کد خبر: 437410
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۰۵:۱۵:۰۰
| |

نبرد و رویارویی روحانی و قالیباف وارد مرحله جدیدی شد

همه‌ چیز از لغو غیرمنتظره یک نشست شروع شد. لغو یک نشست مواجهه دوباره دولت و مجلس یا به عبارتی رویارویی حسن روحانی و محمدباقر قالیباف را رقم زد.

نبرد و رویارویی روحانی و قالیباف وارد مرحله جدیدی شد
کد خبر: 437410
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۰۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| آنها اگرچه هر دو سکوت کرده‌اند اما مشاوران و ملازمان و نزدیکان‌شان در فضای مجازی و رسانه‌ای ادله خود را برای محکوم کردن طرف مقابل مطرح کردند و البته بی‌محابا به یکدیگر تاختند. هجمه نمایندگان مجلس به رییس‌جمهوری به‌دلیل لغو نشست سران قوا چنان بی‌سابقه بود که حتی ماجرای توهین به رییس‌جمهوری از تریبون مجلس و رای اعتماد ندادن به وزیر پیشنهادی به دلیل عدم حضور رییس‌جمهوری را هم به حاشیه برد.


ماجرا از حضور محمدباقر قالیباف در بیمارستان امام خمینی(ره) شروع شد. روز دوشنبه، رییس مجلس همان‌طور که این روزها سرزده و یک‌باره سر از این استان و آن شهرستان درمی‌آورد، سرزده به بیمارستان امام خمینی (ره) رفت تا با پزشکان و پرستاران این بیمارستان دیدار کند. در جریان این بازدید که تنها به یک اتاق کنفرانس و جلسه با متولیان اداره بیمارستان ختم نشد، رییس مجلس راهی ICU شد که بیماران مبتلا به کووید‌19 در آن بستری بودند. او با ماسک و دستکش و گان پزشکی با پرستاران و پزشکان و البته بیماران این بخش خوش و بشی کرد و در خلال گفت‌وگو با آنها متذکر شد که در نشست سران قوا که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، از وضعیت بیمارستان‌ و پزشکان و پرستاران در مدیریت کرونا خواهد گفت. با این حال این فرصت محقق نشد. ساعاتی بعد از این دیدار خبر آمد که نشست سران قوا لغو شده است. نشستی که قرار بود به میزبانی قالیباف، رییس مجلس و در «بهارستان» برگزار شود.


اعلام رسمی


اگرچه خبر لغو نشست سران قوا ساعاتی پس از انتشار عکس‌ها و تصاویر و متن خبر بازدید رییس مجلس از مجتمع بیمارستانی، درمانی امام‌خمینی(ره)، توضیح رسمی درمورد چرایی لغو این جلسه در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت مطرح شد. علی ربیعی در نشست خبری دیروز گفت که الگوی دولت «رهبری» است.

اشاره او به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مورد رهبری بوده که اخیرا در برگزاری مراسم‌های مجازی کاری و مذهبی به وضوح مشخص بود. ربیعی توضیح داد که پیشنهاد برگزاری این جلسه را حسن روحانی داده و زمانی که رییس‌ مجلس برای بازدید به بیمارستان امام خمینی می‌رود، روحانی از وزیر بهداشت پرس‌وجو می‌کند که این بازدید در کدام بخش‌ها بوده که گویا وزیر بهداشت توضیح داده که قالیباف حتی در بخش‌هایی که افراد بدحال بوده‌اند هم حضور یافته است.

درنهایت هم ربیعی اعلام کرد که رییس‌جمهوری از وزیر بهداشت پرسیده است «نظر شما در این باره چیست» که گویا کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا اعلام کرده چند وقتی این جلسه به تعویق بیفتد.آن‌طور که «اعتماد» از ستاد ملی مقابله با کرونا کسب اطلاع کرده‌، مصوبه‌ای درمورد لغو دیدارهای عمومی برای مقام معظم رهبری و سران سه قوه در این ستاد وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد در این مدت به‌ جز لغو دیدارهای عمومی رهبری و روحانی، رییس مجلس و رییس دستگاه قضا به این مصوبه پایبند نبوده‌اند.


مقابله مشاوران و ملازمان


واکنش‌ها به لغو جلسه ازسوی دولت کم نبود؛ از کاربران عادی توییتری تا نمایندگان مجلس یا تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اما رویارویی که مشاوران دو رییس قوه در فضای مجازی با یکدیگر داشتند نمای تمام‌قد تفاوت مدیریتی در این دو نهاد بود. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در توییتر خود در قالب یک رشته‌توییت تاکید کرد که اولا ستاد ملی کرونا توصیه‌ها و پروتکل‌های روشنی برای مقامات ارشد نظام تدوین و ابلاغ کرده است، پروتکل‌هایی که مانع از ایجاد اختلال در اداره امور کشور در شرایط بحران می‌شود و هم از عادی‌سازی تجمعات و انتقال پیام غلط به جامعه جلوگیری می‌کند. او همچنین این سوال را مطرح کرد که اصرار بر نادیده گرفتن این پروتکل‌ها و تاکید بر ایجاد تمایز با چه انگیزه‌ای است آن‌هم در شرایطی که همه سطوح حاکمیت باید پیشتاز رعایت توصیه‌ نهادهای تخصصی باشند اما با کوچک شمردن پروتکل‌ها دست به عادی‌سازی زده‌اند.

او همچنین نوشت که فارغ از فضای قطبی و احساسی این التزام به پروتکل‌هاست که مقامات را هم‌تراز مردم می‌کند و نقض آن باعث ایجاد تصویری فرادستی می‌شود و البته تاکید کرد که امروز مجالی برای طعنه و کنایه یا بحث سیاسی و تبلیغاتی نیست اما نقض پروتکل‌ها پیامی خطرناک برای حفظ سلامت عمومی است و انتظار می‌رود که دغدغه‌های تبلیغاتی و برندسازی شخصی را آن‌قدر فربه نکنیم که دغدغه سلامت عمومی هم از آن پیشی بگیرد، چراکه «حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است.»


این توییت بلندبالا ساعتی بعد با واکنش توییتری محمد سعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس مواجه شد. احدیان در صفحه توییترش کلیپی از سخنرانی شهید بهشتی منتشر کرد که در آن شهید بهشتی می‌گوید: «فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسوولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسوولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی، نباید زمامدار شوی!» در انتهای این توییت هم خطاب به معزی گفت که این سخنان بهشتی را برای رییس‌جمهوری پخش کند تا شاید «فرجی» شود و به «دورانی بازگردیم که رییس‌جمهوری در خط مقدم جبهه بود» طعنه‌ها و کنایه‌های مجلسی‌ها به رییس‌جمهوری اما با این مجادله توییتری پایان نیافت.


در این میان آنچه عجیب به نظر می‌رسید، تایید اقدام رییس مجلس از سوی علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران بود. زالی که در این دیدار قالیباف را همراهی می‌کرد، در ویدیویی که از نشست رییس مجلس با مدیران بیمارستان امام خمینی منتشر شده، می‌گوید که حضور در این صحنه پرخطر تاییدی بر «مدیریت جهادی و مردمی قالیباف» است که به ارتقای روحیه مدافعان سلامت کمک می‌کند. اما زالی به همین میزان تمجید از قالیباف اکتفا نمی‌کند و در ادامه به کنایه می‌گوید که «حضور رییس یک قوه در خط مقدم مبارزه با کرونا، نقطه عطف جدیدی برای التفات مسوولان ارشد کشور به حل مشکلات مدافعین عرصه سلامت خواهد بود.» این ویدیو پس از انتقادها به لغو نشست سران قوا در کانال تلگرامی قالیباف منتشر شد.


علاوه بر این سیدمحسن دهنوی عضو هیات‌رییسه مجلس و نماینده تهران در توییتی نوشت که رییس‌جمهوری فقط دغدغه سلامتی خود را دارد. احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر عضو هیات‌رییسه و نماینده قم نیز این اتفاق را «خجالت‌آور» توصیف کرد. محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان اقدام قالیباف را در راستای اقدام نظارتی مجلس خواند و البته تهدید کرد که «اگر دولتمردان این نظارت میدانی را برنمی‌تابند، باید در انتظار استفاده مجلس از ابزار نظارتی قانونی خود باشند تا دولت در ریل اصلی خود قرار گیرد.» سیدنظام موسوی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در همین مورد با خبرگزاری خانه ملت، ارگان رسانه‌ای مجلس -که از بدو این اتفاق تریبون حمله به دولت شده ‌بود- گفت که حضور زالی، مسوول ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز در این دیدار مهر تاییدی بر رعایت پروتکل‌ها است.


مهدی سعادتی بیشه‌سری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که روحانی باید از مردم عذرخواهی کند و محمود احمدی‌بیغش دیگر عضو کمیسیون که همین دیروز به ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و ازجمله رسانه‌های رسمی دولت گفته بود «رییس‌محوری» در مجلس یازدهم تشدید شده، این‌بار در مقام دفاع از قالیباف به خبرگزاری خانه ملت گفت سایر مسوولان هم باید رویه رییس مجلس را پیش گیرند. احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن از دیگر نمایندگانی بودند که در تایید اقدام قالیباف و تقبیح روحانی مصاحبه کردند. به این لیست باید اکانت‌هایی را اضافه کرد که اصطلاحا کاربران‌شان را «ارزشی» می‌نامند؛ کاربرانی که یکی بر «جانباز بودن قالیباف» اشاره کرد و دیگری به «مدیریت جهادی» که قالیباف وعده داده بود.


بایدن-ترامپ ایرانیزه؟


اقدام روحانی درست بوده یا قالیباف؟ روحانی که پروتکل‌ها را رعایت کرده یا قالیباف که میان مردم و بیماران رفته است؟ پاسخ به این پرسش مشکل است.

شاید بتوان این‌گونه گفت که اقدام روحانی به عنوان رییس‌جمهوری و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور اقدامی منطقی است؛ چراکه در معرض خطر قرار گرفتن کسی یا کسانی که مدیریت کشور را در سطوح عالی برعهده دارند، می‌تواند اختلال جدی در امور جاری ایجاد کند اما آیا این اقدام منطقی ازسوی افکار عمومی پذیرفته است؟ پاسخ این پرسش احتمالا منفی است.

در شرایطی که شیب ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن صعودی است اما تعطیلی‌های غیرمنطقی مثل دستور تعطیلی باغ‌وحش، سینما یا اماکن دیگری که اصولا در این ایام کم رفت‌و‌آمد بوده‌اند، به نوعی عدم مدیریت صحیح و چاره‌اندیشی درست برای شرایط بحرانی موجود است. علاوه بر این در شرایط بحرانی اقتصادی که کووید‌19 تنها تشدیدکننده آن بوده و تحریم‌ها و مدیریت ناصحیح اقتصادی شرایط سختی را برای شهروندان به وجود آورده، احتمالا امتناع روحانی از برگزاری این نشست به‌دلیل احتمال ابتلا به کرونا برای شهروندانی که برای دریافت حداقل دستمزدهای‌شان هر روز با وسایل نقلیه پرخطری چون مترو و اتوبوس و تاکسی به محل کارشان می‌روند و اجبار به کار آنها را در موقعیت خطرناکی قرار داده، قابل درک و پذیرش نیست.


این اقدام منطقی اما غیرقابل پذیرش البته به نوعی یادآور مواجهه بایدن و ترامپ دو کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز هست که یکی با بی‌ملاحظگی و عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هم او که بایدن را به خاطر استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی به سخره می‌گرفت. در میان همه نقدهایی که به رفتار رییس‌جمهوری شده محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا ازجمله کسانی است که چالش روحانی-قالیباف را همین‌طور توصیف کرده، قالیباف را «مستر باقر ترامپ» نامیده و گفته است «آقاباقر هم مثل ترامپ عمل کرده. با خودش گفته یک ژست مردمی می‌گیرم می‌روم بیمارستان. اگر مریض شدم که به نفعم است و اگر هم کرونا نگرفتم، باز ژست مردمی بودن را گرفته‌ام و بازهم به نفعم است. یعنی همان حساب و کتاب ترامپ را، قالیباف هم کرده است، البته بدون تنعم از دستیار!»

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها