کد خبر: 438276
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۲:۲۶:۴۴
| |

دان رولاندز، استاد دانشگاه کارلتون:

بدون فشار آمریکا، بدهی کره به ایران پرداخت می‌شد

استاد دانشگاه کارلتون، آمریکا را مانع پرداخت بدهی کره به ایران دانست و تاکید کرد: تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور است، بدهی کره به ایران پرداخت نمی‌شود برای همین همه امیدوارند آمریکا پس از انتخابات سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد.

بدون فشار آمریکا، بدهی کره به ایران پرداخت می‌شد
کد خبر: 438276
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۲:۲۶:۴۴

اعتمادآنلاین| دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل مدیریت جنگ و مهاجرت است. وی به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا پرداخت:

ایالات متحده در انتقام‌جویی‌ها از قدرت سیاسی و اقتصادی خود سوءاستفاده می‌کند

کشورها در حال بررسی راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا بدون صدمه زیاد هستند

اکثر کشورها منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند

دان رولاندز در ابتدا در مورد تحریم‌ها در شرایط شیوع کرونا گفت: در حال حاضر ایالات متحده مشغول تهدید به تلافی‌جویی علیه کشورهایی است که به ایران کمک می‌کنند یا با آن روابط اقتصادی برقرار کرده‌اند.

ایالات متحده به دلیل موقعیتی که به عنوان مرکز مالی جهانی در اختیار دارد، در انجام انتقام‌جویی‌ها از قدرت سیاسی و اقتصادی خود سوءاستفاده می‌کند به این دلیل که می‌تواند با عدم همکاری در سایر زمینه‌های اقتصادی و مسائل امنیتی، کشورها را به راحتی تهدید و مجازات کند.

وی افزود: اکثر کشورها از موضع تهاجمی دولت ایالات متحده راضی نیستند، اما نمی‌خواهند خطر مجازات و تلافی‌جویی را به جان بخرند. در طولانی مدت ممکن است فشار چشمگیری برای کاهش فشار ایالات متحده ایجاد شود، اما سیستم‌ها به این سرعت تغییر نمی‌کنند. کشورها در حال بررسی راه‌های دور زدن تحریم‌های ایالات متحده بدون صدمه زیاد هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا با بیان اینکه برای یادگیری جزئیات قانونی سیاست ایالات متحده و شناسایی گزینه‌ها زمان لازم است، گفت: اگر هیچ چیز دیگری تغییر نکند، ممکن است مقابله با تحریم‌های ایالات متحده تا سال 2021 ایجاد شود. از سوی دیگر اکثر کشورها احتمالاً منتظر می‌مانند تا نتیجه انتخابات آمریکا را ببینند. اگر ترامپ مجدداً انتخاب نشود، همه منتظر می‌مانند ببینند که رئیس‌جمهور بایدن تا چه اندازه سیاست آمریکا در مورد ایران را تغییر می‌دهد.

مردم عادی مجبور به پرداخت هزینه تنش‌های بین‌المللی می‌شوند

اکثر کشورها در روابط خود با ایران محتاطند تا آمریکا را تحریک نکنند

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها علیه افراد بی‌گناه گفت: همیشه تأسف‌آور و غیرقابل قبول است که غیرنظامیان بی‌گناه مجبور به پرداخت هزینه درگیری‌ها و تنش‌های بین‌المللی شوند.

به طور معمول تحریم‌ها نباید روی تجارت‌های بشردوستانه تأثیر چندانی بگذارد. من نمی‌دانم که آیا غذا و دارو تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند یا اینکه کدام کشورها یا سازمان‌ها هنوز مقداری از آنها را در اختیار ایران قرار می‌دهند، اما بدون شک همه آنها بسیار محتاط هستند تا آمریکا را تحریک نکنند.

ایالات متحده مانع پرداخت بدهی کره به ایران است

بدون فشار آمریکا حتما این پرداخت انجام می‌شد

این استاد دانشگاه در مورد عدم پرداخت بدهی کره به ایران گفت: کره جنوبی به دلیل اینکه از نظر اقتصادی و امنیتی به آمریکا وابسته است، در موقعیت دشواری قرار دارد. ایالات متحده برای پرداخت نکردن پول ایران به آنها فشار می‌آورد برای همین هم سئول فکر می‌کند که در حال حاضر مزایای انجام تعهدات قانونی و مالی آنها در قبال ایران ارزش خطر کردن را نداشته باشد. اگرچه بدون فشار آمریکا، مطمئن هستم که این پرداخت حتما صورت می گرفت.

افزایش مرگ و میر کرونا به دلیل تحریم‌ها در ایران فاجعه است

تحریم نقض روحیه انسان‌‌دوستی است

اجرای حقوق بشر در عرصه بین‌الملل همیشه تابع موارد امنیتی و سیاسی قرار می‌گیرد

وی در مورد افزایش مرگ و میر در ایران به دلیل کرونا و تحریم‌ها گفت: این یک فاجعه در ایران است من می‌گویم تحریم نقض روحیه انسان‌‌دوستی است، متاسفانه در عرصه بین‌الملل عمل به قانون و اجرای حقوق بشر بسیار ضعیف است و همیشه تابع موارد امنیتی و سیاسی است.

تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور است، بدهی کره به ایران پرداخت نمی‌شود

همه امیدوارند آمریکا پس از انتخابات سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد

دان رولاندز در مورد عدم توان برای تهیه اقلام آموزشی برای کودکان در راستای توسعه آموزش مجازی به دلیل کمبود نقدینگی گفت: اگر ایالات متحده چنین سیاست تهاجمی را علیه ایران انتخاب نمی‌کرد، کره جنوبی بدون هیچ‌گونه مسئله‌ای می‌توانست بدهی خود را پرداخت کند.

من انتظار دارم این وضعیت تا زمانی که دولت ترامپ وجود دارد، ادامه داشته باشد. اگر ترامپ به دنبال معامله بزرگ باشد ، ممکن است زیر نظر او تحریم‌ها پایان یابد. اما بسیاری از کشورها منتظر دیدن نتایج انتخابات ایالات متحده هستند و امیدوارند که آمریکا جهت خود را در مورد ایران تغییر دهد یا حداقل اقدامات تلافی‌جویانه خود را کاهش دهد.

هیچ حمایتی از ایالات متحده برای فعال‌سازی اسنپ‌بک در سازمان ملل وجود ندارد

این استاد دانشگاه در مورد مواضع اروپا در مورد ایران و مخالفت با آمریکا گفت: موضع اروپا کاملاً واضح به نظر می‌رسد؛ آن می‌خواهند برجام ادامه یابد و آن را به نظر توافقی منطقی و موفق می‌داند. فکر نمی‌کنم هیچ فرصتی برای جلب حمایت از ایالات متحده جهت فعال‌سازی اسنپ‌بک در سازمان ملل وجود داشته باشد.

وی در مورد احتمال جنگ گفت: جنگ بعید است. تا انتخابات این موضع ممکن نیست، از سویی بسیار بعید است که دولت بایدن هم به جنگ علاقه داشته باشد و حتی اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، بعید به نظر می‌رسد وارد جنگی شود. اعلام رسمی جنگ به تصویب کنگره احتیاج دارد که شامل مجلس نمایندگان می‌شود و احتمالاً تحت کنترل حزب دموکرات است. اگرچه این وضعیت مانع جنگ نمی‌شود، اما احتمال آن را بسیار کمتر می‌کند. تنها سناریویی که من برای جنگ می‌بینم، سناریویی است که در آن یک بحران امنیتی واقعی یا ساخته شده وجود داشته باشد و در آن ایران مجبور شود دست به عملی بزند که در پی آن برخی ترامپ را تحریک کنند.

اروپا در برابر آمریکا آسیب‌پذیر است

اروپایی‌ها امیدوارند که فشار آمریکا بعد از انتخابات آرام شود

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا در ادامه در مورد عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها در قبال ایران و برجام گفت: اروپایی‌ها در برابر مجازات آمریکا آسیب‌پذیرند برای همین از اقدامات مخالف منافع آمریکا اجتناب می‌کنند. آنها امیدوارند که فشار آمریکا بعد از انتخابات آرام شود. اگر سیاست ایالات متحده پس از ماه نوامبر باقی بماند، آنها همچنان به تلاش برای حفظ برجام در برابر فشارهای ایالات متحده ادامه می‌دهند و این تعادل تا حدی به سیاست ایران بستگی دارد که در برجام بماند.

زنده ماندن برجام به سیاست آمریکا پس از انتخابا ت بستگی دارد

وی در مورد آینده برجام گفت: زنده بودن برجام به سیاست ایالات متحده پس از انتخابات بستگی دارد. ایران ممکن است نتیجه بگیرد که پایبندی به هیچ یک از محدودیت‌های برجام فایده ندارد و به سادگی توافق را خاتمه دهد. در این صورت ممکن است تجدید آشکار فعالیت هسته‌ای از سوی ایران، ایالات متحده و اروپا را برای مذاکره مجدد تحت فشار قرار دهد یا درگیری جدی‌تری ایجاد کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها