کد خبر: 436782
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه ویروس کرونا به وضعیت زنان شاغل آسیب می‌زند؟

حجم کاری زنان شاغل با شیوع ویروس کرونا بیشتر شده. تحصیل فرزندان در منزل و رسیدگی به امور خانه بیش از گذشته بر این قشر تاثیر گذاشته است و به همین خاطر بیشتر زنان در صدد کاهش ساعات کار خود یا رها کردن شغل‌شان برآمده‌اند.

چگونه ویروس کرونا به وضعیت زنان شاغل آسیب می‌زند؟
کد خبر: 436782
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- گزارش سالانه‌ای که از وضعیت زنان شاغل تهیه شده نشان می‌دهد این همه‌گیری مانعی بر سر راه پیشرفت زنان در کارشان به وجود آورده است. بر اساس گزارش جدید مک‌کینزی و یک موسسه غیرانتفاعی حمایت از زنان، ویروس کرونا می‌تواند جلوی پیشرفت 6ساله زنان در محل کار را بگیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Cnet»، لارینا یی (Lareina Yee) یکی از رؤسای ارشد شرکت مک‌کینزی روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفت: «ما داریم هشدار می‌دهیم، ما نگران این اوضاع هستیم و سر یک دوراهی قرار گرفته‌ایم.»

این شرکت در طول 6 سال گزارشی از پیشرفت یا ناکامی زنان در محل کار جمع‌آوری کرده است. این گزارش امسال بر اساس داده‌های 317 شرکت در آمریکا و کانادا آماده شده و بیش از 40 هزار کارمند در طیف گسترده‌ای از کارکنان امور مالی تا کارشناسان فناوری تحت بررسی قرار گرفته‌اند. در این پژوهش نحوه تاثیر همه‌گیری بر کار زنان و حفظ هماهنگی بین کار و امور خانه و همچنین نظارت بر مدرسه رفتن کودکان محصل تجزیه و تحلیل شده است.

زنان شاغل

طبق این گزارش گفته می‌شود که از هر چهار زن یک نفر به فکر تغییر شغل یا رها کردن آن است. این در حالی است که در سال گذشته مردان و زنان تقریباً به یک میزان مشاغل خود را ترک کرده‌اند. خانم یی می‌گوید: «اگر ما کاری انجام ندهیم و از زنان شاغل حمایت نکنیم، آینده تلخی در انتظار زنان خواهد بود.» در این گزارش آمده که مردان کمتر از زنان به کاهش ساعت کار، مشاغل نیمه‌وقت، درخواست مرخصی یا استعفا فکر می‌کنند.

این بیماری همه‌گیر زندگی تمام مردم جهان را به شکلی بی‌سابقه تغییر داده است. مردم جهان مجبورند در خانه کار کنند یا به تحصیل بپردازند. این امر باعث شده انواع نابرابری‌های باسابقه در جهان تشدید شود. به ازای هر 100 مرد که از مقام‌های پایین ارتقا می‌یابند، فقط 85 زن توانسته‌اند به ارتقای اولیه در کارشان دست یابند. این آمار برای زنان اسپانیایی‌تبار به 71 نفر کاهش می‌یابد و تنها 58 نفر از زنان سیاهپوست به این پیشرفت کاری می‌رسند.

زنان شاغل

با توجه به این موضوع که حضور کمرنگ زنان در مقام‌های ارشد شرکت‌های بزرگ احساس می‌شود، روند فرسایشی حاصل از شیوع همه‌گیری نیز می‌تواند این وضعیت را بدتر کند. از بین زنانی که توانسته‌اند به مقام مدیریت دست یابند 89 درصد بر اثر کار زیاد بیمار شده‌اند، در حالی که این آمار در مردان 29 درصد بوده است. 47 درصد از زنان اظهار داشته‌اند که باید همیشه فعال باشند که این درصد در مقایسه با مردان به 40 می‌رسد. این آمار نشان‌دهنده چیزی است که در گزارش «شیفت 2برابر» نامیده شده. زنان می‌بایست پس از شغل تمام‌وقت خود به خانه بروند و در شیفت دوم کارشان به بچه‌ها رسیدگی کنند یا به کارهای خانه بپردازند.

در این گزارش به تحقیقاتی اشاره شده دال بر اینکه شرکت‌هایی با مدیریت متفاوت، خلاق و سازنده به طور کلی عملکرد بهتری دارند و مدیریت خوب می‌تواند بر خط مشی اصلی شرکت نیز تاثیر بگذارد. خانم یی می‌گوید هنوز فرصت هست تا اقدامات لازم انجام شود و زنانی هستند که هنوز شغل خود را رها نکرده‌اند.

در گزارش مک‌کینزی توصیه‌هایی مثل تغییر هنجارهای مربوط به ایجاد انعطاف‌پذیری در محیط کار و اصلاح سیاست‌های موجود برای حمایت بهتر از زنان و همچنین تقویت ارتباط با کارمندان ارائه شده است. شرکت‌ها باید همکاری بیشتری با زنان شاغل داشته باشند تا زنان نیز بتوانند در کار خود پیشرفت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها