حزب‌های مهم ایران چه برنامه‌ای برای انتخابات 1400 دارند؟

انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم همزمان با شروع قرن پانزدهم، 9 ماه آینده در 28 خردادماه برگزار می‌شود و با توجه به مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و همچنین پایان یافتن دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

حزب‌های مهم ایران چه برنامه‌ای برای انتخابات 1400 دارند؟
کد خبر: 438573
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ۱۵:۲۷:۴۹

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم همزمان با شروع قرن پانزدهم، 9 ماه آینده در 28 خردادماه برگزار می‌شود و با توجه به مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و همچنین پایان یافتن دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشکلات ایجاد شده در 8 سال گذشته نشان می‌دهد که 1400 عرصه ریسک و آزمون و خطا نیست و ایجاب می‌کند تا هر کاندیدایی که قرار است وارد عرصه انتخابات شود، با برنامه و ایده‌های مشخص در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجه وارد عمل شود و برای سوالات مهم در هر حوزه پاسخ مشخصی را آماده کرده باشد که قابلیت اجرایی دارد. در ادامه 4 سوال مهم از فعالین سایسی کشور پرسیده شده است که می تواند مسائل مهی را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مشخص کند.

1- آیا به برنامه‌ انتخابات ورود کرده‌اند یا خیر؟

2- آیا ورود مصداقی به انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌اند؟

3- بصورت مجزا وارد عرصه انتخابات می‌شوند یا در هماهنگی با جناح خود؟

4- آیا ایده یا برنامه‌ای برای کاندیدای خود دارند تا وی را با آن برنامه‌ها و ایده‌ها معرفی کنند؟

محمدجواد عامری دبیرکل حزب ایثارگران طرح مباحث انتخاباتی از حالا را مغایر با نظر رهبر انقلاب دانست و گفت: اگر ما زود وارد فضای انتخابات بشویم باعث می‌شود امکانات و منابع هدر برود و بحث درباره انتخابات از الان صحیح نیست

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت نیز برنامه حزب را بیشتر معطوف به انتخابات شوراها دانست نه ریاست‌جمهوری. حجت‌الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در همین زمینه به تسنیم گفته بود: به‌هیچ‌عنوان جامعه روحانیت مبارز تاکنون ورود مصداقی به انتخابات نداشته است چون اکنون برای این کار خیلی زود است.

بررسی ها نشان می‌دهد احزاب سیاسی تاکنون در خزان به‌سر می‌برند و فارغ از اینکه شرایط کرونایی کشور موجب کاهش فعالیتهای سیاسی شده، اما احزاب نیز ورود جدی به انتخابات نداشتند؛ چه ورود به بررسی مصادیق کاندیداتوری و چه برنامه ها و ایده ها برای حضور پررنگ در انتخابات پیش رو. هرچند انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی در کشور، شاهد تحرک و فعالیت بیشتر احزاب و شخصیت‌ها در این باره باشیم.

جبهه پیروان خط امام و رهبری: برخی کاندیداها تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند!

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان امام و رهبری درباره برنامه‌های این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی جلساتی در شورای مرکزی جبهه داشتیم ولی هنوز مشخصاً موضوع انتخابات مطرح نشده است. این جبهه حدود 18 حزب سیاسی رسمی از جمله جامعه اسلامی کارمندان، مهندسین، پزشکان، فرهنگیان، کارگران، زنان، دانشجویان و موتلفه را دارد. به‌نظر می‌رسد هر یک از این احزاب به‌طور مجزا در شوراهای مرکزی خود بحث در این زمینه را شروع کرده‌اند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گریزی به تشکلی که خود دبیرکلی آن را برعهده دارد یعنی جامعه اسلامی کارمندان زد و گفت: در این حزب وارد بحث شده‌ایم ولی چون هنوز مصادیق مشخص نیست، نمی‌توان اسم برد ولی برخی کاندیداها به نوعی تماس داشتند و با توجه به ظرفیتی که جامعه اسلامی کارمندان دارد، خواهان مذاکره شدند. ما در جامعه اسلانمی کارمندان بررسی کلیات درباره چهره‌هایی که ممکن است مطرح باشند را شروع کردیم و احتمال می‌رود سایر تشکل‌های سیاسی نیز بررسی‌های خود را آغاز کرده باشند.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای اختصاصی خواهید داشت و یا با اجماع جناحی وارد عرصه انتخابات می‌شوید؟، بیان کرد: با بررسی‌هایی که می‌کنیم، به چند چهره متمایل خواهیم شد ولی ایده‌آل این است که همه احزاب اصولگرا، جبهه پیروان و احزاب نیروهایی که احتمال کاندیداتوری‌شان می‌رود را بررسی کنند و در نهایت به یک نفر برسند مثل انتخابات قبلی که به یک نفر رسیدند و رأی قابل توجه حدود 16 میلیون جمع‌آوری شد که حاصل اجماع اصولگرایان بود.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که چه ایده و برنامه خاصی برای انتخابات 1400 دارید و این برنامه دارای چه ابعادی است، خاطرنشان کرد: هنوز برای کارهای تبلیغاتی فرصت داریم و برای اینکه ذهن جامعه با مشکلات و اوضاع کرونایی و شرایط اقتصادی که دارد، به طرف انتخابات نبریم، لذا برایند بیرونی از این مباحث داده نمی‌شود اما احزاب برای انتخابات پیش رو فعال خواهند بود.


ترقی: فعلاً زمان انتشار برنامه‌ی حزب نیست

حمیدرضا ترقی نایب رئیس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره برنامه‌های این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اظهار داشت: در حزب مؤتلفه به عنوان حزبی که یکی از کارکردهای حزبی آن همین موضوع انتخابات است، مدت‌هاست که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و هم بحث‌های مختلفی انجام شده است. مباحثی که تا الان مورد بحث و تبادل نظربوده این است که نسبت به تفاوت رئیس‌جمهور حزبی و رئیس‌جمهور غیرحزبی به جمع‌بندی برسیم و نقاط مثبت رئیس‌جمهور حزبی و نقاط منفی که رئیس‌جمهور غیرحزبی دارد را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم بتوانیم برنامه دولت آینده براساس رهنمود مقام معظم رهبری درباره تشکیل دولت جوان انقلابی و حزب‌اللهی را به‌مرور تدوین کنیم.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره مصداق‌های کاندیداها با بیان اینکه هنوز بحث مشخصی صورت نگرفته، گفت: نه افراد دقیقا مشخص هستند و نه اینکه برنامه‌ای ارائه کرده‌اند تا ببینیم که کدام برنامه به ما نزدیک‌تر است. منتظر هستیم فضا در این زمینه شفاف‌تر شود و آرایش انتخابات روشن‌تر شود تا بتوان تصمیم مناسبی در این زمینه گرفت و در کنار این مباحث نیز پیگیر شکل‌گیری وحدت بین نیروهای انقلاب هم بودیم و هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات نامزد اختصاصی دارید یا با اجماع جناحی وارد عرصه می‌شوید؟، تصریح کرد: در این زمینه هنوز تصمیمی گرفته نشده و مسلّم است که ائتلاف یک امر ضروری و قطعی است و اگر بتوانیم نامزدی پیدا کنیم که خصوصیاتی که مورد نظر ماست را تأمین می‌کند، از او در مجموعه‌های نیروهای انقلاب دفاع خواهیم کرد و سعی می‌کنیم پیگیر موفقیت آن در عرصه انتخابات باشیم.

نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره برنامه‌ها و ایده‌های این حزب در این‌باره اظهار داشت: فعلا زمان انتشار برنامه نیست و برنامه ما در زمان خود منتشر می‌شود و کارگروهی در این زمینه در معاونت برنامه‌ریزی حزب مشغول هستند و این مسئله را دنبال می‌کنند.

خجسته‌پور: دعوت از دهقان و ضرغامی به جلسات شورای مرکزی

علیرضا خجسته‌پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین، درباره فعالیت این حزب درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: جامعه اسلامی مهندسین در تمام انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری همواره تلاش داشته ذیل ائتلاف و وحدت بزرگ اصولگرایان فعالیت کند. جامعه اسلامی مهندسین یکی از اضلاع جبهه پیروان خط امام و رهبری است و این جبهه همواره بر مسیر وحدت اصولگرایان گام برداشته است.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین افزود: مباحث مرتبط با چارچوب‌های موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در این حزب در جریان است اما اینکه تاکنون به‌صورت مصداقی وارد نشده‌ایم. رویه حزب جامعه اسلامی مهندسین هم بر این مبناست و اولویتِ اول به وحدت رساندن و رسیدن جریان اصولگرایی در کشور است و ذیل آن وحدتِ فراگیر اصولگرایان از کاندیدای مورد حمایتِ وحدت حداکثری هم حمایت کند.

خجسته‌پور در ادامه درباره مصادیق و گزینه‌های این حزب برای انتخابات با بیان اینکه ما هنوز درباره مصادیق صحبت نکرده‌ایم، اظهار داشت: در چند هفته اخیر در جلسات شورای مرکزی حزب با حضور آقای باهنر و اعضای شورای مرکزی که از نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون‌ها در آن هستند، از چهره‌های سیاسی سرشناسی مانند آقای سردار دهقان و دکتر ضرغامی دعوت کردیم که حضور هر یک از این دوستان مبنایی داشته است. آقای سردار دهقان به‌خاطر هفته دفاع مقدس آمدند و در خصوص ویژگی‌های دفاع مقدس صحبت کردند. هم‌چنین آقای دکتر ضرغامی به‌عنوان یک چهره موثر فرهنگی کشور در ایام 17 شهریور آمدند و درخصوص مختصات انقلاب اسلامی در جغرافیای سیاسی دنیا سخن گفتند.

وی ادامه داد: قاعدتا در هفته‌های آتی هم از چهره‌های سرشناس در جلسات و نشست‌های شورای مرکزی دعوت خواهیم کرد ولی ما وارد مصداق‌های کاندیداتوری انتخابات 1400 نشدیم؛ هرچند که این مصادیق هم زیاد است.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره گزینه‌های این حزب برای انتخابات تصریح کرد: الان چون وارد مصادیق نشده‌ایم بنابراین نمی‌توانیم اطلاعی از این حوزه بدهیم، ضمن اینکه برای مطرح کردند اسامی خیلی زود است.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره برنامه‌ها و ایده‌های این حزب برای انتخابات، عنوان کرد: اولویت اصلی کشور ما موضوعات اقتصادی است؛ البته موضوعاتی نظیر سیاست خارجی و داخلی بسیار با اهمیت است اما آن‌چه حسب فرمایش مقام معظم رهبری و توصیه بزرگان باید به عنوان دستورکار ویژه احزاب و کنشگران سیاسی قرار بگیرد، موضوعات اقتصادی کشور است.

خجسته‌پور ادامه داد: یکی از ملاک‌های انتخاب یک کاندیدا برای ریاست‌جمهوری از دید ما و بسیاری از افراد جامعه تفوّق او در مسائل اقتصادی و برنامه‌های او در این‌باره است. این باید به مطالبه عمومی تبدیل شود که کسی که می‌خواهد در عرصه ریاست‌جمهوری وارد رقابت شود، برنامه‌ی مشخص و مدوّنی برای بهبود اقتصادی کشور در فضای کسب و کار و معیشت و رفاه مردم داشته باشد؛ این موضوع به عنوان یک سرفصل در جامعه اسلامی مهندسین تعریف می‌شود.


شاکری: 6 پرسش درباره نظرات و ایده‌ها برای انتخابات تدوین کردیم

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره فعالیت این حزب درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: ما از آغاز سال جدید که از انتخابات گذشته فارغ شدیم، به تمام دفاتر استانی‌مان اعلام کردیم که نظرات و ایده‌هایشان برای انتخابات 1400 را ارائه کنند و ما شش پرسش را به دوستان دادیم که پاسخ‌های آن را دریافت کنیم. اولین سوال این بود که تحلیل‌شان از وضعیت انتخابات 1400، آرایش نیروها، سبد آرا، شرایط داخلی و منطقه‌ای و بین المللی را بیان کنند. سوال دوم درباره مرجعیت تصمیم‌گیری بود که اگر نظراتی دارند در این‌باره و درخصوص مرجع تصمیم‌گیری که درباره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است، در زمینه برجستگی‌ها و یا اگر ایده‌های نوتری دارند که بتواند قوی‌تر باشد را ارائه کنند.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ادامه داد: نکته بعدی درخصوص تعیین گفتمان بود که با چه گفتمانی وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها بشویم. مبحث بعد درباره تعیین شعارهایی که می‌تواند کمک کند که کاندیداها بتوانند با آن مطالبات مردم را بیان کنند.

سوال بعدی در زمینه نحوه تبلیغات است که باید با توجه به شرایط کرونایی که احتمالا تبلیغات فیزیکی محدودتر می‌شود و تبلیغات در فضای مجازی بیشتر خواهد شد، در این‌باره هم بتوانند نظراتی ارائه دهند. نکته ششم هم این بود که چطور بتوانیم کاندیداها را به صحنه بیاوریم و از آن‌ها دعوت کنیم؛ هم‌چنین درباره اینکه چگونه آن‌ها را گزینش کرده و با آن‌ها نوعی مصاحبه عمیق داشته باشیم و درخصوص سازوکار غربال شدن و کنار رفتن نامزدها بحث شود؛ چون معمولا چندبرابر ظرفیت ورود می‌کنند و بحث غربالگری مهم است که باید انجام بگیرد.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره برنامه‌ها و ایده‌های این جمعیت درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و دولت آینده بیان کرد: مباحث متنوعی در این‌زمینه صورت گرفته و افرادی دعوت شده و صحبت کردند و به ابعاد این شش پرسش پرداختند و قطعا ما شرایط ویژه‌ای خواهیم داشت. ما از انتخابات 1400 تحلیل داریم که دولتی که دو بار رأی آورده و نتوانسته نظر مردم را جلب کند، منتقد او جایگزینش می‌شود. ریاست‌جمهوری‌ها معمولا 8 ساله است و ما تابحال ریاست‌جمهوری کمتر از 8 سال نداشتیم؛ البته به غیر از شهید رحایی و بنی‌صدر. در میان دوره اگرچه رئیس‌جمهور ناکارآمد باشد و رأی کمی هم داشته باشد، تغییر نمی‌کند؛ تجربه 40 ساله هم این را نشان داده ولی بعد از 8 سال احتمالا‌ً شرایط به نفع رقیب تغییر می‌کند. اگر نیروهای انقلاب هوشمندی و وحدت خود را حفظ کنند و متکثر نشوند و آرای شان را توزیع نکنند، موفقیت را به‌دست می‌آورند.


حزب مردمسالاری: فقط از گزینه اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم

آرش حبیبی عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری، درباره فعالیت این حزب درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: تصمیم در این‌باره به کنگره حزب که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود، موکول شده است.

وی درباره مصادیق و گزینه‌های مطرح نزدیک به این حزب اظهار داشت: هنوز تصمیمی برای این مسئله گرفته نشده اما تنها تصمیم این است که گزینه اصلاح‌طلبی مد نظر است و یعنی گزینه غیر از جریان اصلاح طلبی را نخواهیم داشت.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در پاسخ به این سوال که آیا با کاندیدای اختصاصی و یا با اجماع جناحی وارد عرصه انتخابات خواهند شد، تصریح کرد: نظر ما روی اجماع جناحی است اما اگرچه جریان به سمتی برود که باز هم از نیروی غیر از جریان اصلاح‌طلبی حمایت کنند، مطمئنا کاندیدای حزبی خواهیم داشت.

حبیبی هم‌چنین درباره برنامه‌ها و ایده‌های این حزب درخصوص انتخابات و دولت آینده و ابعاد آن عنوان کرد: مطمئنا مهم‌ترین موضوعی که مدنظر جریان حزبی است، موضوعات اقتصادی و بحث معیشت مردم است؛ مردم درگیر این موضوع هستند کمیته‌های مختلفی روی این موضوع بحث کردند و ان‌شاءالله این برنامه را به‌زودی منتشر خواهیم کرد.


حزب اسلامی کار: سال 92 و 96 برنامه‌ها و ایده‌هایمان را به روحانی دادیم

محمد نیشابوری سخنگوی حزب اسلامی کار درباره فعالیت این حزب درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: در سوابق تاریخی فعالیت‌های حزب اسلامی کار هست که ما همیشه در حوزه انتخابات کار را با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلو بردیم و طی جلساتی که در همه ادوار انتخاباتی با دوستان شورای هماهنگی اصلاحات داشتیم و اجماعی که به وجود آمده، ما بر اساس آن اجماع عمل کردیم. در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و در سایر دوره‌ها هم همین‌طور بوده و الان نیز با همین دستورکار جلو می‌رویم.

نیشابوری با بیان اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چند ماهی است که وارد موضوع استراتژی‌های اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات شده است که دبیران کل احزاب، فعالین سیاسی و اعضای این شورا در مصاحبه‌های مختلف این موضوع را بیان کردند. از اندیشمندان، فعالین حوزه سیاسی، احزاب و گروه‌ها دعوت شده و هرکدام از آنان نگرش‌ها، استراتژی‌ها، پیش‌بینی‌ها و تاکتیک‌هایی که که باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ضرورتا اتخاذ شود را دسته‌بندی می‌کنند و در حال تحویل به کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند.

سخنگوی حزب اسلامی کار بیان کرد: بعد از اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب کرد که احزابِ عضو دیدگاه خود را درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای آینده بررسی و اعلام کنند، حزب اسلامی کار هم پیرو همین مصوبه مانند سایر احزاب موضوع را به دفتر سیاسی حزب ارجاع داد و دفتر سیاسی هم جلساتی را در این‌باره برگزار کرده و به تحلیل مباحث مطروحه پرداخت و راهکارها و پیشنهادات خود را دسته‌بندی کرد. جمع‌بندی این مباحث به آقای کمالی دبیرکل محترم حزب تحویل داده شده و ایشان هم در کمیته سیاسی شورای هماهنگی اصلاحات ارائه کرده‌اند و منتظریم تا جمع‌بندی نهایی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درخصوص استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 و آینده را دریافت کنیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌هایمان را خواهیم داشت.

وی درباره مصادیق و گزینه‌های محتمل و نزدیک به این حزب، اظهار داشت: در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که من و آقای کمالی(دبیرکل حزب اسلامی کار) در آن هستیم و نه در حزب اسلامی کار هیچ صحبتی درباره اشخاص انجام نشده است. هیچ صحبتی درباره اشخاص نشده و اصلا بحث اشخاص مطرح نیست و بلکه بحث شاخص‌ها و اولویت‌ها و الزامات مطرح است. باید این‌ها دسته‌بندی و استراتژی مشخص شود و بر مبنای استراتژیِ مشخص شده می توان سراغ گزینه‌ها رفت. در گزینه‌هایی که مطرح می‌شود، ما نفی و یا اثباتاً فعلا هیچ نظری نداریم و حزب و شورای هماهنگی نظر خاصی در این باره نداشته است. منتظریم ابتدا استراتژی‌ها تعیین شود و بعد از تعیین استراتژی‌ها، وارد مصادیق هم خواهیم شد.

نیشابوری در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهید کاندیدای اختصاصی داشته باشید یا با اجماع جناحی وارد عرصه انتخابات می‌شوید؟، تصریح کرد: این فرصت برای همه احزاب فراهم است که می‌توانند کاندیدای اختصاصی خودشان را داشته باشند اما قطعا این به‌معنای ساز جدایی زدن از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست.

سخنگوی حزب اسلامی کار درباره برنامه و ایده‌های این حزب برای انتخابات 1400 و ابعاد آن، عنوان کرد: ما الان در سطح کلان روی استراتژی خود اصلاح‌طلبان کار می‌کنیم و ما در سال‌های 92 و 96 در هر دو دوره برنامه داشتیم و برنامه‌مان را ارائه دادیم. بعد از اینکه در سال 92 که اولین دوره ریاست‌جمهوری آقای دکتر روحانی بود و در سال 96 برنامه‌هایی که طراحی کرده بودیم را به‌عنوان اینکه برنده انتخابات می‌تواند از این برنامه‌ها استفاده کند، به دفتر ایشان ارسال کنیم. سال 92 مشخصا این برنامه به حضرت آیت‌الله هاشمی ارائه شد و ایشان هم پی نوشت کردند و همان برنامه را برای دفتر آقای روحانی فرستادند و امسال هم همین شکل است و کمیته برنامه‌ریزی و کمیته اقتصادی و سیاسی و دوستان و سازمان‌های تابعه روی این موضوعات کار می‌کنند.


حزب کارگزاران: بخاطر کرونا هنوز جلسه‌ای نداشتیم!

سید افضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که تاکنون در این حزب درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بحثی مطرح و جلسه‌ای برگزار شده یا نه؟، بیان کرد: هنوز به‌خاطر کرونا و محدودیت‌های آن، بحثی شروع نشده و جلسات به این‌دلیل تشکیل نمی‌شود.

وی افزود: برنامه داریم که در این‌باره بحث کنیم ولی به‌دلیل کرونا جلسه تشکیل نمی‌شود؛ هر وقت این محدودیت‌های زیادیِ اعمال شده، کم بشود امکان برگزاری جلسات وجود دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم‌چنین در پاسخ به این سوال که از بین شخصیت‌هایی که در جناح شما درباره آن‌ها گمانه‌زنی می‌شود، کدام‌یک امکان دارد به‌شما نزدیک‌تر و یا گزینه شما باشد؟، تصریح کرد: چون هنوز بحثی در این‌باره انجام نشده، من نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

موسوی در پاسخ به این پرسش که کاندیدای اختصاصی خواهید داشت و یا اینکه با اجماع جناح خود وارد عرصه انتخابات می‌شوید؟، عنوان کرد: همه چیز احتمال دارد.


حزب ندا: خرازی بیاید از وی حمایت می‌کنیم

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه در جلسات شورای مرکزی حزب ندا درباره نحوه حضور در انتخابات 1400 و تعیین کاندیدای اختصاصی بحث‌هایی مطرح شده است و طبیعتاً یکی از گزینه‌های احتمالی حزب آقای خرازی هستند و اگر جمع‌بندی ایشان بر این باشد که اعلام کاندیداتوری کند، گفت: حزب ندا با تمام امکانات از ایشان حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر جریان اصلاحات در جمع بندی خود به گزینه دیگری برسد، باز هم حزب ندا از آقای خرازی حمایت خواهد کرد، گفت: من فکر می‌کنم اساسا معنای حزب همین باشد که پشت گزینه مورد نظر خود بایستد. البته تلاش ما این است که در راستای حمایت از گزینه حزبی خود، در جریان اصلاحات نیز اجماع سازی کنیم.


حزب اعتماد ملی: کاندیدای اختصاصی خواهیم داشت؛ برنامه‌اش را هم تدوین می‌کنیم

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، درباره فعالیت این حزب در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: در حزب اعتماد ملی مانند همه احزاب دیگر بحث ریاست‌جمهوری بررسی می‌شود. ما در دفتر سیاسی و کمیته تعامل حزب اعتماد ملی درباره انتخابات مباحث را آغاز کردیم و در جلسه دفتر سیاسی مصوب شده این حزب علیرغم گلایه‌ها و دلخوری‌هایی که نسبت به ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس شد، اما در جهت حفظ منافع ملی و تاکید، حفظ و پاسداری از جمهوریت نظام در انتخابات به‌دنبال مشارکت حداکثری و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی خواهد بود و برای تقویت آن هم تلاش خواهد کرد.

وی افزود: در دفتر سیاسی تاکید داشته و مصوب شده که حزب اعتماد ملی در انتخابات 1400 کاندیدای حزبی خواهد داشت. مانند بقیه احزاب و کاندیدای حزبی بعد از اینکه به تصویب شورای مرکزی، دفتر سیاسی و کمیته تعامل رسید و درباره مصادیق آن بحث شد،کاندیدای حزبی اعلام خواهد شد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از شخصیت‌هایی که در جناح‌های شما مطرح می‌شود، این احتمال را دارد که کاندیدای شما باشد؟، تصریح کرد: همه شخصیت‌هایی که الان مطرح می‌شوند و یا گفت‌وشنودها از آن‌ها خبر می‌دهند، مورد احترام این حزب هستند و ما نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک به ما نزدیک و یا کدام‌یک از ما دور هستند چون الان به این نظر رسیدیم که کاندیدای اختصاصی و حزبی داشته باشیم، کاندیدای حزبی که معرفی خواهیم کرد بر اساس معیارها و مصادیقی است که در قانون به آن تأکید شده و باید شرایط رئیس‌جمهورشدن را داشته باشد. وقتی ما کاندیدای حزبی می‌دهیم یعنی او شرایط رئیس‌جمهورشدن را خواهد داشت.

گرامی‌مقدم درپاسخ به این سوال که آیا اختصاصی داشته یا با اجماع جناحی به صحنه انتخابات وارد خواهید شد؟، عنوان کرد: ما کاندیدایی را معرفی خواهیم کرد که بتواند در صحنه‌ی رقابت حضور داشته باشد؛ بعد از اینکه بتواند در صحنه حضور داشته باشد، با احزاب دیگر اصلاح‌طلب هم گفتگو می‌کنیم که اصلاح‌طلبان به اجماع دست یابند و تمام تلاش‌مان بر این است که اصلاح‌طلبان بر فردی که صلاحیت‌های لازمه را دارد و اقبال عمومی روی اوست و نظرسنجی‌ها تعیین‌کننده هستند و به اجماع بین اصلاح‌طلبان بر روی نامزد واحد دست یافته شود.

وی در پاسخ به این سوال که حزب اعتماد ملی چه برنامه و ایده‌ای برای انتخابات دارد و این برنامه دارای چه ابعادی است، بیان کرد: ما تقریبا از اردیبهشت‌ماه مباحث 1400 را در کمیته تعامل و دفتر سیاسی پیگیری کردیم و کارشناسان مختلفی دعوت کردیم؛ دفاتر این حزب، دفتر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مسئول تدوین برنامه رئیس‌‌جمهور آینده هستند و برنامه ما تا سه ماه آینده کامل خواهد شد و مسیر کارشناسی خود را طی خواهد کرد. مثلا در دفتر سیاسی درباره روابط خارجی و مباحث سیاسی که مربوط به این موضوع است و در دفاتر دیگر برای موضوعات مورد نظر برنامه تدوین خواهد شد.


حسینی: درباره سناریوهای مختلف برای همکاری با گروه‌های مختلف صحبت کردیم

سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و از اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس، درباره فعالیت این حزب درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیان کرد: بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده و گزینه‌های متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نحوه هماهنگی و هم‌گرایی نیروهای انقلاب و چگونگی ورود به عرصه انتخابات بررسی می‌شود. هم‌چنین مسائلی مانند اینکه چه برنامه‌هایی باید برای حل مشکلات معیشتی مردم تدوین شده و چه راهکارهایی برای مشارکت بیشتر مردم در صحنه در نظر گرفته شود چون متأسفانه در انتخابات مجلس یک‌نوع کم‌شدن آرا و مشارکت را داشتیم و بخشی از آن به‌خاطر عملکرد ضعیف دولت فعلی و گرفتاری‌هایی بوده که برای مردم ایجاد شده است.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایرانی اسلامی درباره مصادیق و گزینه‌‌های پیشنهادی این کانون برای انتخابات اظهار داشت: ما هنوز به گزینه‌ای نرسیدیم و فقط درباره افرادی که تا الان مطرح بوده و یا در مظان کاندیداتوری بودند صحبت کردیم و به فرد خاصی نرسیده‌ایم. الان بیشتر درباره سناریوهای مختلف برای همکاری با گروه‌های مختلف صحبت کردیم. هم‌چنین درباره اینکه آیا کانون دانشگاهیان باید به‌صورت مستقل و یا به‌همراه گروه‌های دیگر وارد عرصه شود و اینکه آیا از خود کاندیدا داشته باشیم و یا از یک کاندیدای خاص حمایت کنیم، مباحث انجام شده است. درباره این مباحث باید نوعی وفاق ایجاد شود و ما در این موارد علاوه‌بر شورای مرکزی در سعی می‌کنیم نظرات دبیران استانی را هم بگیریم.

حسینی خاطر نشان کرد: هنوز دقیقا حضور برخی اشخاص معلوم نیست؛ مثلا درباره آقای رئیسی مشخص نیست که آیا ایشان کاندیدا خواهند شد یا نه و یا اینکه آقای قالیباف آیا تصمیم دارد وارد عرصه شود یا نه. هر کدام از این‌ها می‌تواند معادلات را تغییر دهد؛ شخصیتی مانند آقای رئیسی که در انتخابات قبل هم مورد حمایت همه گروه‌های انقلابی بودند و علیرغم تخریب گسترده‌ای که علیه ایشان صورت گرفت، رأی قابل توجه 16 میلیونی داشتند. الان چهار سال از آن زمان گذشته و مردم فهمیده‌اند که آن سخنان دروغ‌پردازی برای تخریب ایشان بود و همه می‌دانند ایشان چه کارهای مثبت و خوبی انجام داده است. اگر چهره‌ای مانند ایشان وارد عرصه انتخابات شود، گزینه‌های دیگر به‌طور طبیعی کمرنگ خواهند شد و مردم شناخت بیشتری نسبت به ایشان دارند و به‌راحتی درباره ایشان احماع صورت می‌گیرد و همه گروه‌ها حمایت می‌کنند.

حسینی درباره برنامه و ایده کانون دانشگاهیان و ابعاد آن اظهار داشت: تاکید ما بر این است که فردی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود باید تیم خود را تا حدودی مشخص کند که چه کسانی می‌خواهند با او در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی همکاری کنند و این باید مشخص باشد. هم‌چنین روی برنامه‌های که باید انجام بدهد کار می‌کنیم؛ چون اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و معدن و فرهنگی در این کانون هستند. بنا داریم برنامه مدوّنی را ارائه دهیم که هر فردی که رئیس‌جمهور آینده شد بتواند از آن استفاده کند و زمان را از دست ندهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها