لیگ قهرمانان آسیا، آتشی بر اختلافات هواداری آبی و قرمز در ایران!

پایگاه خبری اخبار خاورمیانه، با اشاره به اتفاقات این دوره لیگ قهرمانان آسیا و صعود پرسپولیس به فینال این رقابت‌ها به بررسی چرایی افزایش اختلافات هواداری استقلال و پرسپولیس بعد از فصل جاری لیگ قهرمانان پرداخته است.

لیگ قهرمانان آسیا، آتشی بر اختلافات هواداری آبی و قرمز در ایران!
کد خبر: 439202
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۵ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رقابت و اختلافات ایران و عربستان سعودی به عنوان یکی از شدیدترین اختلافات در خاورمیانه مطرح است، اما به نظر می رسد حتی چنین ایستادگی در مقایسه با رقابت هواداران و فوتبال در رتبه دوم قرار دارد و زیر سایه رقابت بی رحمانه فوتبال داخلی ایران قرار می‌گیرد.

ممنوعیت اعلام شده توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) علیه مهاجمی از باشگاه پرسپولیس در میانه راه لیگ قهرمانان آسیا، کانون توجه هواداران دو تیم پرطرفدار ایرانی قرار گرفت و بحث و جدال فوتبالی را در این کشور برانگیخت.

این اتفاقات زمانی بیشتر شد که اعتقاد بر این بود که هواداران یک تیم رقیب ایرانی (استقلال) به نفع یک تیم سعودی مداخله کرده‌اند. ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بحث کردند که آیا چنین حرکاتی می‌تواند به یک رقابت منظم بین هواداران تبدیل شود، یا اینکه میهن پرستی باید اولویت داشته باشد.

در تاریخ 3 اکتبر (12 مهر)، عیسی آل کثیر مهاجم پرسپولیس به دلیل انجام شادی خاص پس از گلزنی مقابل پاختاکور ازبکستان در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر شش ماه از سوی کمیته اخلاق AFC محروم شد. این کمیته گفت که این حرکت به موجب ماده 58.1 قانون اخلاقی یک عمل نژادپرستانه است. این در حالی است که مهاجم پرسپولیس گفته است که این حرکت او به افتخار برادرزاده جوانش که چشمان کوچکی دارد، بوده است نه هدف نژادپرستانه.

البته هم ستاره پرسپولیس و هم تیمش استدلال کرده‌اند که آل کثیر در گذشته هم در مسابقات داخلی و هم در لیگ قهرمانان آسیا چندین بار از ژست مشابه استفاده کرده است.

قرمزها چند ساعت قبل از نیمه نهایی لیگ قهرمانان برابر النصر عربستان از این حکم مطلع شدند. آنچه باعث خشم بیشتر شد، درگیر شدن دو تیم ایرانی دیگری در این پرونده بود. گزارش شده که هواداران باشگاه رقیب یعنی استقلال متن های انگلیسی زبان را در صفحات توییتر و اینستاگرام و حتی صفحات کنفدراسیون فوتبال آسیا با محکومیت نژادپرستانه این مهاجم به اشتراک گذاشته‌اند و یکدیگر را به ارسال این نظرات در پست های AFC و شبکه های اجتماعی النصر با هدف محروم کردن پرسپولیس تشویق کرده‌اند.

با این حال، پرسپولیس پس از ضربات پنالتی النصر را شکست داد و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 شد که قرار است در 19 دسامبر (29 آذر) برگزار شود. این پیروزی علیرغم خطرات ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا باعث شد هواداران سراسر ایران برای جشن گرفتن به خیابانها بیایند.

با این حال، پس از پیروزی، هواداران استقلال بار دیگر به اینترنت روی آوردند و این بار النصر و AFC را به درخواست شکایت از پرسپولیس به دلیل استفاده از بازیکنان غیر مجاز در بازی هایشان فراخواندند. پرسپولیس پیش از این به دلیل پرداخت نکردن مطالبات سرمربی سابق خود توسط فیفا به دلیل جذب بازیکن جدید محروم شده بود و هواداران استقلال و النصر می گویند پرسپولیس حق ندارد از بازیکنان جدید خود در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند. اندکی پس از آن، تیم سعودی شکایتی را علیه سرخ ها به AFC ارائه کرد، اما کنفدراسیون آسیا این شکایت را رد کرد.

در حالی که هواداران پرسپولیس، همانطور که انتظار می‌رفت، با رای AFC علیه مهاجم خود به شدت مخالف بودند، همراه شدن یک تیم رقیب ایرانی با یک رقیب از عربستان سعودی به سرعت زوایای این بحث را مشخص کرد. با توجه به روابط سیاسی متشنج ریاض و تهران، اتحاد تلویحی طرفداران النصر و استقلال از نظر بسیاری در ایران با سو ظن همراه شد.

یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس در 5 اکتبر در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران، هواداران استقلال را به خیانت متهم کرد و گفت:‌ متأسفانه در طی مسابقات ما اتفاقات بدی در داخل ایران رخ داد. برخی میهن خود را فروختند. آنها خود و کشورشان را فروختند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها