فرزانه‌ ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری؟ این فقط یک شوخی تلخ است

فرزانه‌ ترکان گفت: بحث حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری یک شوخی تلخ است. معمولاً وقتی آقایان احساس می‌کنند برای ایجاد شور در انتخابات باید کاری انجام شود، به زنان توجه می‌شود تا شاید آنان به دلیل قابلیت شور‌آفرینی که دارند، وارد صحنه شده و در ایجاد موج انتخاباتی موثر واقع شوند.

زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری؟ این فقط یک شوخی تلخ است
کد خبر: 437175
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌اظهارنظر غیرقابل ‌پیش‌بینی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر «احتمال حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری» چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، از سوی زنانی که چنین مطالبه‌ای برایشان مهم است جدی گرفته نشد.

فرزانه‌ ترکان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: با وجود همه احترامی که برای سخنگوی محترم شورای نگهبان قائل هستم اما باید تاکید کنم بحث حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری یک شوخی تلخ است. معمولاً وقتی آقایان احساس می‌کنند برای ایجاد شور در انتخابات باید کاری انجام شود، به زنان توجه می شود تا شاید آنان به دلیل قابلیت شور‌آفرینی که دارند، وارد صحنه شده و در ایجاد موج انتخاباتی موثر واقع شوند. اما بعد از اینکه به هدف‌شان می‌رسند و جو خوب انتخاباتی به وجود می‌آید، یادشان می‌رود که به زنان چه وعده‌ای داده شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: واقعیت این است که با وجود مطالبه جدی زنان طی سال‌های اخیر، آنها همچنان از حضور جدی در صحنه‌های مختلف محروم‌اند و محروم هم خواهند ماند. به نظر من حتی در نظر گرفتن سهمیه برای این قشر هم در شأن زنان نیست. در واقع زنان همیشه خواهان این مهم هستند که بتوانند در همه کارها با شرایط برابر با مردان جدی گرفته شوند و در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی سهیم باشند.

او توضیح داد: این مطالبه به حق اما همچنان نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل شاهدیم که در سازمان‌ها،‌ اداره‌های دولتی و ارگان‌های مختلف زنان همچنان مهجورند. برای زنان ظرفی شیشه‌ای در نظر گرفته می‌شود، در واقع معلوم است که به ما نگاهی اقلیتی دارند؛ به عنوان مثال وعده داده شده بود که زنان در دولت آقای روحانی می‌توانند وزیر شوند. نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه زنان نه به عنوان وزیر حتی مدیرکل هم برگزیده نشدند. پس به من حق بدهید بحث حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری را جدی نگیرم.

ترکان در ادامه افزود: حتی در وزارتخانه‌هایی چون علوم، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان که تعداد زیادی از زنان مشغول فعالیت هستند هم می‌بینیم که آنها را در رده‌های پایین به کار گرفته‌اند تا مشخص شود قرار همچنان بر بی‌توجهی به صلاحیت و شایستگی زنان است.

او ادامه داد: شرح شرایط مؤید این پیام تلخ است که نگاه نظام مدیریتی نگاهی مردسالارانه است و قرار نیست به زودی جامعه زنان در سیستم اجرایی کشور جدی گرفته شوند. اگر واقعاً به این تشخیص رسیده‌اند که زنان می‌توانند شانس خود را برای ریاست‌جمهوری آزمایش کنند، در وهله اول باید زمینه‌های این حضور را فراهم کنند تا افکار عمومی متوجه شوند که زنان قرار است بالاخره به حق قانونی خود برسند. در غیر این صورت هیچ کسی احتمال حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری را جدی نمی‌گیرد.

فرزانه ترکان در پایان گفت: این ادعا در حالی مطرح شده است که زنان هنوز برای تحقق حقوق اولیه‌شان مشکل دارند. به عنوان مثال قانون منع خشونت علیه زنان در مجلس همچنان خاک می‌خورد و ازدواج کودکان زیر سن قانونی به مرحله قانون شدن نرسیده است و زنان سرپرست خانوار همچنان منتظرند تا وزارت رفاه چاره‌ای برایشان بیندیشد. در آخر باید گفت، سوءاستفاده از مطالبه به حق زنان اصلاً زیبنده نیست.

چکیده گفت‌وگو با فرزانه ترکان

-بعد از انتخابات وعده‌ ها درباره زنان فراموش می شود

-در ارگان‌های مختلف زنان کماکان مهجور هستند

-هیچ کسی احتمال حضور زنان در انتخابات را جدی نمی‌گیرد

-زنان هنوز برای تحقق حقوق اولیه‌شان مشکل دارند

-سوءاستفاده از مطالبه به حق زنان اصلاً زیبنده نیست

-زنان همچنان محروم‌اند و محروم هم خواهند ماند

-نگاه نظام مدیریتی نگاهی مردسالارانه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها