کد خبر: 438285
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۳:۱۶:۲۸
| |

نماینده سیستان و بلوچستان درباره ماجرای تیراندازی گارد ساحلی ابوظبی به لنج صیادان بلوچ:

صبوری مردم سیستان و بلوچستان دیگر تمام شده است

لنج صیادان بلوچ، به اشتباه از آب‌های قانونی ایران خارج شده و وارد حریم آبی «ابوظبی» می‌شود. گارد ساحلی «ابوظبی» نیز به لنج ایرانی شلیک کرده و دو سرنشین آن، جان خود را از دست می‌دهند. اما اتفاقاتی از این دست، برای صیادان استان سیستان و بلوچستان تازگی ندارد.

صبوری مردم سیستان و بلوچستان دیگر تمام شده است
کد خبر: 438285
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۳:۱۶:۲۸

اعتمادآنلاین| چندی پیش، خبری مبنی بر تیراندازی گارد ساحلی امارات متحده عربی به لنج صیادان بلوچ و مرگ دو تن از سرنشینان آن در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد. سرنشینان لنج، از صیادان ترال در حوزه آب‌های چابهار بودند. این نخستین صید آن‌ها نبود و طبق معمول همیشه، برای گذران زندگی دل به دریا زده بودند. اما این‌بار، یک اشتباه تمام قصه را دگرگون کرد.

لنج صیادان بلوچ، به اشتباه از آب‌های قانونی ایران خارج شده و وارد حریم آبی «ابوظبی» می‌شود. گارد ساحلی «ابوظبی» نیز به لنج ایرانی شلیک کرده و دو سرنشین آن، جان خود را از دست می‌دهند. اتفاقاتی از این دست، برای صیادان استان سیستان و بلوچستان تازگی ندارد. در سال گذشته تعداد زیادی از صیادان حوزه‌های چابهار، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و کنارک توسط کشورهای دیگر بازداشت و زندانی یا به وسیله گروه‌های تروریستی یا دزدان دریایی ربوده شدند.

«معین‌الدین سعیدی»، نماینده حوزه چابهار در مجلس در این باره گفت‌وگو کرده است. «حسینعلی شهریاری»، نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس در این باره به «روزنامه اینترنتی فراز» گفت: «اصلا خبر را نشنیده‌ام.»

آقای سعیدی لطفا واقعه را شرح دهید.

لنج صیادان ما در اواخر مردادماه به اشتباه از حریم ساحلی استان سیستان خارج شد و به حریم ساحلی ابوظبی ورود کرد. متاسفانه در برخورد مسلحانه گارد ساحلی امارات، دو صیاد بلوچ جان خودشان را از دست دادند. شناور آن‌ها نیز توسط دولت امارات توقیف شد. مردم چابهار به بنده فشار آوردند که این موضوع را بررسی کنم. با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، دولت امارات را به پرداحت دیه 200هزار درهمی به ازای هر صیاد موظف کردیم. چند روز بعد، در این مورد با وکیلی صحبت کردم. به این نتیجه رسیدیم که چون تیراندازی در ماه حرام صورت رخ داده، می‌تواند تا 300هزار درهم نیز دیه دریافت کرد. حالا به امید خدا همین 300 هزار درهم را مقرر کردیم.

مبلغ دیه چطور در اختیار خانواده صیادان قرار خواهد گرفت؟

دولت امارات مبلغ را پرداخت کرده و اکنون، در حساب وزارت امور خارجه است. اقدامات انخصار وراثت این دو مرحوم که تکمیل شد، مبلغ به خانواده‌ها تقدیم می‌شود.

از شرایط خانواده این دو صیاد بلوچ بگویید.

پیش از آن باید نکته‌ای را از مردم سیستان و بلوچستان بگویم. این مردم شگفت‌انگیز هستند. مردمانی که به لحاظ درآمد و امکانات در پایین‌ترین سطح و از لحاظ محرومیت‌، در بالاترین سطح در کشور قرار دارند، از مناعت طبعی مثال‌زدنی برخوردار هستند. سطح درآمد خانواده‌های این دو صیاد نیز به هیچ وجه قابل تصور نیست. اما آن‌ها گفته‌اند که به محض دریافت مبلغ دیه، 200 هزار درهم از آن را صرف ساختن مدرسه شبانه‌روزی در منطقه دشت‌یاری خواهند کرد. مثال دیگری از روح قانع مردم سیستان و بلوچستان می‌توانم بیاورم. هر جای این کشور که سیل می‌آید، مردم برای دریافت کمک‌های مادی و غذایی هجوم می‌آورند؛ اما در سیستان که سیل آمد، مردم روستای بالادست گفتند که روستای پایین‌دست محروم‌تر است و کمک‌ها را برای‌شان ارسال کردند.

به نظرتان آنچه با عنوان «مناعت تبع» از آن یاد می‌کنید دلیل محرومیت‌های استان است؟

برخی مدیرانِ نامدیر در دولت هستند که نجابت مردم استان را حمل بر چیز دیگری کردند. اما من اعلام می‌کنم که ما دیگر مردم صبوری نیستیم. مردم سیستان و بلوچستان، از این به بعد، مردم مطالبه‌گری خواهند بود. البته گام‌هایی که حاکمیت جمهوری اسلامی در راستای کاهش محرومیت در سیستان و بلوچستان برداشته قابل تحسین و تشکر است؛ برای مثال، پیش از انقلاب اسلامی، ما کلا 40 نفر دیپلمه داشتیم. الان 40هزار نفر با مدرک دیپلم داریم. این پیشرفت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما از سوءمدیریت دولت نمی‌توان گذشت کرد.

از دولت انتقاد می‌کنید و از حاکمیت متشکرید. پس مجلس کجای میدان ایستاده؟

کار مجلس تقنین و ارایه طرح‌ است. مسوولیت اجرای این‌ها به دوش دولت است. ما نیز در این مدت کوتاهی که در مجلس بوده‌ایم طرح‌های بسیاری با هدف کاهش محرومیت در استان سیستان و بلوچستان پیشنهاد کرده‌ایم. به نظرم مجلس راهش را درست رفته است. البته که اگر ما نیز کار مفیدی نکنیم و تاثیرگذار نباشیم، فرقی با دیگران نخواهیم داشت.


به این نکته نیز توجه کنید که مردم دیگر به تفاوت‌های این چنینی بین دولت و مجلس قایل نیستند. آن‌ها به دنبال بهبود معیشت خود هستند.

منبع: فراز



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها