دلار| روند کاهش نرخ دلار ادامه دارد؟

نرخ دلار نسبت به هفته گذشته حدود دوهزار تومان کاهش یافت، افت قیمتی که از یکسو با بازگشت دلارهای صادراتی به چرخه اقتصادی همراه شده و حالا بسیاری از کارشناسان ادامه این روند کاهشی را پیش‌بینی می‌کنند.

دلار| روند کاهش نرخ دلار ادامه دارد؟
کد خبر: 437027
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| دو سال پیش در همین روزها، شاهد افزایش بی سابقه نرخ ارز به ویژه دلار در بازار ارز بودیم. در آن مقطع بسیاری از سفته بازان با سوار بر موج اخبار غیرواقعی سعی در بی ثبات سازی بازار داشتند و بسیاری از مردم در آن شرایط با ورود به این بازار و خرید ارز، به خیال کسب سود بادآورده، به یکباره با شوک ریزش نرخ ارز مواجه شدند و سرمایه خود را از دست دادند.

هرچند در همان زمان، سیاست گذار پولی و ارزی به دفعات نسبت به ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز، هشدارهای لازم را داده بود، ولی باز هم عده ای فریب جوسازی های هیجانی کانال های فضای مجازی را خوردند.

اما حالا با گذشت کمتر از دو سال از آن زمان، باز هم به دلایل مختلفی از جمله کاهش صادرات غیرنفتی (با توجه به محدودیت های کرونایی)، شاهد عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار بودیم. به گونه ای که با ورود عده ای نوسان گیر و سفته باز در معاملات پشت خطی، شاهد افزایش حباب گونه نرخ ارز به ویژه دلار به محدوده 30 هزار تومانی بودیم.

روندی که تا هفته گذشته نیز ادامه داشت و دوباره عده ای از مردم بدون اطلاع از روند نرخ گذاری در بازار پُرریسک ارز، اقدام به خرید دلار کردند، اما غافل از اینکه خبرهای خوب اقتصادی از زبان رییس کل بانک مرکزی، موجی از امیدواری را به بازار ارز بازگرداند.

اخیرا، دکتر همتی در این خصوص با هشدار و توصیه دوباره به مردم، (یعنی توجه ویژه به ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز) از کاهش نسبی شاخص ارزی در روزهای پیش رو خبر داده بود و تاکید کرد نرخ‌های مطرح شده در بازار ارز واقعی نیست. نفع کشور در تقویت ارزش پول ملی است و بر همین اساس برای تعدیل نرخ ارز تلاش می‌کنیم.

آنگونه که رییس کل بانک مرکزی گفته است، «میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما با روند کاهشی به محدوده 23 هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است، که البته تاثیر خود را به‌تدریج در نرخ‌های بازار نشان خواهد داد».

تاثیری که تا دومین روز هفته مشهود بود و بر اساس مشاهدات میدانی از بازار ارز، نرخ دلار نسبت به هفته گذشته، حدود دو هزار تومان کاهش داشته است. همچنین روز یکشنبه، توسط بازارساز 72 میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد، که باعث افزایش تعداد فروشنده ها در بازار شد.

این افت قیمت حالا با بازگشت میلیاردها دلار صادراتی به چرخه اقتصادی همراه شده و بسیاری از کارشناسان ادامه این روند کاهشی را پیش بینی می کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مثبت بانک مرکزی در جهت ایجاد سازوکار لازم برای بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد کشور اظهار داشت: ارزهای صادراتی متعلق به بیت المال است و بایستی به طور کامل به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

وی تاکید کرد: در این شرایط لازم است مشوق های لازم برای بازگشت دلارهای صادراتی به کشور در دستور کار قرار گیرد که در این خصوص بخشی از آن بر عهده بانک مرکزی است و اگر خلاء قانونی هم در این زمینه وجود دارد، مجلس آمادگی دارد که آن را تامین کند.

نماینده مردم شاهین شهر، برخورار و میمه در مجلس با اشاره به تاثیر مثبت بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی بر بازار ارز اظهار داشت: تاثیر مثبت این اقدامات در کنار بازار ارز، در همه ابعاد اقتصادی کشور قابل مشاهد خواهد بود. در زمینه های مختلفی همچون تولید، واردات دارو، در واردات کالاهای اساسی و همچنین در بخش تامین نهاده ها و ... شاهد اثرات مثبت تزریق ارزهای صادراتی به اقتصاد کشور خواهیم بود.

میثم رادپور کارشناس اقتصادی نیز از فاکتورهای کاهشی نرخ ارز گفت و تاکید کرد: بخشی از افزایش قیمت ها در بازار دارایی ها منشاء غیرپولی داشته و با فرض این فاکتور و قبول این واقعیت که تورم های غیرپولی دوام نمی آورد، می توان پیش بینی روند کاهشی نرخ ارز در آینده نزدیک را داشت.

وی در اینباره تاکید کرد: صحبت های مسئولان حکایت از بازگشت میزان درآمدهای ارزی کشور به دوران پیش از کرونا حکایت دارد که این عامل، تاثیر به سزایی در روند بازار ارز خواهد داشت. همچنین تقویت بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی به عنوان عامل مثبت در سمت عرضه ارز به بازار محسوب می شود.

رادپور در ادامه به فاکتور بین المللی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این روزها اشاره و اظهار داشت: انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران تاثیرگذار است و به نوعی سایه می اندازد، زیرا حداقل باعث می شود که بخشی از تقاضایی که باعث خروج ارز از کشور می شد، کاهش پیدا کند. رادپور اظهار امیدواری کرد تمام این عوامل داخلی و خارجی باعث تاثیر بر روند کاهشی نرخ ارز می شود.

این کارشناس اقتصادی در بخش پایانی صحبت های خود به کاهش قدرت و زور نقدینگی جامعه اشاره کرد و افزود: برخلاف دوره های قبل که نقدینگی افزایش پیدا می کرد و به دنبال آن کالاها و خدمات گران تر می شد، اینبار افزایش قیمت ها زودتر استارت خورد. ما الان نسبت نقدینگی مان به قیمت دلار یا به شاخص عمومی قیمت ها، به یکی از پایین ترین نسبت های تاریخ خود به سر می برد. در نتیجه در شرایط کنونی برآورد می شود که به دلیل کاهش زور نقدینگی؛ فشار از بازارهایی همچون ارز برداشته خواهد شد و بازارها در دوره کاهش قیمت قرار خواهند گرفت. این فضا با توجه به انتخابات آمریکا تا حدودی فراهم شده است.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها