کد خبر: 439808
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۰۹:۰۲:۰۰
| |

چرا برخی از پیروزی جو بایدن نگرانند؟

احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: جو بایدن در صورت پیروزی و رسیدن به قدرت از ابزار تحریم‌های کنونی و سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران نخواهد گذشت و تمام وعده‌های خود را در قبال ایران منوط به مذاکرات مجدد و تحقق پیش‌شرط‌های مدنظرش از جانب تهران خواهد کرد.

چرا برخی از پیروزی جو بایدن نگرانند؟
کد خبر: 439808
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: جو بایدن در صورت پیروزی و رسیدن به قدرت از ابزار تحریم‌های کنونی و سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران نخواهد گذشت و تمام وعده‌های خود را در قبال ایران منوط به مذاکرات مجدد و تحقق پیش‌شرط‌های مدنظرش از جانب تهران خواهد کرد.

مجموعه اتفاقاتی که در طول سه سال گذشته بین ایران و آمریکا در عرصه‌های مختلف روی داده شرایط را به جایی رسانده که تنش تهران و واشنگتن به اوج خود رسیده است. بنابراین مساله اقدامات برای کاهش تنش از سوی جو بایدن سخت، زمانبر، پیچیده خواهد بود. البته باید میان پیروزی ترامپ با جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای تحقق منافع ایران تفاوت قائل شد. در صورت پیروزی جو بایدن یک پالس مثبت دیپلماتیک به ایران و جهان ارسال خواهد شد؛ پالس مثبتی که این میزان از فشار روانی در داخل ایران نسبت به آینده اقتصادی، معیشتی و امنیتی خود را تا حدی تعدیل خواهد کرد.

به‌هرحال کشور اکنون با انبوهی از مشکلات اقتصادی از تورم و رکود افسارگسیخته گرفته تا بیکاری و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم و همچنین تشدید شیوع کرونا مواجه است. در راستای استفاده از هوش سیاسی و دیپلماتیک باید به سمت استفاده از فرصتی به نام جو بایدن برویم پیش از آنکه به نفع ملت باشد، می‌تواند به سود همه تمام شود. چون اگر بتوانیم مذاکرات مجدد را در دستورکار قرار دهیم و به موازاتش تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی و معیشتی مرتفع شود بخشی از اعتماد ازبین‌رفته ملت ترمیم خواهد شد.

پیروزی بایدن می‌تواند یک فرصت جدی را برای دولت فراهم کند که کشور از شرایط کنونی خارج شود. اینجاست که باید مساله استفاده از هوش سیاسی را جدی گرفت. اتفاقا با توجه به مشکلات ناشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا و تحریم‌های کاخ سفید است که دونالد ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی‌اش این مساله را مطرح می‌کند که در صورت پیروزی مجددش در انتخابات، ایران مذاکره با آمریکا را در دستورکار قرار خواهد داد و به او (ترامپ) تلفن خواهد کرد. چون کشور در شرایط عادی قرار ندارد. حتی معتقدم منتقدان دولت و مخالفان برجام هم در خفا و در محفل‌های شخصی بر این نکته اذعان دارند که ایران راه مذاکره را به شرطی که شرایط فراهم شود، صددرصد رد نخواهد کرد. تداوم این وضع قطعا محبوبیت مسئولان را هم کمرنگ خواهد کرد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها