درخواست فوری ترکیه از اتحادیه اروپا درباره همه درگیری‌ها از مدیترانه تا لیبی و قره‌باغ

دیپلمات ارشد ترکیه خواستار گفت‌وگوی فوری میان آنکارا و اتحادیه اروپا برای رسیدگی به تنش‌های روزافزون در شرق مدیترانه، لیبی و تحولات مرتبط به درگیری ارمنستان-جمهوری آذربایجان شد.

درخواست فوری ترکیه از اتحادیه اروپا درباره همه درگیری‌ها از مدیترانه تا لیبی و قره‌باغ
کد خبر: 437498
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۱۳:۰۴:۵۹

اعتمادآنلاین| مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه خبرگزاری ایتالیایی آگنزیا نووا در سفرش به رم گفت، او ایتالیا را «متحد قوی عضو ناتو و شریک متعادل در مسائل منطقه‌ای» محسوب می‌کند.

با این حال چاووش‌اوغلو گفت، ترکیه از نتیجه نشست اوایل اکتبر شورای ویژه اتحادیه اروپا ناراضی است و به باور او این جلسه به نتایج مورد انتظار دست نیافت.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، نتایج این نشست «بار دیگر به گونه‌ای طراحی شد که همبستگی درون این اتحادیه را بالاتر از قوانین بین‌المللی و برابری قرار دهد.» او گفت که اتحادیه اروپا بار دیگر با درخواست‌های حداکثرگرای یونان و قبرس یونانی‌نشین به «گروگان» گرفته شده است.

ماه‌هاست که تنش‌ها شدت گرفته است و جنجال از آنجا آغاز شد که یونان حقوق ترکیه در بهره‌برداری از انرژی در شرق مدیترانه را به چالش کشید. آنکار کشتی‌های حفاری برای اکتشاف انرژی به فلات قاره‌ای خود می‌فرستد و بر حق خودش و همچنین حق قبرس ترک‌نشین در این منطقه تاکید دارد.

کشورهای اتحادیه اروپا برای میانجیگری میان ترکیه و یونان تلاش می‌کنند. ترکیه ادعاهای دریایی یونان در این منطقه را که براساس جزایر کوچکی است که در نزدیکی ساحل ترکیه واقع شدند، مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت: آنکارا پیشرفته‌ترین و بزرگترین بازار برق و گاز در این منطقه است. نمی‌توان با نادیده گرفتن این حقایق، یک ساز و کار عملی و موثر در شرق مدیترانه پیاده کرد.

به گفته چاووش‌اوغلو، نیاز فوری به عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا وجود دارد. او تاکید کرد که ترکیه و اتحادیه اروپا باید اهداف مشترک کوتاه‌مدت از جمله از طریق مشارکت و گفت‌وگوی بیشتر داشته باشند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین درباره درگیری‌ها در قره‌باغ گفت: تنها راهکار معتبر برای این درگیری، خروج کامل نیروهای ارمنستان از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان طبق قوانین بین‌المللی است. چیزی بیش از یک آتش‌بس نیاز است. علنا باید از ارمنستان خواسته شود تا از توسعه‌طلبی دست بردارد. اگر ارمنستان انتخاب کند که یک شریک سازنده و مسوول برای صلح در این منطقه شود، از جمله در کنار آذربایجان، چیزهای زیادی به دست می‌آورد.

این دیپلمات ترکیه‌ای همچنین در رابطه با لیبی گفت، آنکارا به همراه ایتالیا در تلاشند تا نتیجه‌گیری «کنفرانس برلین» را به «یک راه‌حل سیاسی پایدار، معتبر، همیشگی و قانونی در لیبی» با منافع مشترک بازسازی این کشور و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی در مدیترانه تبدیل کنند.

مولود چاووش‌اوغلو درباره نتیجه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم گفت: روابط با ایالات متحده هم در دولت‌های جمهوری‌خواه و هم دموکرات رو به گسترش بوده است. بنابراین، ترکیه به مشارکت سازنده با آمریکا جدای از اینکه چه کسی پیروز انتخابات خواهد شد، ادامه خواهد داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها