مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

پایان تحریم تسلیحاتی، نتیجه برجام و صبر استراتژیک ایران است

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: کسانی که می‌گویند برجام هیچ دستاوردی نداشته و هیچ خروجی نداشته است، هیچ‌گاه گزینه دیگری را معرفی نمی‌کنند که اگر برجام نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.

پایان تحریم تسلیحاتی، نتیجه برجام و صبر استراتژیک ایران است
کد خبر: 438869
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۸:۴۳:۵۱

اعتمادآنلاین| «مرتضی مکی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، با اشاره به پایان تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ 27 مهرماه و تلاش های ایران در این راستا گفت: پس از 5 سال از امضاء توافقنامه برجام و فراز و فرود زیادی که در اجرای برجام رخ داد و همچنین تلاش‌هایی که آمریکا برای نابودی برجام، طی دو سال گذشته انجام داد و ناکامی‌های بزرگی نیز به دست آورد، اولین خروجی برجام که همان لغو تحریم تسلیحاتی است، تحقق پیدا کرد که یک پیروزی دیگر برای ایران و شکستی دیگر، برای آمریکا بود.

او افزود: دونالد ترامپ در سال 97 با خروج از برجام به دنبال نابودی این توافق بود و تصور می‌کرد که می‌تواند با فشار حداکثری و همراهی متحدان اروپایی‌اش، به برجام پایان دهد؛ به بیانی دیگر ترامپ تصور می کرد جمهوری اسلامی در زمین صاف بازی خواهد کرد و با خروج از برجام همه اهدافش تحقق پیدا می کند اما این اتفاق، رخ نداد و جمهوری اسلامی با سیاست صبر استراتژیک و تقلیل تعهدات برجامی به صورت گام به گام، تلاش کرد، پاسخی به بدعهدی های اروپایی ها و کینه ها و دشمنی های آمریکا بدهد و به گونه ای رفتار کند که در زمین آمریکا و ترامپ، بازی نکند.

مکی ادامه داد: نتیجه این صبر استراتژیک اگرچه مشکلات اقتصادی بسیاری را برای ایران به همراه آورد اما در نتیجه دستاوردهایی را هم برای جمهوری اسلامی داشت که همان لغو تحریم های تسلیحاتی ایران است. یقینا گام های بعدی اجرای توافقنامه برجام می تواند با درایت، مدیریت و تدبیر جمهوری اسلامی مانع اجرایی شدن اجماع آمریکا علیه ایران شود.

این تحلیلگر با اشاره به منتقدان برجام عنوان کرد: کسانی که می گویند برجام هیچ دستاوردی نداشته و هیچ خروجی نداشته است، هیچ گاه گزینه دیگری را معرفی نمی کنند که اگر برجام نبود چه اتفاقی رخ می داد. برجام در شرایط خلأ جهانی امضاء شده است. قبل از برجام، ایران ذیل منشور هفتم سازمان ملل قرار داشت و شش قطعنامه تحریمی بزرگ علیه ایران، توسط همه اعضای شورای امنیت به تصویب رسیده بود و تقریبا یک بن بست سیاسی و اقتصادی و پولی و مالی در عرصه جهانی برای ایران، ایجاد شده بود.


او ادامه داد: درست است که ایران در حال حاضر در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد اما واقعیت این است که آمریکا به صورت یکجانبه و ظالمانه، تحریم ها علیه ایران را ادامه می دهد و اگر اروپایی ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند اما از لحاظ سیاسی توانستند، برجام را حفظ کنند. همچنین چینی ها و روس ها نیز همچنان در برجام باقی ماندند و با دشمنی ها و کینه ورزی های آمریکا در خروج از برجام، مخالفت کردند.


این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان اظهار کرد: یقینا ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد اما شرایطش بدتر از قبل برجام نیست و حداقل اینکه، ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، یک راه و مسیر روشنی دارد که بتواند طی کند و به آمریکایی ها اجازه ندهد، سیاست های تحریمی علیه ایران را ادامه دهند. ادامه سیاست صبر استراتژیک ایران و رایزنی ها و تلاش های دیپلماتیک ایران می تواند در آینده، مسیر روشنی را برای ایران در راستای خروج از تحریم های آمریکا بردارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها