سرپرست طرح میدان گازی کیش:

جزیره کیش کاملاً به خط لوله گاز متصل می‌شود

سرپرست طرح میدان گازی کیش گفت: با اجرای این طرح و انتقال گاز به نیروگاه کیش علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل و انتقال فرآورده، از آلودگی‌های زیست‌‌محیطی نیز جلوگیری شده، سوخت پاک گاز طبیعی جایگزین و همچنین جزیره کیش کاملاً به خط لوله گاز متصل می‌شود.

جزیره کیش کاملاً به خط لوله گاز متصل می‌شود
کد خبر: 436800
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۸:۲۹:۱۰

اعتمادآنلاین| میدان گازی کیش، در خلیج‌فارس و در فاصله 60 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد. این میدان در سال 1347 هجری شمسی (1968 میلادی) با انجام عملیات لرزه‌نگاری دوبعدی توسط شرکت خارجی اسکو مشخص شد. مخازن گازی کنگان و دالان میدان گازی کیش در اعماق 3200-5000 متری زیر این جزیره و آب‌های اطراف آن در خلیج‌ فارس واقع شده است.

ابعاد میدان در افق کنگان حدود 32 در 25 کیلومتر محاسبه شده است و ضخامت ستون گازی مخازن این میدان تاکنون بیش از 1200 متر برآورد شده است فشار مخزن در عمق 3850 متری زیر سطح دریا 7378 پام (پوند بر اینچ مربع ) تعیین شده است.

میدان مستقل گازی کیش با برآورد ذخیره 40 تریلیون فوت مکعب گاز نسبتا شیرین، به عنوان هفدهمین مخزن گاز بزرگ جهان شناخته شده و با اجرای طرح توسعه آن، احتمالا معادل 6 فاز پارس‌جنوبی ظرفیت تولید خواهد داشت.

عبدلله مهرابی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان گازی کیش اظهار داشت: توسعه میدان گازی کیش دو بخش دارد، بخشی که اکنون در اولویت قرار دارد انتقال گاز از خط هفتم سراسری به نیروگاه گازی کیش است و بخش دوم، طرح توسعه این میدان است که در این بخش فعالیت‌های حفاری چاه‌ها به اتمام و عملیات تکمیل چاه‌ها نیز در دست اقدام است. با توجه به انجام مطالعات تغییر مقصد گاز ارسالی میدان بعد از نهایی شدن موضوع، برنامه طرح توسعه میدان نیز دنبال و اجرا خواهد شد.

وی افزود: طرح انتقال گاز به نیروگاه کیش شامل چندین بخش و پیمانکار اجرایی خطوط لوله دریا و خشکی است و بنا بر این است که با توجه به حجم مورد نیاز، گاز شیرین از خط هفتم سراسری به نیروگاه منتقل شود که مجموعا بر اساس آخرین برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست طرح توسعه میدان گازی کیش در شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: مهم‌ترین بخش‌های این طرح احداث 94 کیلومتر خط لوله از خط هفتم سراسری گاز تا گرزه است که با پیشرفت قابل قبولی اجرا شده و فعالیت‌های باقی‌مانده آن را دنبال می‌کنیم تا ظرف یک ماه آینده به مرحله هایدروتست برسد، همچنین 18 کیلومتر خط لوله دریایی 32 اینچی در حد فاصل جزیره کیش تا گرزه در حال اجرا است که 2.2 کیلومتر خط لوله از دریا سمت ساحل کیش با عملیات تخصصی شورپولینگ طی یک ماه گذشته به اتمام رسیده و مابقی فعالیت‌ها که 16 کیلومتر خط لوله زیردریایی است از اوایل هفته آینده با استقرار شناور لوله‌گذار در منطقه کیش ادامه می‌یابد. حداکثر تا یک ماه آینده خط لوله 32 اینچ دریایی هم تکمیل می‌شود و به سمت عملیات هایدروتست می‌رویم و طبق برنامه تا آخر آذرماه به اتمام می‌رسد.

‎وی گفت: بخشی از پروژه خط لوله در منطقه خشکی جزیره کیش است که در سال‌های قبل توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت اجرا شده و بعد از واگذاری این طرح به شرکت نفت و گاز پارس، قرار است طبق برنامه کلیه مسیر به صورت یکپارچه به اتمام برسد. بخش انتهایی از خط لوله 20 اینچ به طول 10 کیلومتر نیز با تصمیماتی که بین شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز اتخاذ شد، حد فاصل کلاستر حفاری در جزیره کیش تا نیروگاه که شامل ایستگاه‌های تقلیل فشار نیز هست به شرکت ملی گاز ایران واگذار شده و در حال پیگیری است که همزمان با سایر بخش‌های پروژه به اتمام برسد.

مهرابی گفت: طرح انتقال گاز به نیروگاه کیش تماماً و صفر تا صد ایرانی است. مطالعات اولیه و پایه در طرح توسعه میدان توسط مشاوران مهندسی داخلی در حال انجام است و بعد از تأیید و ابلاغ طرح نهایی از توانمندی‌های داخلی و پیمانکاران ایرانی کار را دنبال می‌کنیم، تخصص این کار تماما در داخل کشور وجود دارد و مشکلی از این بابت نیست.

‎وی با بیان اینکه فعالیت‌های چند سال اخیر در حوزه دریایی حتی بهتر از شرکت‌های خارجی انجام شده، یادآور شد: ما رکوردهای خوب و بی‌نظیری در حوزه دریایی داشته‌ایم، مثلا در 2 ماه گذشته عملیات کشش لوله دریا از ساحل به طول 2.2 کیلومتر خط لوله‌ی سمت کیش را انجام دادیم که طولانی‌ترین عملیات احداث خط لوله 32 اینچ بوده که توسط پیمانکاران ایرانی و با شناور لوله‌گذار سی‌مستر انجام شده است.

سرپرست طرح میدان گازی کیش در شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه شک نکنید بهتر از خارجی‌ها فعالیت‌های بخش دریایی انجام می‌شود، افزود: کار در بخش دریا به حساسیت ویژه، استاندارد و تخصص خاصی نیاز دارد که اکنون ما این قابلیت را به طور کامل داریم.

وی درباره نیاز به واردات تجهیز نیز گفت: برای بخشی از پروژه که اجرا شده و همچنین انتقال گاز به نیروگاه کیش، لوله استاندارد و گرید خاصی نیاز بوده که وارد شده، اما شیرآلات داخلی است. در کل در طرح انتقال گاز به کیش 40 درصد کالاها خارجی و بخش اجرا و راه‌اندازی و همچنین مابقی کالاها تماما ایرانی هستند .

مهرابی با اشاره به تاثیرات مثبت اجرای پروژه تاکید کرد: با اجرای این طرح و انتقال گاز به نیروگاه کیش علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل و انتقال فرآورده، از آلودگی‌های زیست‌‌محیطی نیز جلوگیری شده و سوخت پاک گاز طبیعی جایگزین می‌شود. همچنین جزیره کیش کاملاً به خط لوله گاز متصل می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها