کد خبر: 436770
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۶:۴۸:۵۹
| |

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان:

ناامن کردن فضا برای بدحجاب‌ها، تعبیر درستی نبود!

امام جمعه موقت اصفهان گفت: فقط برای نیروی انتظامی در قانون وظایفی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای بدحجابان تنبیه‌هایی را درنظر بگیرد؛ آن ‌هم در حدی که قانون مشخص کرده است و این طور نیست که فضا را برای زنان ناامن کنیم و آنان بدانند فضای جامعه برای‌شان ناامن است و دیگر از منزل خارج نشوند؛ بنابراین معتقدم تعبیر استفاده شده، تعبیر درستی نبوده است.

ناامن کردن فضا برای بدحجاب‌ها، تعبیر درستی نبود!
کد خبر: 436770
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۶:۴۸:۵۹

اعتمادآنلاین| یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در دیداری که اخیرا با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان داشت، بی‌حجابی و بدحجابی را هنجارشکنی توصیف کرد و گفته است: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است، ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.» او حتی گفت که باید در این خصوص اختیارات بیشتری به نیروی انتظامی برای برخورد با قانون‌شکنان اعطا شود و خواستار تشکیل شعبه‌های مخصوص رسیدگی به پرونده‌های ناهنجاری‌های اخلاقی در دادگاه‌ها شد. ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی نیز در خطبه‌های نماز جمعه مرکز این استان دقیقا از گزاره «ناامن کردن فضا برای بدحجابان» استفاده کرد و گفت: «نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند چراکه آنها درصدد این هستند که جامعه دینی ما را ناامن کنند. ما نمی‌توانیم در برابر این‌گونه مسائل کنار بیاییم و مقابل جریان‌های فسادزا حساس نباشیم.» ابوالقاسم یعقوبی خواسته علاوه بر ورود پلیس و قوه قضاییه به امر مقابله با بی حجابی، مردم هم به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

انتشار اظهارات این دو امام جمعه شهرهای اصفهان و بجنورد در رسانه‌ها و متعاقبا فضای مجازی اما با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی از کنشگران سیاسی و مدنی مواجه شد و در ادامه کار به آنجا رسید که حتی برخی مقام‌های سیاسی ازجمله معاون وزارت ارتباطات نیز به آنچه در بحث حجاب مورداشاره این دو خطیب نماز جمعه قرار گرفته بود، واکنش نشان دادند.

حالا اما محمدتقی رهبر، دیگر امام جمعه موقت اصفهان با نگاهی متفاوت از آنچه به‌نقل از طباطبایی‌نژاد روی خروجی رسانه‌ها رفته بود، گفته که استفاده از این تعابیر درباره شهروندان درست نبوده است. هرچند بعدازظهر دیروز روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که بازتاب رسانه‌ای سخنان طباطبایی‌نژاد به‌درستی انجام نشده است.

آقای رهبر! روز جمعه امام جمعه اصفهان از تریبون نماز جمعه خواستار ناامن کردن فضا برای زنانی شد که ایشان از آنان به عنوان «افراد بدحجاب» یاد کرده است. با توجه به سابقه تلخی که در اصفهان وجود دارد و با درنظرگیری شرایط امروز کشور، نظرتان درباره بیان این مطالب چیست؟

شخصا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی است که به عنوان امام جمعه در اصفهان حاضر نشدم و نمی‌دانم این اظهارات از سوی کدام یک از ائمه جمعه مطرح شده ولی آنچه می‌گویم مطالبی کلی درباره موضوع حجاب است. من کتابی 400 صفحه‌ای درباره حجاب و عفاف نوشته و با ادله مختلف در آن کتاب اثبات کرده‌ام که در ماجرای حجاب، گام نخست فرهنگسازی است. زنان باید در دانشگاه‌ها توجیه شده و متوجه چرایی درنظرگیری حجاب در دین اسلام شده و بدانند که رعایت آن، به نفع خودشان است. بدانند که بدحجابی افتخار نیست؛ بلکه کسر شأن زنان است. تا زمانی که در موضوع حجاب فرهنگسازی لازم صورت نگرفته باشد و دانشگاه و رسانه و سایر نهادها پای کار حاضر نباشند، اقدامات دیگر موثر نخواهد بود. البته زمانی ممکن است برخی لجاجت کنند و هنجارهای جامعه را زیرپا بگذارند که در آن زمان نیز برای نیروی انتظامی وظایف قانونی درنظر گرفته شده ولی این نیست که فضای جامعه را برای زنی که بدحجاب است، ناامن کنیم و او در جامعه امنیت جانی و ناموسی نداشته باشد؛ بنابراین ناامن کردن به این معنا و مفهوم درست نیست اما ارشاد و فرهنگسازی امری لازم و ضروری است.

مسوولیت این ارشاد و فرهنگسازی مدنظر شما برعهده کدام نهاد است؟

ببینید، شورای عالی انقلاب فرهنگی سال‌ها پیش در مصوبه‌ای با عنوان حجاب و عفاف، 26 دستگاه، از دانشگاه و صدا و سیما گرفته تا نیروی انتظامی، را به عنوان مسوول ترویج حجاب و فرهنگسازی در این زمینه کرد ولی آن‌چنان که باید، اجرایی نشد. نباید فراموش کنیم که گام نخست و مهم‌ترین قدم همان بحث فرهنگسازی است. بسیاری از فرزندان در خانواده‌های‌شان آن‌چنان که باید درباره حجاب توجیه نشده‌اند و حتی بسیاری از خانواده‌ها نیز از چیستی و چرایی آن اطلاعی ندارند. درست است اگر کسی دهن‌کجی کرد و هنجارشکنی انجام داد با او برخورد قانونی صورت می‌گیرد ولی گام اول ارشاد است. ضمن اینکه برخورد قانونی نیز راهکارهای مشخصی دارد و نباید فضا را برای زنان ناامن کرد.

این یعنی شما به عنوان یکی از ائمه جمعه اصفهان با گفته‌های امام جمعه این شهر درباره حجاب موافق نیستید؟

ببینید، بیان‌ها درباره حجاب متفاوت است ولی نباید فراموش کرد که مهم‌ترین گام در بحث حجاب، همان ارشاد و توجیه است و آخرین گام، برخورد قانونی است. برخورد قانونی هم این نیست که کسی در خیابان متعرض زنان شود. فقط برای نیروی انتظامی در قانون وظایفی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای بدحجابان تنبیه‌هایی را درنظر بگیرد؛ آن ‌هم در حدی که قانون مشخص کرده است و این طور نیست که فضا را برای زنان ناامن کنیم و آنان بدانند فضای جامعه برای‌شان ناامن است و دیگر از منزل خارج نشوند؛ بنابراین معتقدم تعبیر استفاده شده، تعبیر درستی نبوده است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها