رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران:

کیفیت انسولین‌های داخلی هم مطلوب است

اسدالله رجب، رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با تاکید بر اینکه انسولین تولید داخل در کشور موجود است،‌ گفت: با وجود تحریم‌ها مشکل اصلی در حال حاضر تامین انسولین‌های آنالوگ و خارجی است که این هم مسئله جدید نیست.

کیفیت انسولین‌های داخلی هم مطلوب است
کد خبر: 439836
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۱۰:۰۴:۱۸

اعتمادآنلاین| اسدالله رجب، رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران، با اشاره به اینکه مشکل کمبود انسولین موضوع تازه‌ای برای بیماران مبتلا به دیابت نیست، گفت: این کمبود انسولین در انسولین‌های وارداتی است و نه انسولین‌های تولید داخلی کشور و این موضوع جدیدی نیست؛ تقریبا بیش از یکسال است که به این کمبود اشاره شده است.

وی افزود: حدود یکسال و نیم قبل، 300 سازمان مردم نهاد نامه‌ای برای رئیس سازمان ملل فرستادیم که در آن قید شده بود با وجود تحریم‌ها بیماران ما برای تامین دارو با مشکل مواجه‌اند. اکنون با کمبود انسولین‌های خارجی که به آن انسولین آنالوگ می‌گویند روبرو هستیم که مهم ترین عامل بروز آن، تحریم‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت انسولین‌های داخلی برای کنترل قندخون مبتلایان به دیابت مطلوب است، اظهار کرد: انسولین‌های تولید داخل کشور، انسولین انسانی است، همان انسولینی که اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکا هم استفاده می‌شود. پوشش بیمه‌ای این انسولین به شکلی است که 90 درصد هزینه آن را بیمه‌ها می‌پردازند.

رجب تاکید کرد: سرنگ، قلم و پمپ همگی ابزار تزریق انسولین هستند؛ در نتیجه لفظ انسولین قلمی اشتباه است؛ زیرا انسولین‌های تولید داخل را هم می توان با قلم تزریق کرد؛ لذا صحیح‌تر این است که گفته شود انسولین آنالوگ (تولید خارج) با کمبود مواجه است. ما معتقدیم که تنها پزشک مجاز است به عنوان یک متخصص نوع انسولین بیمار را تعیین کند. خوشبختانه در حال حاضر انسولین درکشور تولید می‌شود که اگر همین تولیدات داخلی نبود آن وقت جهت کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت با مشکلات اساسی‌تری روبه رو می‌شدیم.

وی با تاکید بر لزوم آموزش‌های همگانی برای پیشگیری از بروز چنین بیماری‌های مزمنی، بیان کرد: از بحث آموزش و پیشگیری غفلت شده است؛ به عنوان مثال یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه نبودن نوار تست قند خون است، حتی در مواردی هم که یافت می‌شود به چند برابر قیمت اصلی باید تهیه شود. بیمه‌ها باید هزینه‌های مربوط به آموزش و پیشگیری را تقبل کنند تا از بروز هزینه‌های هنگفت ناشی از عوارض دیابت جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها