آغاز گفت‌و‌گوهای دو جانبه ترکیه و مصر

یک روزنامه فرامنطقه‌‌ای به نقل از منابعی ویژه فاش کرد که ترکیه و مصر گام‌های «اعتمادسازی» را برای پیشرفت در روند گفت‌و‌گوهای دو جانبه آغاز کرده‌اند.

آغاز گفت‌و‌گوهای دو جانبه ترکیه و مصر
کد خبر: 439147
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۴ ۱۳:۱۹:۲۲

اعتمادآنلاین| روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، امروز (پنجشنبه)، به نقل از منابعی که آنها را ویژه‌ خواند، فاش کرد که رسانه‌های ترکیه-به‌ویژه رسانه‌های رسمی- دستوراتی در خصوص تغییر لحن خود در قبال اخبار مربوط به مصر دریافت کرده‌اند که این مسئله از جریان داشتن گفت‌و‌گوهایی میان دو طرف حکایت دارد.

طبق این گزارش، یک منبع ترکیه‌ای رسمی که خواست نامش فاش نشود، به القدس العربی در این خصوص گفت، تماس‌هایی در سطح اطلاعاتی و دیپلماسی البته کمرنگ میان ترکیه و مصر جریان دارد.

این منبع رسمی در ادامه گفت که این گفت‌و‌گوها «همچنان در مرحله اعتمادسازی و اتخاذ گام‌هایی برای کاهش تنش است و هنوز به سطح پیشرفته سیاسی که امکان دست‌یابی به تفاهم یا توافق در پرونده‌‌های مورد اختلاف را فراهم کند، نرسیده است».

القدس العربی همچنین گزارش داد که منابعی ویژه به این روزنامه اطلاع داده‌اند، رسانه‌های ترکیه-بو‌یژه رسانه‌های رسمی- دستوراتی شفاهی در خصوص لزوم تغییر ادبیات در قبال نظام مصر دریافت‌ کرده‌اند.

در همین ارتباط، یه منبع به روزنامه القدس العربی گزارش داد که رسانه‌های رسمی خارجی‌زبان در ترکیه دستورات اولیه را دریافت کرده‌اند.

طبق این گزارش، روز سه‌شنبه برخی رسانه‌های ترکیه و عربی اخباری منتشر کردند مبنی بر اینکه دستگاه‌های حاکمیتی مصر دستوراتی را به صورت شفاهی به رسانه‌های بزرگ این کشور در خصوص لزوم کاهش هجمه رسانه‌ای علیه ترکیه و بویژه علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دریافت کرده‌اند.

با این حال القدس العربی نوشت،‌ با آنکه رسانه‌های دو کشور دستوراتی در خصوص عدم حمله به یکدیگر دریافت کرده‌اند؛ اما این مسئله به چند روز زمان نیاز دارد تا به صورت علنی در رسانه‌های این کشور نمایان شود.

طبق گزارش القدس العربی، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اخیرا در یک گفت‌‌و‌گوی تلوزیونی ضمن انتقاد از برخی اقدامات مصر گفته بود: «اگر مصر در مسائل منطقه‌ای اراده به جریان انداختن برخی برنامه‌های مثبت را از خود نشان دهد، ترکیه آماده پاسخ دادن به آن است. در صورتی که در مسائل مروبط به لیبی، فلسطین، شرق دریای مدیترانه و... زمینه‌ای برای حرکت با یکدیگر فراهم شود، ترکیه تنها به این گام تنها نگاه مثبت خواهد داشت و مشارکتی مثبت از خود ارائه خواهد کرد».

روابط دو کشور ترکیه و مصر پس از بالا گرفتن اختلافات آنها در سال 2013 به جایی رسید که قاهره سفیر ترکیه را اخراج کرد و حضور دیپلمات‌های این کشور با حضور کاردار در مصر تنزل داد. در مقابل ترکیه‌ نیز در واکنش به این اقدام، گامی مشابه اتخاذ کرد بطوریکه از زمان تاکنون، هیچ دیدار سیاسی یا میانجیگری برای مهار این تنش البته به جز بهبود روابط اقتصادی میان دو طرف صورت نگرفته است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها