگ قره‌باغ بر روی بازارهای منطقه

اغلب پیش‌بینی می‌شود که جنگ قره باغ که میان جمهوری آذربایجان وارمنستان رخ داده است در منطقه تاثیر منفی بگذارد و باعث شود بازارهای مالی و اقتصاد کشورهای خاورمیانه به مخاطره بیفتند و این مساله باعث شود که نرخ ارز و ارزش پول ملی کمی افزایشی و یا کاهشی شود.

تاثیر جنگ قره‌باغ بر روی بازارهای منطقه
کد خبر: 436701
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| درحال حاضر شرکت‌ها و صنایعی که عمدتا مبتنی بر نرخ محصولات خود براساس نرخ دلار هستند صنایع پیشرو در بازار سرمایه شناخته می‌شوند. از جمله این صنایع؛ شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فولاد، معدنی و امثال این شرکت‌ها و صنایع که تبعیت می‌کنند از نرخ کامودیتی و نرخ ارز. اما مادامی که نظام کنترل قیمت‌ها از تعزیرات تا اتحادیه‌های خاص چنانچه ورود پیدا می‌کنند تاثیرات ونوسات مستقیم نرخ ارز بر روی این شرکت‌ها و صنایع کمرنگ‌تر می‌شود و این شرکت‌ها و صنایع به عنوان شرکت‌ها و صنایع پیشروی بازار سرمایه شناخته می‌شوند.

چند روزی می‌شود که تقربیا بازار جان گرفته و درحال بازگشت به شرایط طبیعی خود است. اغلب انتظار دارند قیمت‌ها صعودی شوند و شاخص افزایشی باشد اما در کل بازار به حال طبیعی خود رسیده و نوسان ذات بازار است و اعتماد سهامداران با تلاش‌های متعدد این روزها درحال بازگشت است. بنابراین روند طبیعی این است که در مقابل افزایش‌ها یک شیبی هم باید باشد با افزایش حدودی 300 درصدی ابتدای سال این روند را معقول و طبیعی می‌توان دانست. این جلب اعتماد در بازار صرفا برای سهم‌های پر اثر در بورس به وجود نیامده و سهامی که خرد هستند نیز از این روند پیروی می‌کنند.

شاخص این روزها حالت تعادلی پیدا کرده و شاخص روند مثبتی را پیش گرفته است، در این روزها بیش از 350 شرکت از صف‌های فروش سهام به صف‌های خرید تبدیل شده‌اند. نکته مهم در تعادل بازار این است که اگر تمامی سهام موجود در بازار به تعادل قیمتی و ارزندگی مناسبی داشته باشند در نتیجه بازار روند خوبی را تجربه می‌کند. فعل و انفعلات سیاسی تاثیر مستقیمی در بازار سهام می‌گذارد و انتخابات امریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال پس از اعلام خبر ابتلای کرونا ترامپ باعث شد که بازارهای مالی و نفت تاثیر بپذیرند و شاخص این بازار نزول را تجربه کردند و قیمت نفت افت 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد البته این یک شوک مقطعی است اما؛ به صورت کلی اخبار سیاسی تاثیر مهمی در اقتصاد و بورس دارند و این اخبار می‌توانند به راحتی بورس را نزولی کنند در میان یک نکته نیز وجود دارد درست است که اخبار سیاسی تاثیر مهمی در اقتصاد دارند اما؛ اگر میزان مبادلات اقتصادی یک کشور با کشور مبدا کم باشد در نتیجه اخبار سیاسی تاثیر کمتری روی بازارهای مالی آن کشور دارند...

چون به واسطه تحریم‌ها میزان مبادلات مالی ایران و امریکا در کمترین حالت خود است می‌توان بیان داشت که این اخبار و انتخابات تاثیر بسیار عمده‌ای در بازار سرمایه نخواهد داشت و کمرنگ‌تر خواهد بود. اغلب پیش‌بینی می‌شود که جنگ قره باغ که میان جمهوری آذربایجان وارمنستان رخ داده است در منطقه تاثیر منفی بگذارد و باعث شود بازارهای مالی و اقتصاد کشورهای خاورمیانه به مخاطره بیفتند و این مساله باعث شود که نرخ ارز و ارزش پول ملی کمی افزایشی و یا کاهشی شود.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها