ابراهیم متقی، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل:

اگر اطلاعات قرارداد 25ساله ایران و چین منتشر شود، فضا آرام می‌شود

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: اگر اطلاعات در مورد توافق ایران با روسیه در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و قرارداد 25 ساله همکاری‌های ایران و چین منتشر شود، فضای بوجود آمده آرام می شود.

اگر اطلاعات قرارداد 25ساله ایران و چین منتشر شود، فضا آرام می‌شود
کد خبر: 438439
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ۱۰:۱۲:۱۱

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه کشورمان که روز جمعه به چین سفر کرد، روز (شنبه) با همتای چینی خود دیدار کرد. ظریف در این توئیت با استفاده از عباراتی نظیر اینکه با دوستم وانگ‌یی در خصوص مشارکت جامع راهبردی ایران و چین داشتیم، این دیدار را دوستانه ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه از توافق در مورد طرح 25ساله ایران و چین به عنوان محور این دیدار یاد کرد.

«ابراهیم متقی»، کارشناس مسائل بین‎‌الملل، در رابطه با تقویت نگاه به شرق در سیاست خارجی و عدم استقبال افکار عمومی از قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: اگر اطلاعات در مورد توافق ایران با روسیه در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و قرارداد 25 ساله همکاری‌های ایران و چین منتشر شود، فضای بوجود آمده آرام می‌شود. در حقیقت وقتی که اطلاعاتی منتشر نشود و بحث‌ها مبهم باقی بمانند تبعاً جامعه در وضعیت انفعال قرار می‌گیرد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: نکته دوم اینکه فضای ایران در رابطه با جهان غرب در وضعیت مبهم قرار دارد و تجربه هم نشان داده است که همکاری با جهان غرب، نمی‌تواند تداوم لازم را داشته باشد، بنابراین ممکن است برخی از بازیگران در فضای تحریم و محدودیت جایگزین مناسبی برای ایران باشند.

متقی در واکنش به اینکه تصویب لوایح چهارگانه و به ویژه FATF تا چه اندازه می‌تواند روی روابط ایران با کشورهای دوست نظیر روسیه و چین تاثیر بگذارد؟ تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد FATF تاثیری روی بهینه‌سازی روابط داشته باشد چراکه وقتی در فضای تحریم‌های گسترده آمریکا قرار داریم و آمریکا تحریم‌های ثانویه را تحمیل می‌کند FATF پذیرفته شود یا خیر، آن تحریم‌ها اعمال خواهد شد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها