کد خبر: 437706
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۵:۰۴:۰۲
| |

لوییز گلوک کیست؟

«لوییز گلوک» شاعر 77ساله آمریکایی برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات 2020 معرفی شد.

لوییز گلوک کیست؟
کد خبر: 437706
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۷ ۱۵:۰۴:۰۲

اعتمادآنلاین| «لوییز گلوک» شاعر 77ساله آمریکایی برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات 2020 معرفی شد.

به گزارش ایسنا، بنیاد نوبل امروز (17 مهرماه) «لوییز گلوک»، شاعر آمریکایی را به عنوان برنده نوبل ادبیات 2020 معرفی کرد. «گلوک» در سال 1943 در نیویورک متولد شد و در حال حاضر در «ماساچوست» ساکن است.

او در کنار فعالیت به عنوان شاعر، در دانشگاه «ییل» نیز به عنوان استاد ادبیات انگلیسی مشغول به کار است.

«گلوک» اولین اثر خود را با عنوان «ارشد» در سال 1968 منتشر کرد و مدت زیادی نگذشت که به یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات معاصر آمریکا تبدیل شد.

«گلوک» تاکنون 12 مجموعه شعر و تعدادی مقاله درباره شعر منتشر کرده است.

یکی از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای این شاعر «زنبق وحشی» است که در سال 1992 منتشر شد و «گلوک» در آن بازگشت شگفت‌آور زندگی بعد از زمستان را به زیبایی در شعر «دانه‌های برف» توصیف کرده است.

«آورنو» دیگر مجموعه شعر مهم «گلوک» که در سال 2006 به چاپ رسید نمایشی از داستان «پرسفونه» و «هادس» خدای مردگان و از اساطیر یونان باستان است.

از دیگر آثار قابل‌توجه این شاعر به مجموعه سال 2014 او با عنوان «شب پاکدامن و وفادار» می‌توان اشاره کرد.

بنیاد نوبل پس از معرفی «لوییز گلوک» به عنوان برنده امسال نوبل ادبیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آثار برنده نوبل ادبیات سال 2020 ویژگی تقلا برای دستیابی به روشنی و شفافیت را دربرگرفته‌اند. کودکی و زندگی خانوادگی، رابطه نزدیک با والدین و خواهران و برادران موضوع اصلی آثار او هستند.

او در آثارش به دنبال جهان‌شمولی است و از این‌رو در اغلب آثارش از اساطیر یونانی و موضوعات کلاسیک الهام گرفته است.»

«گلوک» جایزه‌های متعددی را از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا، جایزه انجمن منتقدان ادبی آمریکا و جایزه پولیتزر در کارنامه دارد. او همچنین ملک‌الشعرای آمریکا بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها