پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است

پیر محمد ملازهی گفت: دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است. به همین دلیل باز شدن گره کور چالش جمهوری‌اسلامی با دولت سعودی سخت‌تر از همیشه شده است. آن هم در شرایطی که طرفِ‌ عربستانی بیشتر به آتش دامن می‌زند.

دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است
کد خبر: 439316
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «با تشدید فشار بر ایران،‌ این کشور مجبور خواهد شد به پای میز مذاکره بیاید». این اظهارنظر صریحِ «فیصل بن‌رحمان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نشانه‌ای بارز از فضای چالشی بین ایران و عربستان است. اختلافی عمیق بین دو کشور مهم و تاثیزگذار خاورمیانه که کمتر تحلیلگری رای به پایان و حتی کمرنگ‌ شدن آن می‌دهد.

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: اختلاف و یا بهتر است گفته شود دعوای ایران و عربستان، از رویارویی سیاسی به جدل ایدئولو‍ژیک تبدیل شده است. به همین دلیل باز شدن گره کور چالش جمهوری‌اسلامی با دولت سعودی سخت‌تر از همیشه شده است. آن هم در شرایطی که طرفِ‌ عربستانی بیشتر به آتش دامن می‌زند و ضمن همراهی‌ با آمریکا،‌ رابطه دو کشور را روز به روز دورتر می‌کند.

او همچنین تصریح کرد: در چنین فضایی هرگاه که گشایشی در مناسبات بین‌المللی ایران به وجود می‌آید، سعودی‌ها دست به هر اقدام خرابکارانه‌ای می‌زنند تا تهدید را متوجه ایران کنند. بر همین اساس حالا که موعد پایان تحریم تسلیحاتی ایران رسیده است، وزیر امور خارجه سعودی در واکنش کاملا قابل‌پیش‌بینی از کشورهای جهان خواسته ما را تحت فشار قرار بدهند. آن هم در شرایطی که جمهوری‌اسلامی فقط با کشورهای کره‌شمالی،‌ چین و روسیه می‌تواند مبادله هسته‌ای داشته باشد. دولت ایران برای مبادلات مالی دستش بسته است و باطبع نمی‌تواند فضای داد و ستد مطلوبی داشته باشد.

وی توضیح داد: درباره اینکه ایران در قبال کارشکنی‌های عربستان باید چه واکنشی نشان بدهد، به نظر من مصلحت چیزی جز این نیست که باید تلاش کنیم این نزاع تمام شود و یا اقلا کمتر شود. همانطور که در دولت آقای محمد خاتمی شرایط دو کشور بهتر شد و رفت و آمدها و قرار و مدارهای دیپلماتیکی را شاهد بودیم. نتیجه دعوای ایران و عربستان تعامل اسرائیل با برخی از کشورهای منطقه است. این نشان می‌دهد، تصمیم‌گیران نظام باید تلاش‌های‌شان را به کار بگیرند تا بتوانند با این همسایه مهم، فضایی توام با همکاری و تفاهم به وجود بیاورند.

پیر محمد ملازهی در پایان گفت‌: در پایان به این مساله نگران‌کننده اشاره می‌کنم که عربستان، اسرائیل و آمریکا در جبهه‌ای واحد علیه جمهوری‌اسلامی فعال هستند که این می‌تواند مصلحت و منافع نظام اسلامی را به طور جدی تهدید کند. به هر حال معلوم است،‌ همکاری عربستان،‌ اسرائیل و آمریکا برای ایران هزینه‌ساز است.

چکیده گفت‌وگو با پیر محمد ملازهی

-باز شدن گره کور چالش جمهوری‌اسلامی با دولت سعودی سخت‌تر از همیشه شده است

-هرگاه که گشایشی در مناسبات بین‌المللی ایران به وجود می‌آید، سعودی‌ها دست به هر اقدام خرابکارانه‌ای می‌زنند

-واکنش وزیر امور خارجه سعودی به پایان موعد تحریم تسلیحاتی ایران کاملا قابل‌پیش‌بینی بود

-نتیجه دعوای ایران و عربستان تعامل اسرائیل با برخی از کشورهای منطقه است

-همکاری عربستان،‌ اسرائیل و آمریکا برای ایران هزینه‌ساز است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها