کد خبر: 438283
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۳:۱۰:۱۱
| |

وزیر کشور:

باید خسارت‌های نقاط حادثه‌خیز را کاهش دهیم

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفت:‌ باید سابقه و تجربه گذشته را مد نظر قرار دهیم تا در نقاطی که حادثه خیز هستند غافلگیر نشویم و خسارت های در پی بروز حادثه را کاهش دهیم.

باید خسارت‌های نقاط حادثه‌خیز را کاهش دهیم
کد خبر: 438283
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۳:۱۰:۱۱

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، گفت: این جلسه باید بصورت فصلی برگزار شود تا پیش بینی و آمادگی لازم جهت پیشگیری از حوادث غیر مترقبه داشته باشیم تا از این مسیر خسارت های این حوادث کاهش یابد و خدمات لازم را به مردم ارائه کنیم.

وی افزود:‌ باید سابقه و تجربه گذشته را مد نظر قرار دهیم تا در نقاطی که حادثه خیز هستند غافلگیر نشویم و خسارت های در پی بروز حادثه را کاهش دهیم. به این ترتیب باید اطلاعات و تحلیل های بارش و دما به موقع ارائه شود. در حقیقت باید زمانی این اطلاعات ارائه شود که امکان پیش بینی و ایجاد آمادگی فراهم شود، مثلا ظرف مدت یک هفته پیش بینی ها در زمینه بارش و دما ارائه شود که پیشگیری در خصوص بروز حوادث امکان پذیر باشد. تمامی استان ها باید جلسات ستاد ملی پیشگیری را برگزار کنند و با شناسایی نقاط آسیب پذیر نسبت به تامین کمبودها اقدام کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس سوابق و تجربیات نقاط پر ریسک را از نظر تامین امکانات را در اولویت بگذاریم. باید پل‌های کم ارتفاع به صورت دوره‌ای بازدید شود که در زمان وقوع سیل می‌توانند این پل‌ها باعث هدایت سیل به سمت مناطق مسکونی و کشاورزی می‌شود که با یک برنامه‌ریزی، این پل‌ها حذف شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برف گیلان همه ما را غافلگیر کرد، خاطر نشان کرد: باید از هم اکنون سوخت مناسب برای نیروگاه ها ذخیره شود تا در موقع بروز حوادث غافلگیر نشویم. باید برای همه موارد برنامه ریزی مناسب وجود داشته باشد. بی تردید هر چه شدت بحران بیشتر باشد آزمون بزرگتری برای ما رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما روز اول در زمینه ناهماهنگی است، تصریح کرد: این ناهماهنگی ها بسیاری از انرژی ما را می‌گیرد. در مناطق روستایی و شهری را در زمان بحران یک نهاد را مسئول توزیع امکانات کنیم فلذا آقای نجار با یک برنامه ریزی باید این مشکل را حل کنند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج در هنگام بروز حوادث گفت: پایگاه های بسیج باید مدیریت بحران را یکی از دستور جلسات خود قرار دهند و آموزش های لازم را در این حوزه ببینند. باید برنامه ای جامع برای بهره گیری از ظرفیت های بسیج داشته باشیم. در خصوص تجهیزات و امکانات نیز قطعا خسارت های مالی و جانی وارد شده در پی سیل قابل قیمت گذاری نیست لذا اگر بتوانیم حداقل تجهیزات را تامین کنیم می توانیم در بروز خسارت ها نقش بسزایی داشته باشیم. بی تردید باید وضعیت انبارهای هلال احمر پیگیری شود چرا که در هنگام بروز حادثه اگر این تجهیزات وجود نداشته باشد گفته خواهد شد که چرا زودتر این کمبودها اعلام و پیگیری نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم آموزش مستمر به شهروندان از طریق رسانه ها تاکید کرد و افزود: این آموزش ها باید به صورت روتین و مستمر در دستور کار قرار گیرد و از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما در طول سال پیگیری شود در مدارس و کتاب های درسی نیز می توان این آموزش ها را گنجاند. قطعا آموزش بسیار مهم است.

رحمانی فضلی آموزش مردم را در طول سال برای حضور در زمان بحران مهم دانست و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بسیار مهم است که باید برای آن مکانیزمی دیده شود. ما یک پروتکل جدی در این زمینه نداریم.

وزیر کشور تصریح کرد: در موضوع سیل خوزستان شاهد بودیم که لوله‌های قطر بزرگ در این استان نبود، با آقای زنگنه تماس گرفتیم که ایشان هم بسیار کمک کردند. ساخت پل‌های بزرگ هم در دستور کار ارتش و سپاه باشد.

وی افزود: در همه شهرها لایروبی رودخانه ها انجام شود. در استان‌های لرستان و گلستان به سرعت پس از باران آب رودخانه ها به خیابان‌ها می آید.

وزیر کشور به پاکسازی و لایروبی انهار و قنات ها به ویژه در حوزه های شهری تاکید کرد و افزود: باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در جنوب شهر تهران در هنگام بارش ها مشکلاتی برای مردم ایجاد می شود که در جلسه امروز شهردار تهران گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کردند اما همه شهرها باید این کار را در دستور کار قرار دهند. همچنین ساخت و سازهای حریم و بستر رودخانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و از این پس اجازه چنین ساخت هایی نباید داده شود و وزارت نیرو باید از حریم رودخانه ها صیانت کند. با متجاوزین به حریم رودخانه ها باید برخورد قانونی صورت گیرد.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: باید در بحران ها طرح لازم تدوین شود و نیروی انتظامی نیز هر چند که نیروهای دیگر در خدمت رسانی به آنها کمک می کنند اما نیازهای آنها باید رفع شود. در هنگام بروز حوادث باید از عکس های هوایی و ماهواره ای بهره بگیریم. این عکس ها می توانند در برآورد خسارت ها کمک بسزایی داشته باشند. علاوه بر این در مدیریت و کنترل بحران نیز بهره گیری از عکس های هوایی می تواند در تصمیم گیری های درست یاریگر ما باشند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها