شورای اروپا آماده کمک به بلاروس در مسیر انجام اصلاحات است

رهبران شورای اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، شورای اروپا آماده کمک به بلاروس در مسیر انجام اصلاحات است.

شورای اروپا آماده کمک به بلاروس در مسیر انجام اصلاحات است
کد خبر: 438926
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۰:۲۸:۰۲

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این بیانیه توسط میلتیادیس وارویتسیوتیس رئیس کمیته وزرای شورای اروپا، ریک دیمز، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا و ماریا پشکینوویچ بوریج دبیر کل شورای اروپا صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت در بلاروس و اقدامات سرکوب‌گرایانه مقامات و نیروهای مجری قانون علیه معترضان بلاروسی همچنان مایه نگرانی است. آزادی تجمع و آزادی بیان جزء اساسی‌ترین ارزش‌های اروپایی هستند که باید به آنها احترام گذاشته شود. خشونت علیه معترضان غیرقابل تحمل است.

این رهبران شورای اروپا قویا استفاده از خشونت در بلاروس را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق خبرنگاران شدند. آنها گفتند: بازداشت‌های گسترده و بدرفتاری شدید با معترضان صلح‌طلب در قاره ما قابل تحمل نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما قاطعانه موضع‌مان را دال بر اینکه تمامی بازداشت‌شدگان باید آزاد شوند و نیاز مبرم آغاز مذاکرات اساسی و محترمانه با نمایندگان جامعه مدنی با هدف انجام اصلاحات اساسی در این کشور وجود دارد، خاطر نشان می‌کنیم. پایان دادن به این بحران و انجام اصلاحات معنی‌دار تنها با مذاکره با نیروهای حامی دولت امکان پذیر نیست.

این رهبران گفتند: موفقیت تنها با مشارکت تمامی نیروها از جمله اپوزیسیون ممکن است. شورای اروپا آماده است تا به بلاروس در راهش برای انجام اصلاحات اساسی و واقعی کمک کند.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری جنجالی بلاروس که در آن الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار پیروز شد، اعتراضات گسترده‌ای در این کشور آغاز شد. براساس آمار رسمی، بیش از 6700 تن در روزهای آغازین این اعتراضات بازداشت شدند. وزارت کشور بلاروس گزارش داد که صدها تن در جریان این آشوب‌ها زخمی شدند که شامل 130 نیروی مجری قانون می‌شود. مقامات بلاروس مرگ سه معترض را به طور رسمی تایید کرده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها