کد خبر: 438919
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۴:۱۴
| |

پیش‌بینی اکونومیست از اقتصاد ایران در سال آینده

نرخ تورم امسال به 25درصد می‌رسد اگر کرونا کامل مهار شود

«واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست» پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2021ــ2020 با رشد منفی 12درصدی مواجه شود، مساله‌ای که یکی از دلایل آن در اختلال گسترده در فعالیت اقتصاد به‌ خاطر بحران کرونا نهفته است.

نرخ تورم امسال به 25درصد می‌رسد اگر کرونا کامل مهار شود
کد خبر: 438919
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۴:۱۴

اعتمادآنلاین| «واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست» پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2021ــ2020 با رشد منفی 12درصدی مواجه شود، مساله‌ای که یکی از دلایل آن در اختلال گسترده در فعالیت اقتصاد به‌ خاطر بحران کرونا نهفته است. اکونومیست این نکته را در آخرین به‌روزرسانی گزارش کشوری ایران که مختص ماه آگوست 2020 است، مطرح کرده است. در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود نرخ تورم سال 2020 به 25 درصد برسد، اما با یافتن روزنه‌های جدید برای تجارت و افزایش خریداران نفت ایران، نرخ تورم طی سال‌های 2021 تا 2024 به‌طور متوسط به 15.5 درصد کاهش یابد. در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که تراز تجاری ایران در سال 2020 برای نخستین‌بار از سال 1998 منفی شود، همچنین گفته شده است که کسری تجاری کالاهای غیرصنعتی بسیار بالا خواهد بود، به‌ویژه به این خاطر که صنعت گردشگری بر اثر شیوع کرونا تعطیل شده است.


پیش‌بینی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست بر پایه یک‌سری مفروضات در مورد ویروس کرونا قرار دارد. انتظار داریم چنانچه واکسن این ویروس به سرعت ساخته نشود، نهایتا 30 درصد مردم دنیا به آن آلوده شوند. 15 درصد افرادی که کرونا می‌گیرند دچار وضعیتی وخیم می‌شوند و یک درصد مبتلایان می‌میرند. میزان مرگ‌ومیر در هر کشور به توانایی آن کشور در کشف، ردیابی و مهار ویروس و ظرفیت سیستم بهداشتی بستگی دارد. در کشورهایی که میزان ابتلا کاهش یافته، محدودیت‌های جابه‌جایی به‌طور تدریجی برداشته شده است. اگر تعداد مبتلایان افزایش یابند، احتمالا باید محدودیت‌های تازه‌ای وضع شود. با توجه به تجربه بیماری‌های مشابه گذشته، پیش‌بینی می‌کنیم واکسن کرونا تا پایان 2021 در دسترس قرار گیرد. در خصوص اقتصاد پیش‌بینی می‌کنیم تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 بالغ بر 4.8 درصد کاهش یابد. تولید ناخالص داخلی واقعی در همه مناطق جهان طی این دو سال کاهش خواهد یافت و اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی بیش از سایرین از کرونا ضربه خواهد خورد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «انتظار داریم قیمت نفت در سال جاری 38 درصد کاهش داشته باشد و متوسط قیمت هر بشکه نفت به 40 دلار برسد. بیشتر کشورها سیاست پول‌پاشی را برای حمایت از کسب‌وکارها و خانوارهای آسیب‌دیده از کرونا اتخاذ کرده‌اند، این مساله احتمال بروز بحران بدهی ملی را در میان‌مدت افزایش داده است».


این گزارش در بخش مربوط به ایران نوشته است: «ایران یکی از کشورهایی است که شاهد بیشترین شیوع کرونا در جهان بوده است. تعداد مبتلایان در این کشور از 200 هزار نفر گذشته است و هزاران نفر نیز به کام مرگ کشیده شده‌اند. به‌رغم هشدارهای کارشناسان بهداشتی مبنی بر اینکه بازگشایی زودرس می‌تواند موج دوم کرونا را کلید بزند، به ‌نظر می‌رسد مسوولان احیای اقتصاد را در اولویت قرار داده‌اند، نشانه‌هایی وجود دارد که این کار موفقیت‌آمیز نبوده است. اگر دولت مجبور شود تعطیلی‌های سراسری در کشور به اجرا بگذارد، آن وقت نمی‌توان انتظار احیای اقتصاد در کوتاه‌مدت را داشت.» این نشریه در بخشی که مرتبط با رشد اقتصادی ایران است، نوشته: «اقتصاد ایران که پیش‌تر تحت ‌فشار تحریم‌های امریکا قرار داشت، هم‌اکنون با تاثیرات منفی شیوع کرونا نیز مواجه شده است. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2021ــ2020 با رشد منفی 12درصدی مواجه شود، به‌ویژه به این خاطر که افزایش دوباره تعداد مبتلایان به کرونا به وضع محدودیت‌های جدید و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی منجر می‌شود.

پیش‌بینی می‌کنیم با احیای دوباره رشد اقتصادی چین و در نتیجه، افزایش واردات نفت ایران توسط این کشور، اقتصاد ایران رشد متوسطی را در سال 2022-2021 شاهد باشد. رشد اقتصادی ایران در این سال 2 درصد پیش‌بینی شده است، البته به ‌شرطی که کرونا نهایتا مهار شود.» این نشریه انتخابات امریکا را بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر نمی‌داند و در این خصوص نوشته است: «اگر بایدن بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا ترامپ را شکست دهد، رویکرد واشنگتن به اجرا و اعمال تحریم‌ها نیز کمتر سخت‌گیرانه خواهد شد. انتظار داریم متوسط رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران طی سال‌های 2023-2022 تا 2025-2024 بالغ بر 1.6 درصد باشد.

اگر تحریم‌های امریکا برداشته شود این رشد بسیار بیشتر خواهد بود.» در بخش دیگری از این گزارش در خصوص نرخ تورم نیز نوشته شده: «انتظار داریم نرخ تورم همچنان بالا باشد و در سال 2020 به 25 درصد برسد. انتظار داریم نرخ تورم طی سال‌های 2021 تا 2024 به‌طور متوسط به 15.5 درصد در سال کاهش یابد، البته اگر بانک مرکزی در برابر فشارهای دولت برای جبران کسری بودجه از طریق سیاست‌های پولی تسلیم شود، آن ‌وقت نرخ تورم بالاتری را شاهد خواهیم بود.» اقتصاد اکونومیست در پایان پیش‌بینی کرده است صادرات نفت ایران (از جمله نفتی که ردگیری نمی‌شود) طی سال 2020 به 280 هزار بشکه در روز برسد. این رقم تنها معادل 12 درصد صادرات روزانه 2.4 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در سال 2017 است. صادرات غیرنفتی ایران نیز با کاهش تقاضای چین و کشورهای منطقه ضعیف خواهد شد.

افت واردات بر اثر انقباض اقتصادی، تا حدودی افت صادرات را جبران می‌کند. اما انتظار داریم تراز تجاری کشور در سال 2020 برای نخستین‌بار از سال 1998 منفی شود. کسری تجاری کالاهای غیرصنعتی بسیار بالا خواهد بود، به‌ویژه به این خاطر که صنعت گردشگری بر اثر شیوع کرونا تعطیل شده است. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌کنیم تراز حساب جاری ایران در سال 2020 به منفی 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. با بهبود وضعیت اقتصاد و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی، وضعیت تراز حساب‌های جاری ایران در سال‌های بعد بهتر خواهد شد و در پایان دوره مورد پیش‌بینی ما به تعادل خوبی می‌رسد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها