مصطفی اقلیما در یادداشتی نوشت:

به اراذل و اوباش چراغ سبز نشان ندهیم

هر کسی باید مراقب پیامد حرف‌هایی که می‌زند باشد، اینکه شما در کشور مقام و منصبی داشته باشی و به واسطه آن خود در هر رابطه‌ای اظهارنظر کنی، می‌تواند پیامدهای خوب یا بدی برای کل افراد جامعه به همراه داشته باشد.

به اراذل و اوباش چراغ سبز نشان ندهیم
کد خبر: 436924
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۱۴:۳۹:۴۸

اعتمادآنلاین| هر کسی باید مراقب پیامد حرف‌هایی که می‌زند باشد، اینکه شما در کشور مقام و منصبی داشته باشی و به واسطه آن خود در هر رابطه‌ای اظهارنظر کنی، می‌تواند پیامدهای خوب یا بدی برای کل افراد جامعه به همراه داشته باشد. ما نباید فراموش کنیم که با رفتاری‌های قهری و برخوردهای خشونت‌آمیز نمی‌توانیم کسی را مجبور به کاری کنیم. کسی که خودش در کسوت امام جمعه شهری بزرگ مانند اصفهان قرار دارد، خیلی بهتر می‌داند، که امام حسین (ع) قیام کرد که زیر بار زور نرود.

او برای مبارزه با ظلم و زور قیام کرد و این فلسفه را در دنیا به وجود آورد. از سوی دیگر تمام امامان و مراجع دینی ما بر این مساله تاکید داشته‌اند که اسلام دین رفعت و مهربانی است. حال چطور ممکن است که امام جمعه اصفهان در یک تریبون رسمی پلیس را دعوت به ایجاد ناامنی برای افرادی که به زعم ایشان بدحجاب هستند می‌کند. این حرف می‌تواند پیامدهای بسیار بدی داشته باشد. ممکن است با استفاده از این حرف افرادی دست به جنایت‌ها و اقداماتی بزنند و در برابر قانون به گفته‌های این امام جمعه استناد کنند و خود را محق بدانند.

در واقع با چنین اظهارنظرهایی انگار که به اراذل و اوباش چراغ سبز نشان داده‌ایم. در حالی که کشور قانون دارد و در هر زمینه‌ای ما موظف هستیم که به قانون اکتفا کنیم و نمی‌توانیم با چنین توصیه‌هایی زمینه هرج و مرج را فراهم کنیم. ضمن اینکه از یاد نبریم جوانانی که الان ما از آنها به عنوان بی‌حجاب و بدحجاب یاد می‌کنیم فرزندان همین انقلاب هستند، اگر آنها آن طور که ما می‌خواستیم پرورش نیافته‌اند، مشکل از نوع آموزش و پرورش ما است. در ضمن فراموش نکنیم که حجاب در دین ما شرعی است اما اجباری نیست.

هیچ کجا نامی از اجبار در این زمینه نیامده است که حالا امام جمعه اصفهان می‌خواهد به زور ایجاد فضای رعب و وحشت دختران و زنان جوان را مجبور به رعایت حجاب کند. چنین برخوردها و رفتارهایی نه تنها باعث نمی‌شود که آنها دست از لجبازی بردارند که باعث می‌شود افراد بیشتری درجامعه به این فکر کنند که باید در مقابل زور ایستادگی کنند. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم با رفتارهای قهر آمیز و بگیر و ببند یک مساله اخلاقی را در جامعه جا بیندازیم. ما اگر می‌خواهیم بدانیم دلیل اینکه الان جوانان ما به حجاب رقبتی ندارند، چیست باید به آموزه‌هایی که در تمام این سال‌ها به آنها داده‌ایم نگاه کنیم و ببینیم کجای کار را اشتباه کرده‌ایم. مگر می‌شود با اعمال خشونت انسانی را به راه راست هدایت کرد؟ چنین رفتارها و برخوردهایی جوانان ر ا عاصی‌تر می‌کند.

آن هم در شرایط کنونی جامعه ما که بسیار شرایط حساسی است چنین اظهارنظرهایی می‌تواند مشکلات بیشتری را برای دولت ایجاد کند. در زمانی که ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که یک زبانی و یک دلی در جامعه بیشتر شود تا از بحران‌های به وجود آمده به سلامت عبور کنیم، نباید حرف‌هایی زده شود که بذر کینه و نفاق را در جامعه بکارد. به هر حال اگر مسوولان ما به دو موضوع مهم شایسته سالاری و پاسخگو بودن در برابر مردم بیش از این توجه می‌کردند، امروز شاهد چنین اتفاقات و اظهارنظرهای غیر کارشناسانه‌ای نبودیم.

بهتر آن است که هر کسی در هر مقامی که قرار دارد، با توجه به مسوولیت خود و دانش خود در مورد مسائل اظهارنظر کرده و کاری کند که وفاق ملی بیش از پیش شود. فراموش نکنیم که شرایط امروز کشور ما بسیار حساس است، فشارهای اقتصادی به اندازه کافی مردم را کلافه کرده و نباید شرایطی فراهم کنیم که این فشارها بیشتر شود. چنین حرف‌هایی می‌تواند چراغ سبز برای کسانی باشد که به دنبال تسویه حساب‌های شخصی‌اند و به دنبال راه‌های فرار از مجازات می‌گردند. باید بیشتر از این مراقب حرف‌هایی که می‌زنیم باشیم.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها