کد خبر: 439190
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

هاشم‌ هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پیامبر اسلام در عصر جاهلیت مامور به هدایت انسان‌ها بودند / قرآن و اخلاق‌مداری 2 بازوی مهم پیامبر بود

هاشم‌ هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت‌: پیامبر برای انجام رسالت 2 بازوی مهم داشت که شامل قرآن و اخلاق‌مداری بود و در نهایت توانست با این روش اسلام را در ذهن مردم بپروراند تا آنهایی که از جنگ و ستیز خسته شده بودند، بنا را بر مهربانی و عطوفت بگذارند.

پیامبر اسلام در عصر جاهلیت مامور به هدایت انسان‌ها بودند / قرآن و اخلاق‌مداری 2 بازوی مهم پیامبر بود
کد خبر: 439190
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حضرت محمد (ص) در زمان انجام ماموریت مهم رسالت،‌ حتی‌المقدور از جنگ و ستیز پرهیز می‌کردند و هنگامی که چاره‌ای دیگری نداشتند خود و یارانش دست به شمشیر می‌بردند.

هاشم‌ هاشم‌زاده‌هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: پیامبر اسلام از همان اول هم در امانت‌داری، صداقت و... شهره بودند و حتی می‌توان گفت، ایشان قبل از رسالت هم معصوم بودند. حضرت محمد (ص) در راستای هدایت انسان‌ها کار بسیار دشواری داشت، چون اعراب در عربستان به هیچ قید و بندی مقید نبودند، اما رسول اکرم با مجاهدت سخت‌کوشانه توانست اکثر آنها را به راه راست هدایت کند و فقط گروهی قلیل نخواستند با چراغ راه ایشان در مسیر اصلاح قدم بزنند.

این چهره حوزوی در ادامه سخنانش گفت: در اصل پیامبر اسلام در عصر جاهلیت و نادانی مامور به هدایت انسان‌ها بودند. ایشان در طول 13 سال حضور در مکه تلاش‌هایی بی‌وقفه داشتند و بعد از اینکه مقدمات ظفر مهیا شد به مدینه هجرت کردند و 10 سال هم در آن سرزمین اسلام را برای مردم تشریح کردند، آن هم در شرایطی که مشرکان حضرت محمد (ص) و اطرافیانش را شدیداً اذیت می‌کردند و جنگ پشت جنگ راه می‌انداختند تا از ترویج اسلام جلوگیری کنند.

هاشم‌زاده‌هریسی‌ اظهار داشت: با وجود اذیت و آزارها پیامبر عده‌ای را دور خودش جمع کرد تا با یاری آنها رسالت را به سرانجام برساند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی ایشان حضرت علی (ع) بود که در راستای خدمت به پیامبر و البته تبیین اسلام کمترین کوتاهی‌ای نداشت، به طوری‌که امام اول شیعیان را می‌توان بازوی رسول اکرم(ص) نامید.

او تصریح کرد: پیامبر در مدینه برای تشکیل حکومت اسلامی اقدام کرد که با وجود سنگ‌اندازی‌ها آوازه حکومت اسلام به سرزمین‌های دیگر رسید و مقدمه‌ای برای ایمان آوردن مردمان جاهای دیگر به اسلام شد. در آن 10 سال پیامبر سعی داشت با اخلاق‌مداری به نتیجه برسد، اما زمانی که شرایط بد شد و بدخواهان فضا را تنگ کردند،‌ لشگر اسلام وارد فضای جنگ شد که باید گفت‌ جنگ‌های مسلمانان جنگ‌های دفاعی بود.

هاشم‌ هاشم‌زاده هریسی در پایان گفت: پیامبر در نهایت توانست با این روش اسلام را در ذهن مردم بپروراند تا آنهایی که از جنگ و ستیز خسته شده بودند، بنا را بر مهربانی وعطوفت بگذارند.

چکیده گفت‌وگو با هاشم‌ هاشم‌زاده‌هریسی


- حضرت علی(ع) مهم‌ترین حامی رسول اکرم بود

- پیامبر اسلام قبل از رسالت هم معصوم بود

- جنگ‌های مسلمانان جنگ‌های دفاعی بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها