کد خبر: 438865
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۸:۴۰:۰۱
| |

ماجرای درآمد تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی به کجا رسید؟

قرعه‌کشی فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برگزار شد و تیم‌ها از روز دهم آبان وارد کوران رقابت‌ها خواهند شد. این در حالی است که هنوز تکلیف خیلی از مسائل لیگ نوزدهم حل نشده است. از جمله مسائل مالی.

ماجرای درآمد تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی به کجا رسید؟
کد خبر: 438865
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۸:۴۰:۰۱

اعتمادآنلاین| قرعه‌کشی فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برگزار شد و تیم‌ها از روز دهم آبان وارد کوران رقابت‌ها خواهند شد. این در حالی است که هنوز تکلیف خیلی از مسائل لیگ نوزدهم حل نشده است. از جمله مسائل مالی. در تاریخ 22 مرداد در همین روزنامه اعتماد گزارشی منتشر کردیم و بر اساس گفته‌های مدیران ارشد فوتبال از جمله صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال و سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نوشتیم قرار است درآمد تبلیغات محیطی همچنین برای نخستین بار حق پخش تلویزیونی لیگ نوزدهم به تیم‌ها داده شود.

آن موقع حساب کردیم با توجه به درصد تعیین شده بین وزارت ورزش و سازمان صداوسیما (هفتاد- سی به نفع صداوسیما!) همچنین درآمد دو سال قبل سازمان لیگ از تبلیغات محیطی که رسانه‌ای شده بود، سهم تیم قهرمان رقمی بالغ بر 20 تا 25 میلیارد تومان می‌شود. در عین حال گفته‌های یکی از مدیران ارشد پرسپولیس را هم آوردیم که تاکید کرد، پرسپولیس بابت قهرمانی‌اش در سال‌های قبل حتی یک ریال هم پول دریافت نکرده بود.

22 مرداد هم صادق درودگر و هم مهدی اذعان کردند به زودی تکلیف درآمد تیم‌ها مشخص می‌شود. با این وجود حالا که دو ماه از آن تاریخ گذشته نه جلسه‌ای بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و صداوسیما برگزار شده (لااقل رسانه‌ای نشده) و نه درصد تیم‌ها از تبلیغات محیطی مشخص شده است. این در حالی است که تیم‌های ایرانی در بدترین شرایط مالی به سر می‌برند به خصوص تیم‌های استقلال و پرسپولیس بابت بدهی‌های‌شان با پنجره بسته نقل‌وانتقالاتی و احتمال کوچ ستاره‌ها مواجهند و دریافت حق و حقوق شان به عنوان تیم‌های اول و دوم لیگ می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در حل مشکلات این دو تیم داشته باشد.

برای پیگیری وضعیت حق پخش تلویزیونی و درآمد از تبلیغات محیطی سراغ صادق درودگر رفتیم اما گوشی ایشان خارج از دسترس بود. سهیل مهدی نیز در این رابطه توپ را به زمین سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال انداخت و گفت: «در مورد تبلیغات محیطی تا آنجایی که من می‌دانم، اجازه بدهید آقای درودگر به واسطه اینکه سازمان اقتصادی ما هستند ایشان پاسخگو باشند. چون حرکت‌ها انجام شده اما اینکه با چه نسبت و بر اساس چه جزییاتی صورت گرفته را من چندان در جریان نیستم. می‌دانم این کار در حال انجام است اما اینکه به چه صورتی است و چقدر خواهد بود را آن عزیزان خودشان بهتر می‌دانند.»

مهدی همچنین در مورد جلسه احتمالی وزارت ورزش و فدراسیون با سازمان صداوسیما برای مشخص کردن سهم فوتبال افزود: «همان موقع (22مرداد) عرض کردم که قرار بود وزارت بروند و از طریق بودجه‌ای که بین صداوسیما و وزارت ورزش وجود دارد، نقل‌وانتقال انجام شود اما به نظر می‌رسد ماجرا همچنان در حال مذاکره است و نتیجه‌ای هم اگر حتی محقق شده باشد هنوز فدراسیون ملاحظه نکرده و فکر می‌کنم این همچنان در حال گمانه‌زنی بین وزارت ورزش و صداوسیماست. هنوز در فاز مذاکرات هستیم و باید پیشرفت کار را از وزارت جویا شویم.»

با توجه به چنین شرایطی به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه تیم‌های ایرانی درگیر تحریم‌های بین‌المللی باشند، درگیر تحریم‌های داخلی هستند. تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به دلیل تحریم‌های امریکا تاکنون نتوانسته‌اند درآمدهای ارزی خود را از حضور در لیگ قهرمانان آسیا به دست آورند. رقم‌هایی که برای حل مشکلات‌شان کافی به نظر می‌رسد. اما همان طورکه ای‌اف‌سی در پرداخت سهم باشگاه‌های کشورمان دست دست می‌کند، وزارت ورزش و سازمان صداوسیما و فدراسیون فوتبال هم در پرداخت حق و حقوق ریالی تیم‌ها دست دست می‌کنند و به نظر می‌رسد تیم‌های کشورمان در داخل هم با مشکلات تحریم مواجهند.

مشخص نیست آیا اصلا پولی تا قبل از شروع لیگ بیستم به تیم‌ها تزریق می‌شود یا خیر؟ و آیا قرار است سال دیگر مدیران تیم قهرمان بگویند بابت قهرمانی در لیگ هیچ درآمدی کسب نکرده‌اند؟


معلوم نیست دلیل این تعلل از جانب صداوسیما چیست. صداوسیمایی که به عنوان یک نهاد انحصارطلب سال‌ها طول کشید تا قانع شود بخشی از درآمد هنگفتش از طریق پخش فوتبال را به خود فوتبال بدهد و حالا هم باید قانع شود سهمی که خودش تقبل کرده و البته بسیار کمتر از حق واقعی فوتبال است را به وزارت ورزش و فدراسیون تحویل دهد. این سوال متوجه وزارت ورزش نیز می‌شود که چرا آن فشاری که لازم است وارد نمی‌کند تا صداوسیما مجبور شود طبق قانون عمل کند. انتقادی که متوجه کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم می‌شود.

در واقع این روندی است سلسله مراتبی و بسیار خطرناک که نتیجه‌ای جز فروپاشی فوتبال داخلی ندارد. ای‌اف‌سی پول فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها را به دلیل تحریم نمی‌دهد. صداوسیما پول وزارت ورزش و فدراسیون را نمی‌دهد. فدراسیون و سازمان لیگ پول باشگاه‌ها را نمی‌دهند و باشگاه‌ها هم نمی‌توانند دستمزد بازیکنان را پرداخت کنند. البته نباید فراموش کنیم که پرداخت نشدن حق تیم‌ها باعث شده هر روز از ارزش پولی که می‌گیرند، کاسته شود.

در گزارش 22 مرداد نوشتیم با دلار 20 هزار تومانی سهم پرسپولیس از قهرمانی در لیگ بیش از یک میلیون دلار است اما امروز حتی اگر همان مبلغ هم به سرخ‌ها برسد نزدیک 200 هزار دلار از ارزش آن کاسته شده است. این مصداق بارز تضییع حق و حقوق مادی و معنوی یک باشگاه است که توسط صداوسیما و نهادهای ورزش در کشور انجام می‌شود. شکایت‌هایی که از باشگاه‌ها صورت می‌گیرد و ستاره‌هایی که تیم‌ها از دست می‌دهند در کنار بحران‌های مالی و از بین رفتن وجهه باشگاه‌ها و خون دل خوردن هواداران همه به این خاطر است که ارکان قدرت نمی‌خواهند سهم باشگاه‌ها را بدهند. سهمی که ثابت شده برای حل تمام مشکلات باشگا‌‌ها کافی است و آنها را بی‌نیاز از همه کمک‌های خارجی می‌کند. کمتر از 20 روز دیگر لیگ بیستم شروع می‌شود و باید منتظر ماند و دید تا آن موقع آیا مسائل مالی لیگ گذشته حسابرسی می‌شود یا خیر؟ بدون شک با افزایش هزینه‌ها هم صداوسیما و هم وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در فصل پیش رو درآمدهایی به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته خواهند داشت و اگر تیم‌ها نتوانند حق سال‌های گذشته‌شان را بگیرند در سال‌های آینده نیز با همین مشکلات مواجه خواهند بود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها