کد خبر: 437557
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

زیارت‌نامه اربعین فرهنگ‌نامه عاشوراست

سیدرضا اکرمی گفت‌: باید دست به دعا برداریم تا با ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا، ان‌شاءالله اربعین امسال تنها اربعینی باشد که عاشقان ثارالله از زیارت ‌آن امام بزرگوار محروم می‌شوند.

زیارت‌نامه اربعین فرهنگ‌نامه عاشوراست
کد خبر: 437557
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: درباره اربعین حداقل پنج نکته باید مورد توجه قرار بگیرد. نکته اول اینکه اربعین هم جنبه علمی، هم جنبه تاریخی و هم جنبه دینی دارد. انسان از مرحله نطفه تا رسیدن به انسان کامل، باید 40 روز را طی کند تا به انسان کامل برسد. به لحاظ تاریخی داستان سیدالشهدا را داریم که عاشورا نقطه اوج و اربعین یوم نتیجه‌گیری است. همچنین مبدا تاریخ اسلام هم هجرت و هجری انتخاب شده که نشان از جنبه تکوینی اربعین دارد. به لحاظ اخلاقی هم همه می‌دانند انسانی اگر می‌خواهد به کمال عقلی و رفتاری برسد، باید حوصله پیشه کند و اربعینی مسیر صداقت و دیانت را دنبال کند تا هدف والایش را تحقق ببخشد.

این چهره حوزوی در ادامه گفت: ما در تاریخ اسلام، روزهای حساس زیادی داریم. مشخصاً در عاشورا امام حسین (ع) بذری ارزشمند به نام آزادی، آزادگی و انسانیت را پاشید که تا به امروز به عنوان الگو ماندگار شده است. به همین دلیل شیعیان در جهان به عنوان پیروان سیدالشهدا پرچمدار عدالت‌خواهی شناخته می‌شوند و به همه نشان می‌دهند دین اسلام دین اکمل است و اگر به توصیه‌هایش توجه کامل شود، صلح و عدل در همه جای این جهان جاری و ساری خواهد شد.

او تصریح کرد:‌ مقصود از یک اربعین هم 40 روزی است که بعد از عاشورا اهل بیت امام حسین (ع) پس از تحمل مشقت‌های فراوان به کربلا رسیدند. در آن روز «سر» امام حسین و شهدای دیگر کربلا به بدن‌های مبارک‌شان ملحق شد تا «دفن» کامل شود.

سیدرضا اکرمی ادامه داد: نکته سوم هم زیارت اربعین است که یادگار امام عسگری است. این زیارت‌نامه فرهنگ‌نامه عاشوراست که هر کسی آن را بخواند، با چند و چون اتفاق کربلا آشنایی کاملی پیدا می‌کند.

او توضیح داد: بر همین اساس است که راهپیمایی اربعین در تمام این سال‌ها با شور و اشتیاق عجیبی راه می‌افتد، به طوری‌که حتی اشخاص از ادیان دیگر هم به خیل راهپیمایان اضافه می‌شدند تا زیارت اربعین وجهه‌ای بین‌المللی پیدا کند، آن هم در شرایطی که نظیرش دیده نشده است که همایشی با حضور 20 میلیونی برگزار شود و همه فقط به فکر خدمت کردن باشند.

سیدرضا اکرمی در پایان گفت: باید دست به دعا برداریم تا با ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا، ان‌شاءالله اربعین امسال تنها اربعینی باشد که عاشقان ثارالله از زیارت ‌آن امام بزرگوار محروم می‌شوند.

چکیده گفت‌وگو با سیدرضا اکرمی

- عاشورا نقطه اوج و اربعین یوم نتیجه‌گیری است
- پیروان سیدالشهدا پرچمدار عدالت‌خواهی شناخته می‌شوند
- زیارت اربعین وجهه‌ای بین‌المللی دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها