کد خبر: 437579
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۰۸:۰۵:۴۸
| |

فرهنگ اربعین باید از خانواده به جامعه سوق پیدا کند

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد گفت: پیام اصلی اربعین، تعظیم شعائر الهی، شعائر دین و زنده‌نگه‌داشتن مسیر و اهداف نهضت امام حسین (ع) در طول اعصار و قرون متعدد از زمان قیام عاشورا تا ظهور حضرت صاحب‌الزمان (ع) است.

فرهنگ اربعین باید از خانواده به جامعه سوق پیدا کند
کد خبر: 437579
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۰۸:۰۵:۴۸

اعتمادآنلاین| مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به اینکه امسال توفیق حضور در پیاده‌روی اربعین از مردم دنیا سلب شده است، گفت: باید با ایجاد یک فضای حسینی در منزل و توجه به اهل بیت از فضای اربعین غافل نباشیم و آشنایی با سیره اباعبدالله (ع) باید از خانواده‌ها شروع و به جامعه ختم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد اظهار کرد: پیام اصلی اربعین، تعظیم شعائر الهی، شعائر دین و زنده‌نگه‌داشتن مسیر و اهداف نهضت امام حسین (ع) در طول اعصار و قرون متعدد از زمان قیام عاشورا تا ظهور حضرت صاحب‌الزمان (ع) است.

وی به ضرورت فرهنگ‌سازی برای اربعین اشاره و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای موضوعی به دو شیوه شکلی - ظاهری و معرفتی است، وقتی می‌خواهیم به معرفی مطلب یا موضوعی بپردازیم در درجه نخست باید به‌صورت ظاهری آن را معرفی کنیم که پیاده‌روی اربعین مصداق شکلی ایجاد فرهنگ اربعین است، پس از پرداختن به امر ظاهر، پرداختن به باطن و پیدا کردن معرفت نسبت به آن روی کار می‌آید، بدین معنا که این نهضت باید تبیین و در جامعه تبدیل به گفتمان شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به اینکه فرهنگ اربعین باید از خانواده به جامعه سوق پیدا کند، افزود: تا خانواده‌ها حسینی نشوند جامعه نیز حسینی نمی‌شود، در یک خانواده و برای پرداختن به مباحث تربیتی و غیر تربیتی نقش اصلی بر عهده پدر و مادر است، پدر فرمانروا و مادر فرمانده است و هر دو در پرورش فکری فرزندان باید دخالت داشته باشند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد ادامه داد: همانطور که می‌دانیم رهبر معظم انقلاب در سال جاری رهنمودی مبنی بر « هر خانه، یک حسینیه» را ارائه کردند، با توجه به اینکه امسال توفیق حضور در پیاده‌روی اربعین از مردم دنیا سلب شده است، باید با ایجاد یک فضای حسینی در منزل و توجه به اهل بیت از فضای اربعین غافل نباشیم و این رویه را در تمام طول سال حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: حضرت اباعبدلله (ع) به نکات نابی درباره نحوه فرزندپروری، برخورد با همسر و توجه به فرزندان اشاره کردند، می‌توان از فرمایشات آن حضرت و پیاده‌سازی در منزل استفاد کرد و از این طریق کل فضای خانواده را به فضایی حسینی تبدیل کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به خواندن زیارت اربعین در روز اربعین اشاره و بیان کرد: همه اهالی خانواده گرد هم جمع شوند و این زیارت و یا دعایی دیگر را قرائت کرده و دل‌ها و قلوب خود را متوجه ساحت ملکوتی آقااباعبدالله (ع) کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد که انتشار کرونا سبب قطع ارتباط ما با خاندان اهل بیت شود، اظهار کرد: کمک به فقرا از دیگر اعمال این روز است، زمانی که امام چهارم شیعیان سیدالساجدین (ع) در حال غسل و شستشوی پیکر مطهر پدر خود بودند اطرافیان مشاهده می‌کنند که پهلوی آقااباعبدالله (ع) پر از کبودی است که امام سجاد (ع) علت آن را در کمک به مردم و به دوش کشیدن بسته‌های کمکی مطرح می‌کنند.

ارتباط میان اربعین و ظهور

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به ارتباط میان اربعین و ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره و بیان کرد: فلسفه قیام امام سوم شیعیان در احیای نهضت پیامبر (ص)، برپایی اسلام واقعی و عدل و داد در جهان بود، همانطور که می‌دانیم ظهور امام دوازدهم نیز ادامه همین مسیر و تکمیل‌کننده قیام اباعبدالله (ع) است، بنابراین هر قدمی در این مسیر کمک به حفظ تمدن اسلامی حضرت محمد (ص) و هدایت این پرچم به دست امام زمان (ع) است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه مردم از برنامه‌های رسانه و فضای مجازی برای نزدیک شدن به اباعبدالله و زیارت از دور استفاده کنند، خاطرنشان کرد: گاهی کیفیت برنامه‌های مجازی از برنامه‌های حضوری سخنرانی و روضه نیز بهتر و موثرتر است و فرد در خلوت خود ارتباطی عمیق‌تر با خاندان اهل بیت علیه‌السلام برقرار می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها