اعتراض نمایندگان دموکرات کنگره به نقض حقوق بشر در مصر

تعدادی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا پیام شدیداللحنی را درباره زندانیان سیاسی در مصر برای رئیس‌جمهور این کشور فرستادند.

اعتراض نمایندگان دموکرات کنگره به نقض حقوق بشر در مصر
کد خبر: 439810
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۰۹:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه واشنگتن‌پست نوشت، 56 عضو دموکرات کنگره آمریکا جزئیاتی را درباره بازداشت‌ها در زندان‌های مصر که با نقض‌های آشکاری از سوی نظام مواجهند، در سایه نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در داخل زندان‌ها ارائه کردند.

این روزنامه نوشت، این پیام امروز (دوشنبه) به دست عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر می‌رسد. در این نامه آمده است: اگر جو بایدن، نماینده حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، با نقض حقوق بشر در مصر برخورد خواهد کرد. ما از سیسی می‌خواهیم زندانیان سیاسی را آزاد کند.

رو خانا، نماینده حزب دموکرات آمریکا و از امضاکنندگان این نامه گفت: این به این معناست که در روابطمان با مصر از حیث حقوق بشر بازنگری خواهیم کرد و اولویت به حقوق بشر داده خواهد شد. انگیزه فوری ارسال این نامه کمپین مصر علیه فعالان حامی دموکراسی طی هفته‌های اخیر است.

این روزنامه نوشت، مقامات مصر از 20 سپتامبر بیش از 900 تن را در پی اعتراضات علیه سیسی بازداشت کرده‌اند.

سناتورهای دموکرات کنگره آمریکا اسامی بیش از 20 فعال، وکیل، مخالف سیاسی و روزنامه‌نگار را منتشر و اعلام کردند که در معرض بازداشت ظالمانه قرار گرفته‌اند. این لیست شامل رامی شعث، فعال سیاسی هم است.

آن‌ها خواهان آزادی برادر یک مدرس در پنسیلوانیا شدند و تاکید کردند، تعدادی از شهروندان آمریکایی در مصر زندانی شده‌اند. ریم محمد دسوقی مه آزاد شد و به آمریکا بازگشت اما برادرش همچنان در زندان است.

نمایندگان آمریکایی خواهان محاکمه علنی و عادلانه یا آزادی خالد حسن، راننده مصری آمریکایی هم شدند که از 2018 به اتهام پیوستن به داعش در بازداشت است.

در این نامه آمده است: تعدادی از نزدیکان محمد سلطان که زندانی سابق و فعال مقیم آمریکا است، در زندان به سر می‌برند و به نظر می‌رسد بازداشت آن‌ها برای فشار بر سلطان جهت لغو شکایتی است که علیه یک مسئول ارشد مصری ارائه کرده است. سلطان این مسئول را به شکنجه و دست داشتن در بازداشتش متهم کرده است.

سناتورهای آمریکایی اعلام کردند، گروگان‌گیری تحت هر شرایطی غیرقانونی و غیرقابل قبول است. ما از کشته شدن "شادی حبش"، کارگردان مصری و "مصطفی قاسم"، شهروند آمریکایی در زندان شوکه شدیم.

نمایندگان دموکرات، دولت سیسی را به آزادی زندانیان قبل از مرگ آن‌ها به دلیل کرونا ترغیب و تاکید کردند، محمد منیر، روزنامه‌نگار معروف که به کرونا مبتلا شده بعدا در یکی از بیمارستان‌های قاهره جان خود را از دست داد.

آنها تأکید کردند، واضح است که ازدحام و عدم نظافت زندان‌ها و نبود خدمات پزشکی، زندگی بازداشت‌شدگان را در معرض خطر قرار می‌دهد. این خطر بعد از اعلام گزارشات جدید درباره کرونا افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها