کد خبر: 437399
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

نعمت احمدی، حقوقدان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نگاهی جنسیتی حاکم است / آیا مرحوم اعظم طالقانی برای حضور در انتخابات از احمدی‌نژاد کمتر بود؟

نعمت احمدی گفت‌: واقعیت این است که بر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نگاهی جنسیتی حاکم است. اگر چنین نیست باید به این سوال پاسخ بدهند که خانم اعظم طالقانی از احمدی‌نژاد کمتر بود؟

درباره حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نگاهی جنسیتی حاکم است / آیا مرحوم اعظم طالقانی برای حضور در انتخابات از احمدی‌نژاد کمتر بود؟
کد خبر: 437399
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «زنان می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند»؛ با وجود اعلام این خبر از سوی سخنگوی شورای نگهبان،‌ اینکه این قشر بتوانند شانس خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری امتحان کنند مساله‌ای مبهم است. به هر حال آنچه مسلم است اینکه زنان موانع بسیار بلندی در راه رسیدن به این خواسته‌شان دارند، خواسته‌ای که همچنان برای آنان دور از دسترس است.

نعمت احمدی، حقوقدان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: درباره اینکه سخنگوی شورای نگهبان گفته‌اند زنان می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند باید بگویم‌ پیش از این هم زنانی چون مرحوم خانم طالقانی به وزارت کشور می‌رفتند و فرم ثبت‌نام را پر می‌کردند. در واقع آقای کدخدایی باید به این پرسش جواب بدهد که شورای نگهبان در بررسی‌ صلاحیت چهره‌ها بین آقایان و خانم‌ها فرق می‌گذارد یا فقط با سابقه و داشته‌های اشخاص آنها را رد یا تایید خواهد کرد؟

این وکیل پایه‌یک دادگستری در ادامه گفت: واقعیت این است که بر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نگاهی جنسیتی حاکم است. اگر چنین نیست باید به این سوال پاسخ بدهند که خانم اعظم طالقانی از احمدی‌نژاد کمتر بود؟ آن مرحوم سابقه مبارزه پیش از انقلاب داشت و نماینده مجلس اول بود و از همه اینها مهم‌تر خانم طالقانی در خانواده‌ای فرهنگی و مبارز رشد کرده بود. پس وقتی ایشان در طول حیات اجازه کاندیداتوری پیدا نکردند و طی 12 انتخابات ریاست‌جمهوری چهره‌هایی چون عباس شیبانی، رجبعلی طاهری، مرحوم زواره‌ای، غرضی،‌ جاسبی، هاشمی‌طبا و... به عنوان کاتالیزور در انتخابات حضور داشتند و از بین زنان شایسته و توانا هیچ‌کدام‌شان تایید نشدند، باید گفت که مشکل در نگاه جنسیتی است.

او تصریح کرد: این نگاه اشتباه در شرایطی حاکم است که زنان قطعاً مدیران بهتری از مردان هستند و هیچ کسی نمی‌تواند دلیلی منطقی برای عدم کارایی این قشر ارائه دهد. همین الان سر کلاس من بیش از 2سوم دانشجوهایم دختر هستند که بسیار کوشاتر و دقیق‌تر از پسران سر کلاس حاضر می‌شوند.

احمدی در ادامه افزود: به نظر من آقای کدخدایی نمی‌تواند در این خصوص تصمیم بگیرد که برای حل این مساله نیاز به اراده بالادستی است تا زنان بالاخره بتوانند شانس خود را برای جلب رأی مردم امتحان کنند و در صورت موفقیت در رأس دولت مشغول فعالیت شوند. این در حالی است که در کشورهای مسلمانی چون افغانستان، سری‌لانکا،‌ پاکستان، مالزی و... زنان به مدارج عالی مدیریتی رسیده‌اند و اتفاقاً عملکردی توأم با تاثیرگذاری مثبت از خود به جا گذاشته‌اند. آقایان باید پاسخ دهند که زنان کشور ما از زنان آن کشورها چه چیزی کمتر دارند که از این حق مسلم‌شان محروم‌اند؟

این حقوقدان ادامه داد: محدودیت یا بهتر است گفته شود محرومیت زنان ایرانی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین حضور کمرنگ‌شان در مجلس در حالی است که قانون اساسی افغانستان 25 درصد از کرسی‌های پارلمان را به زنان اختصاص داده است تا از این طریق بتوانند از انرژی، فکر و سلیقه نیمی از جمعیت کشورشان بهره ببرند.

این وکیل پایه‌یک دادگستری اضافه کرد: منع حضور زنان هیچ ربطی به شورای نگهبان ندارد و یک اراده‌ کلی بنا بر دلایلی که نمی‌تواند منطقی باشد زنان را در حد حضور در رأس قوه مجریه نمی‌داند که این نگاهی غلط است.

او توضیح داد: البته باید اشاره کرد که آقای روحانی در این راه کوتاهی کرد آن هم در حالی که احمدی‌نژاد هر طور که بود طلسم وزارت زنان را شکست و خانم دستجردی را به عنوان وزیر بهداشت و درمان به کابینه برد تا در تاریخ جمهوری اسلامی اولین رئیس‌جمهوری باشد که یک زن را عضو کابینه کرده است.

نعمت احمدی در پایان گفت: درباره شایستگی زنان سیاستمدار نباید هیچ تشکیکی وارد کرد. یک روز یکی از زنان آلمانی به آنگلا مرکل گفته بود که ما از کت‌‌وشلوار شما خسته شده‌ایم و لباس‌تان را عوض کنید. خانم مرکل چنین واکنش نشان داده بود که «من صدراعظم هستم، نه مانکن». حالا با این جواب می‌توان گفت،‌ این خانم به دلیل زن بودن نباید در امور سیاست جدی گرفته شود؟ زنان نسبت به مردان منظم‌تر و باهوش‌تر هستند و در نتیجه کارایی بیشتری دارند.

چکیده گفت‌وگو با نعمت احمدی

-زنان قطعاً مدیران بهتری از مردان هستند

-منع حضور زنان هیچ ربطی به شورای نگهبان ندارد

-اراده‌ای زنان را در حد حضور در رأس قوه مجریه نمی‌داند

-حسن روحانی در بحث حضور زنان کوتاهی کرد

-زنان نسبت به مردان کارایی بیشتری دارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها