کد خبر: 437664
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۱:۵۷:۰۹
| |

قطر به دنبال خرید F35

قطر برای خرید جنگنده های اف 35 آمریکا، درخواست رسمی داده است.

قطر به دنبال خرید F35
کد خبر: 437664
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۱:۵۷:۰۹

اعتمادآنلاین| 3 منبع آگاه از درخواست رسمی قطر برای خرید جنگنده های اف 35 آمریکا خبر می دهند که در صورت تایید نهایی می تواند موجب تنش در روابط ایالات متحده با عربستان سعودی و اسرائیل شود.

منابع آگاه افزودند: درخواست خرید جنگنده های اف 35 از سوی قطر، طی هفته های اخیر به آمریکا ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر تاکید کرد: ایالات متحده به عنوان یک سیاست کلی، تا زمانی که رسما به کنگره اطلاع نداده باشد، درباره قراردادهای فروش تسلیحات دفاعی اظهار نظر نمی کند.

سفارت قطر در واشنگتن نیز حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشده است. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و بیش از 8 هزار نظامی آمریکایی در این کشور خلیج فارس مستقر هستند.

این درخواست پس از آن مطرح شده است که آمریکا و امارات متحده عربی در ماه اوت قراردادی را برای تحویل جنگنده های اف 35 به امضا رساندند. این قرارداد پس از امضای توافقنامه سازش بین امارات و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا به امضا رسیده است.

اسرائیل به شدت با فروش جنگنده اف 35 به امارات مخالفت کرده و احتمالا با فروش این جنگنده ها به قطر نیز مخالفت خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی نگران آن است که با فروش جنگنده های اف 35 به کشورهای عربی خلیج فارس، برتری نظامی خود را از دست بدهد.

یک منبع آگاه دیگر در واشنگتن نیز گفت: نگرانی های مربوط به روابط قطر با حماس ، سایه سنگینی را بر فروش تسلیحات آمریکا به قطر انداخته است.

روابط آمریکا و قطر نزدیک است. در ماه سپتامبر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در واشنگتن دیدار کردند.

بر اساس توافقات صورت گرفته بین واشنگتن و تل آویو، هرگونه فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای عربی خلیج فارس نباید برتری نظامی اسرائیل نسبت به کشورهای منطقه را زیر سئوال ببرد.

عربستان سعودی نیز که از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود، احتمالا با فروش جنگنده های اف 35 به قطر مخالفت خواهد کرد.

روابط سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با قطر از 3 سال گذشته تاکنون در بن بست جدی قرار گرفته و تلاش های دولت ترامپ برای از بین بردن این بن بست تاکنون به جایی نرسیده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها