کد خبر: 438773
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۱۵:۰۶:۳۳
| |

سفر ایران در قطر:

سیاست تحریم دیگر بی‌فایده است

محمد علی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر در پایان ماموریت دیپلماتیک خود در این کشور درباره آخرین تحولات منطقه با یک رسانه قطری صحبت کرد.

سیاست تحریم دیگر بی‌فایده است
کد خبر: 438773
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۱۵:۰۶:۳۳

اعتمادآنلاین| سفیر کشورمان در دوحه در گفت‌وگویی تفصیلی با یک رسانه قطری به روابط میان ایران و قطر و آخرین تحولات سیاسی منطقه و جهان پرداخت.

محمد علی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر در پایان ماموریت دیپلماتیک خود در این کشور در گفت و گو با روزنامه الشرق در رابطه با روابط میان دو کشور گفت: به طور کلی روابط میان دو کشور در تمامی زمینه ها را در حال رشد و گسترش می بینم؛ برای مثال اگر در مسائل سیاسی و منطقه ای نگاه کنیم خواهیم دید که تبادل نظرها و مشورت هایی میان دو کشور ایران و قطر انجام می شود و دیدگاه ها در رابطه با بسیاری از مسائل تطابق دارد بنابراین روابط خوب و سازنده باید به طور یکسان در راستای منافع دو طرف باشد و من در چهار سال گذشته تلاش های زیادی در راستای تقویت روابط میان دو کشور انجام دادم و امیدوارم در آینده نزدیک نمایان شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با محاصره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه قطر گفت: این کشورها باید بدانند که ایده تحمیل حصار و تحریم در نظام جهانی کنونی بی فایده و شکست خورده است و نتایج دلخواه کشورهای محاصره کننده را محقق نمی کند، برای مثال قطر علیرغم تحریم ها توانست امکانات رسیدن به خود کفایی و حفظ استقلال خود را کشف کند و بازنده اصلی این معادله کشورهایی هستند که محاصره را علیه قطر تحمیل کردند و باید بدانیم که این راهبرد( تحریم و حصار) تنها در قرن 19 نتیجه بخش بود.

سفیر کشورمان در دوحه در پاسخ به این سوال که روابط ایران و قطر یکی از بخش های اظهارت جعلی پخش شده از خبرگزاری قطر بود و پایان دادن به این روابط یک از شروط 13 گانه کشورهای محاصره کننده است، روابط ایران و قطر در مقایسه با روابط ایران و امارات چگونه است گفت: سیاستی که ایران در پیش گرفته است و بارها آن را اعلام کرده است ایجاد روابط خوب با تمام کشورهای منطقه است؛ مثلا اگر به روابط ایران و امارات نگاه کنیم خواهیم دید که این روابط از نظر اقتصادی خوب است همانگونه که روابط ایران و قطر از نظر سیاسی در وضعیت خوبی قرار دارد بنابراین با توجه به میل و رغبت مقامات دو کشور در گسترش روابط در تمامی زمینه ها بهتر است که افقهای جدیدی در روابط اقتصادی میان ایران و قطر ایجاد شود تاجایی که روابط اقتصادی میان دو کشور به سطحی برسد که در روابط سیاسی به آن رسیده است.

محمد علی سبحانی در پاسخ به این سوال که چند شرکت ایرانی در امارات فعالیت دارند و چند شرکت ایرانی در قطر فعالیت دارند، تاکید کرد: بدون شک شرکت های ایرانی فعال در امارات بیشتر از شرکت هایی است که در قطر فعالیت می کنند و دلیل آن جایگاه و نقش تجاری دوبی در منطقه است. من در دیدار با وزیر بازرگانی به این مساله پرداختم و به او گفتم که باید تسهیلاتی به تجار بدهیم تا به قطر بیایند بنابراین دو کشور تصمیم گرفتند روابط تجاری را گسترش دهند و مسئولان دو کشور تاکید کردند که باید روابط تجاری در سطح بالایی داشته باشند تا جایی که ارزش آن ها به میلیاردها دلار برسد.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد ایرانیان موجود در قطر چند نفر است و تعداد آن ها در امارت چقدر است گفت: در این رابطه آمار دقیقی ندارم.

سفیر ایران در دوحه در پاسخ به این سوال که برخی ها می گویند محاصره قطر و بستن حریم هوایی و گذرگاه های زمینی این کشور، دستاوردهایی برای ایران داشت، دستاوردی های اقتصادی و سیاسی ایران از این بحران چه بود گفت: هیج اجماع نظری در رابطه با چیزی که می گویید وجود ندارد و این مساله درست نیست و تا حد زیادی در آن مبالغه شده است، این ها تنها اظهارات سیاست مداران آمریکایی است و دلایل حمایت ایران از قطر و مقابله با حصار کاملا انسانی است. ما دو کشور مسلمان و همسایه هستیم و روابط ما بر اساس احترام متقابل است و مهم تر از آن این است که هر دور معتقد به عدم تغییر جغرافیای سیاسی منطقه هستیم.

سفیر کشورمان در قطر در پاسخ به این سوال که روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امکان ندارد که به حالت قبلی خود بازگردد آیا ایران ابتکاری منطقه ای برای ایجاد نهادی موازی با شورای همکاری مطرح خواهد کرد گفت: رویکرد ایران ایجاد مکانیزمی منطقه ای است که تمام کشورهای خلیج فارس را در بربگیرد. چرا میان این 8 کشور موجود در منطقه همکاری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی انجام نمی شود؟ ما خواهان تقویت همکاری منطقه ای میان این کشورها هستیم.

وی ادامه داد: روابط ایران و قطر در بهترین مراحل خود به سر می برد. با این وجود که روابط خوب به معنای تطابق افکار و رویکرد ها در پرونده های مختلف نیست. بنابراین ما مشترکات زیادی داریم و همزمان اختلافات جزئی در برخی امور داریم.

سبحانی در پاسخ به این سوال که قطر برای حل بحران ها سیاست گفت وگو را در پیش گرفته است اما از زمان دعوت احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران برای حضور در نشست سران خلیج فارس در سال 2007 دیگر شاهد ابتکارعمل های اعتماد سازی از سوی ایران نبودیم ، نظر شما در این رابطه چیست گفت: گفت وگو و تعامل سازنده با کشورهای همسایه یک سیاست دائمی است. ایران در تمام دوره های ریاست جمهوری به ویژه در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی ابتکارات گفت وگو و همکاری متعددی را مطرح کرد و کشورهای همسایه عربی را به پاسخ مثبت دعوت کرد و ابتکار صلح هرمز یکی از ابتکارات ایران است که برخی کشورها مانند قطر به آن پاسخ مثبت دادند اما باید این مساله را جدی گرفت که اقدامات اعتماد ساز یک مساله متقابل است. همچنین این کشورها مسائلی دارند که دغدغه و نگرانی هایی برای ایران دارد و نیازمند اعتمادسازی از سوی آن ها است. فراموش نکنیم که سیاست گفت وگو یک مساله دوجانبه است و درپی آن اعتمادسازی به وجود می آید.

وی در پاسخ به این سوال که تنش ها در منطقه به مرحله هدف گرفتن کشتی ها و توقیف آن ها و همچنین هدف گرفتن فرودگاه ها و نیروگاه ها رسیده است، افق های دعوت به گفت وگو در سایه این خشونت ها چیست، خاطرنشان کرد: منطقه در شرایط بسیار سختی قرار دارد و باید قبول کنیم که دیپلماسی و گفت وگو تنها راه حل موفق با توجه به معادله برد-برد است.


سفیر کشورمان در دوحه در پاسخ به این سوال که با توجه به از سرگیری تحریم های آمریکا علیه ایران و ایجاد روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای منطقه، روابط ایران با همسایگان را چگونه می بینید، گفت: آمریکا از طریق سیاست فشار حداکثری به دنبال تحمیل اهداف غیرقانونی خود است و همانگونه که در ابتدا گفتم سیاست تحریم و حصار دیگر بی فایده است و شکست آن ثابت شده است. همچنین روابط ما با همسایگان منوط به امور موثر دیگری است از جمله تحریم های آمریکا علیه ایران و تحریم های چهارگانه عربی علیه قطر. بی شک کشورهایی که می خواهند شریک آمریکا در سیاست هایش علیه ایران باشند مرتکب اشتباهات بزرگی شده اند. مواضع ایران در رابطه با توافق علنی با رژیم صهیونیستی برای همگان روشن است و با توجه با سیاست های وحشیانه ای که این رژیم در پیش گرفته است اقدام امارات و دیگر کشورها در امضای توافق با رژیم صهیونیستی اقدامی بسیار زشت و شرم آور است.


وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود ایران تمایل ندارد ترامپ برای یک دوره دیگر در انتخابات پیروز شود و گفته می شود که ایران از طریق برخی مجموعه های هم پیمان خود در واشنگتن در انتخابات آمریکا دخالت می کند، این اظهارات چقدر صحیح است، گفت: به طور واضح برای ایران مهم نیست که چه کسی وارد کاخ سفید شود و چه کسی ریاست آمریکا را برعهده بگیرد. بنابراین این شایعه ها پایه و اساس مستحکم ندارد. آمریکا یک توافق بین المللی امضا کرد سپس آن را نقض کرد بنابراین ابتدا باید بزرگی اشتباه خود را درک کند و به این توافق احترام بگذارد و با چشم پوشی از شخصیتی که مرتکب این اشتباه شد دولت آمریکا مسئول این اشتباه بزرگ است.

سفیر کشورمان در دوحه در رابطه با اقدامات بشردوستانه قطر گفت: فرصت را غنیمت می شمارم و از دولت و ملت قطر تشکر می کنم زیرا نقش برجسته ای در ارسال کمک های انسانی به ایران داشتند و ملت ایران قدردان این کمک های بشردوستانه است.

وی در رابطه با دیپلماسی قطر گفت: دیپلماسی قطر را با چند واژه می توانم توصیف کنم؛ فعال، عملی، مسالمت آمیز و انسانی.

محمد علی سبحانی در پایان گفت: از اهتمام و تلاش شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای گسترش روابط میان ایران و قطر و توجه ایشان به شخص بنده، کمال تشکر را دارم. ویژگی های فرهنگی و اجتماعی موجود در قطر بسیار عجیب است و این ویژگی ها بسیار نزدیک به برخی مناطق ایران به ویژه مناطق جنوبی است و ویژگی های فرهنگی، رسوم و عادت ها و حتی قیافه ها شبیه به هم است.

سفیر کشورمان همچنین از تعامل دوستانه و صمیمی مردم قطر و مهمانوازی آن ها تقدیر و تشکر کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها