مدیر کل مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت خبر داد:

افزایش سالمندان مبتلا به کرونا

رضا گلپرا، مدیر کل مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه به دلیل کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، تعداد افراد سالمندی که به کرونا آلوده می‌شوند، افزایش یافته، گفت: تا پایان امسال 10 هزار تخت بیمارستانی جدید به ناوگان تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌شود.

افزایش سالمندان مبتلا به کرونا
کد خبر: 436801
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۰۸:۳۳:۱۶

اعتمادآنلاین| رضا گلپیرا، مدیر کل مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در موج سوم کرونا، گفت: خوشبختانه با توجه به اقداماتی که طی این مدت انجام دادیم، مدام در حال بروزرسانی و بهره‌برداری از تخت‌های بیمارستانی هستیم. می‌توان گفت که در حال حاضر تعداد قابل توجهی تخت اضافه شده است. بخشی از این تخت‌ها، تخت‌های ویژه بوده‌اند. تا پایان سال هم 10 هزار تخت بیمارستانی دیگر به ناوگان تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر دغدغه ما بابت این است که مردم بیشتر رعایت کنند؛ مردم خسته شدند و دیگر به پروتکل‌های بهداشتی توجهی نمی‌کنند. در اسفند و فروردین تعداد افراد مسنی که به کرونا آلوده می‌شدند، کم بود. زیرا خانواده‌ها قبول کرده بودند که به سالمندان نزدیک نشوند. در عین حال سالمندان نیز خودشان را در منزل قرنطینه کرده و مراقب بودند. این درحالیست که اکنون تعداد افراد سالمندی که آلوده می‌شوند، زیاد شده است. علت اصلی آن هم خستگی روحی فرد و حضور بدون رعایت پروتکل در جامعه است. همچنین خانواده‌ها هم بدون دقت در استفاده از ماسک و یا فاصله گذاری با هم رفت و آمد می‌کنند که در حال حاضر شاهد تجمعات بزرگ و برگزاری مراسم ها هستیم.

گلپیرا تاکید کرد: باید بدانیم که وضعیت هنوز تغییر نکرده و همچنان در وضعیت بحران قرار داریم و تا زمان سفید شدن کامل کشور همه باید رعایت کنند.

وی درباره وضعیت پاییز و همزمانی کرونا و آنفوآنزا، گفت: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است. البته نمی‌توان گفت که آنفلوآنزا تاثیرگذار نیست و قطعا این بیماری پیک ما را شدیدتر خواهد کرد. در سال گذشته هم که کرونا نبود، ما به دلیل شیوع آنفلوآنزا درگیر بودیم و بیمارستان‌هایمان بسیج بودند، اما خداروشکر به خوبی و با کمترین میزان مرگ و میر بیماری را کنترل کردیم. امسال وضعیت مقداری متفاوت است، اما یادمان نرود که آنفلوآنزا هم بیماری تنفسی است. مسلما همزمانی این دو بیماری بار بیماران را افزایش می‌دهد، اما امیدواریم که بیش از آنچه قابل کنترل باشد، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

مدیر کل مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: ما باید درست پیشگیری را انجام دهیم. مردم باید به درستی رعایت کنند. همه از وزارت بهداشت این توقع را دارند که هرچه سریع تر بر تعداد تخت های بیمارستانی اضافه شود، کادر مجرب و تازه نفس بیشتر ارائه خدمت دهند، اما هیچکس نمی‌گوید در مترو چه کنیم؟ چرا در هواپیما و مترو و اتوبوس هیچ رعایتی نمی‌شود؟

وی ادامه داد: باید توجه کرد برای ایجاد یک تخت بیمارستانی دو میلیارد تومان هزینه نیاز است و بر روی مردم و دولت فشار می‌آید، اما فرض کنید که بتوانیم 10 درصد تعداد اتوبوس‌های درون شهری را افزایش دهیم یا زمان ایستادن اتوبوس در ایستگاه را 5 دقیقه کاهش دهیم، آیا این منطقی‌تر نیست؟ اگر شرکت های هواپیمایی یک در میان مسافر سوار کنند، ریسک ابتلا به کرونا پایین تر نمی آید؟ بنابراین باید همه این موارد را مدنظر قرار دهیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها