«میشل عون» چه درخواستی از «سعد حریری» و گروه‌های شیعه دارد؟

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان خواستار برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور «سعد حریری» نخست وزیر سابق و نمایندگان حزب الله و جنبش امل در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) شده است.

«میشل عون» چه درخواستی از «سعد حریری» و گروه‌های شیعه دارد؟
کد خبر: 437603
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۰۸:۵۴:۵۲

اعتمادآنلاین| برخی محافل سیاسی لبنان در آغاز رسیدگی به پرونده تشکیل دولت در این کشور تردید دارند؛ از همین رو «میشل عون» رئیس جمهور لبنان خواستار برگزاری یک نشست سه جانبه با حضور «سعد حریری» نخست وزیر سابق و نمایندگان حزب الله و جنبش امل در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) شده است.

هدف عون از برگزاری این نشست پایان دادن به ابهام و بن بست پرونده تشکیل دولت است تا درباره انتخاب نخست وزیر جدید-چه سعد حریری و چه شخص دیگری توافق شود.

یک مسئول ارشد در این زمینه گزارش داد که در حال حاضر مهم ترین اصل، هماهنگی است؛ اما این نشست بیشتر به منظور آگاهی و درک مواضع طرف‌‌ها برگزار می شود تا مشخص شود چه کسی در این جلسه حاضر می‌شود و چه کسی دعوت رئیس جمهور را رد می‌کند. اگر سه طرف نیز در این جلسه حضور یابند نشانه مثبتی است؛ اما رد این دعوت تاثیر بدی بر طرف دعوت کننده یعنی شخص میشل عون خواهد داشت که این امر درست و مجاز نیست.

روز گذشته منابع آگاه اعلام کردند که رئیس جمهوری لبنان تاریخ پنجشنبه 15 اکتبر جاری را برای انجام رایزنی‌های پارلمانی در خصوص انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت تعیین کرده است.

منابع گفتند که میشل عون به همراه «نبیه بری» رئیس پارلمان قصد دارند با درس عبرت گرفتن از نحوه انتخاب مصطفی ادیب و استعفای وی روند این رایزنی ها را از 4 نقطه آغاز کنند:

-هویت نخست‌وزیری که مامور به تشکیل کابینه می‌شود.

-ساختار دولت و تعداد وزاری آن با استفاده از اطلاعات رایزنی‌های قبلی میشل عون در این زمینه.

-شناخت مواضع و نکات مورد نظر کسی که مامور تشکیل دولت می‌شود.

-قرار دادن ابتکار اقتصادی فرانسه به عنوان سنگ‌بنای برنامه‌های دولتی در زمینه اصلاحات و مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و برگزاری کنفرانسی برای جلب حمایت و کمک‌های بین‌المللی.

از سوی دیگر منابع آگاه به روزنامه الجمهوریه گزارش دادند که نقطه ضعف اصلی رایزنی‌های پارلمانی درباره تشکیل دولت عدم وجود گزینه جدی برای نخست‌وزیری است.

به گفته این منابع «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر اسبق لبنان نیز صراحتا درباره نامزدی خود برای تصدی پست نخست‌وزیری صحبت نکرده و هیچ چیز قطعی نیست.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها