نماینده مردم تهران در مجلس:

7 نفر در کشور یارانه بنزین 100 خودرو را استفاده می‌کنند

مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: 7 نفر در کشور بیش از 100 خودرو به نامشان است و از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

7 نفر در کشور یارانه بنزین 100 خودرو را استفاده می‌کنند
کد خبر: 438739
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۱۳:۴۵:۵۱

اعتمادآنلاین| مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی ظهر امروز(سه‌شنبه) در مراسم ملی انرژی با بیان اینکه باید عدالت در حوزه انرژی اجرایی شود، گفت: تاکنون چندین بار پیشنهاد داده‌ایم که عدالت در حوزه یارانه‌های انرژی اجرایی شود، در حال حاضر با وجود آنکه هفت نفر در کشور ما بالای 100 خودرو به نامشان است و هزار نفر هم 50 خودرو به نامشان ثبت شده است اما از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند.


او ادامه داد: تاکنون چندین بار اعلام کرده‌ایم که حق انشعاب مناطق بالای شهر و پایین شهر متفاوت محاسبه شود چرا که همان یارانه‌‌ای که به ساختمان‌ها و اراضی خیابان نیاوران تخصیص می‌یابد به ساختمان‌هایی که در مناطق جنوبی شهر هستند هم تعلق میگیرد و این موضوع عادلانه نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب اخیراً در صحبت‌های خود بر شاخص عدالت تاکید کرده‌اند گفت: ما وضعیت مطلوبی در شاخص عدالت نداریم و این یک شعار نیست بلکه یک حقیقت است و مصرف انرژی ما هم اکنون در بین دستگاه‌های مختلف بسیار متفاوت است.

او افزود: در سیاست‌های کلی برنامه ششم باید در مصرف انرژی به یک دوم برسیم در حالی که ما در نرسیدن به این شاخص مقصر هستیم و باید دستگاه‌های اجرایی برخی از مواد آیین نامه را در این زمینه رعایت کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: ما هیچ حوزه نظارتی در این زمینه نداریم و باید برای ایجاد عدالت در این بخش 3 سناریو را دنبال کنیم.

او با بیان اینکه باید سه سناریو در این بخش را دنبال کنیم، افزود: سناریوی اول در مورد توزیع عادلانه است و سناریوی سوم توزیع عادلانه یارانه‌ها است. در سناریوی دوم توزیع عادلانه بخش‌هایی از جامعه است که میزان مطلوبیت آن از سناریوی اول کمتر است و سناریوی سوم بهبود توزیع ناعادلانه یارانه‌ها است که متاسفانه ما هم اکنون در این بخش فعال هستیم، چرا که وضعیت یارانه‌ها و توزیع آن به گونه‌ای است که طبقات مرفه بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: سهم انرژی در حوزه‌ها بسیار پایین‌تر است و هزینه‌ها در دهک‌های پایین، یک سوم است در حالی که میزان برخورداری در رده‌های بالای جامعه 10 برابر است و این به آن معنا است که فاصله بین دهک‌های ضعیف جامعه و دهک‌های پردرآمد جامعه 30 برابر است و دهک‌های فقیر جامعه از این نابرابری رنج می‌برند.

سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار کرد: راه‌اندازی چنین سامانه‌ای حداقل یک کار مبارک است، اما باید در این شرایط بتوانیم یک عدالت اقتصادی در بین تمامی دستگاه‌ها ایجاد کنیم.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: ما در این شرایط نیاز به یک قرارگاه عملیاتی فرادستی داریم و در این زمینه هم جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو به ویژه در حوزه سهمیه بنزین برگزار کردیم و امیدواریم برای ساماندهی در این بخش تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند.

او تصریح کرد: باید توزیع انرژی در بین طبقات ثروتمند اصلاح شود تا ما برای ایجاد این نابرابری و از بین بردن آن به نفع طبقه محروم بتوانیم شکاف‌ها را با اقدامات لازم پر کنیم.

این نماینده مجلس در پایان گفت: باید اصلاح آیین‌نامه ماده 12 هرچه سریعتر اجرا شود چرا که ما هنوز در اجرای ماده 12 به هیچ عنوان وضعیت قابل دفاعی نداریم و باید هرچه سریعتر این آیین‌نامه اصلاح شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها