کد خبر: 438599
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۰۰:۴۳
| |

حمایت از عضو بنیاد دفاع از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

یک عضو بنیاد دفاع از دموکراسیها در گفت وگویی با یک روزنامه سعودی از تحریمهای اخیر تمجید کرد.

حمایت از عضو بنیاد دفاع از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
کد خبر: 438599
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۰۰:۴۳

اعتمادآنلاین| وزارت خزانه داری دولت ترامپ در راستای کارزار فشار حداکثری خود چند روز پیش اعلام کرد که 18 بانک ایرانی که هنوز در خارج از حلقه تحریم ها بودند را وارد فهرست تحریم های ثانویه کرده است. خبرگزاری بلومبرگ چندی پیش از اعلام رسمی این تصمیم از نقش بنیاد دفاع از دموکراسیها در این باره خبر داده بود. علاوه بر این بنیاد، 56 نماینده جمهوری خواه در کنگره و چند سناتور از این حزب از جمله تد کروز و تام کاتن از این اقدام حمایت کرده بودند. با این حال به نظر می رسد که بنیاد دفاع از دموکراسیها اصلی ترین نقش را در اعمال این تحریم ها داشته است.

در این ماه مارک دوبوویتس- مدیر این بنیاد و سعید قاسمی نژاد- مشاور ارشد امور ایران به واشنگتن هشدار دادند که اجرایی شدن ساز و کار اینستکس می تواند به تضعیف جدی راهبرد تحریمی آمریکا منجر شود. این دو با متهم کردن بانک مرکزی به تامین مالی تروریسم و فعالیت های غیرقانونی، به وزارت خزانه داری آمریکا توصیه کردند ریسک همکاری با شرکت متناظر با اینستکس در ایران را به طرفین اروپایی گوشزد و احتمال قرار گرفتن در فهرست تحریمهای ثانویه آمریکا را برای آن ها یادآوری کند.

سپتامبر 2020- پیشنهاد تحریم کل شبکه بانکی

ریچارد گلدبرگ- مشاور ارشد این بنیاد و مارکو دوبوویتس در مقاله ای، نگرانی برخی از مقامات در خصوص اعمال تحریم های جدید را بی مورد دانسته و مدعی شده بودند که قرار گرفتن کل شبکه بانکی ایران در فهرست تحریمی، اخلالی در مبادلات بشردوستانه با ایران ایجاد نمی کند. دوبوویتس پیش از این، در مقاله دیگری در وال استریت ژورنال برای نخستن بار پیشنهاد تحریم بانک های باقی مانده ایران را به دولت ترامپ ارایه کرده بود.

با وجود تحریم مستقیم بانک مرکزی ایران توسط خزانه داری آمریکا، تحت مجوزی به نام مجوز شماره هشت به این بانک اجازه داده شده است تا به ایفای نقش خود در انجام مبادلات مربوط به امور بشردوستانه بپردازد. با این حال دسترسی بانک مرکزی به سیستم سوییفت تحت فشار آمریکا در نوامبر 2018 قطع و بیشتر این مبادلات از طریق سیستم سوییفت بانک هایی که به تازگی تحریم شدند، انجام می شد.

به گفته این دو نفر، کانال مالی سوییس که به تازگی عملیاتی شده است، می تواند مسیری برای انجام امور بشردوستانه با ایران باشد.

بهنام بن طالب لو- از مشاوران بنیاد دفاع از دموکراسیها در گفت وگو با روزنامه سعودی عرب نیوز، ضمن دفاع از این تحریم ها، آن را در راستای رویکرد فشار حداکثری دولت ترامپ ارزیابی کرده است که از ابزارهای مجازات نوآورانه ای را با هدف وادار ساختن حکومت ایران در بازگشت به میز مذاکره استفاده کرده است.

خزانه داری آمریکا به طرف های خارجی همکار با این بانک ها 45 روز فرصت داده است تا به روابط خود با آن ها پایان دهند و در غیر این صورت با ریسک قرار گرفتن در فهرست تحریمی مواجه خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اروپایی ها گفت با وجود آن که آن ها در بسیاری از موارد با نظر آمریکا در خصوص تحریم های ایران هم نظر هستند اما در هنگام عمل، آن ها کارهای خیلی کمی انجام می دهند و آخرین تحریم اروپا ضد ایران به سال 2012 بر می گردد.

این در حالی است که برخی از مقامات آمریکایی از تحریم های اخیر انتقاد کرده اند. باربارا سالوین- مدیر بخش آینده ایران در شورای آتلانتیک در گفت وگو با سی ان ان گفته است تحریم های اخیر دسترسی مردم ایران به غذا و دارو را سخت تر می کند و باعث می شود برخی از شهروندان عادی به زانو در بیایند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها