علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل:

تاثیر مثبت اقتصادی لغو تحریم‌های تسلیحاتی

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رفع هر گونه تحریمی در ابعاد مختلف می‌تواند برای کشور سودآور باشد. لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز این امتیاز را به کشور می‌دهد تا ایران بتواند قطعات مختلف و تسلیحات مختلف را خرید و فروش کند.

تاثیر مثبت اقتصادی لغو تحریم‌های تسلیحاتی
کد خبر: 439846
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۱۰:۲۷:۴۷

اعتمادآنلاین| لغو محدودیت‌‌های تسلیحاتی و ممنوعیت مسافرتی که از روز گذشته محقق شد، به‌گونه‌‌ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد.

این مهم پس از مذاکرات نفسگیر و با پیش‌بینی دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. بنابراین، از روز گذشته، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفا براساس نیاز‌های دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. درعین‌حال، دکترین دفاعی ایران بر پایداری عظیم مردم و توانمندی‌های بومی استوار است.

از زمان جنگ تحمیلی هشت‌ساله رژیم صدام علیه ایران که طی آن مردم دلاور ایران قربانی تسلیحات پیشرفته و آتش‌افروز غربی شدند، تاکنون جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی، نیاز‌های دفاعی خود را تامین کرده است.

بر اساس گفته مسئولان سیاست خارجی کشورمان، این دکترین همچنان محور اصلی و اساسی کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حفظ قدرت دفاعی بوده و خواهد بود و تسلیحات غیرمتعارف و کشتارجمعی و واردات بی‌رویه سلاح‌‌های متعارف در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

توان بازدارندگی کشور مبتنی بر دانش و توانمندی بومی و برخاسته از قدرت و مقاومت مردم ایران است اما این اتفاق جنبه دیگری دارد و آن این است که لغو تحریم‌های تسلیحاتی به شکلی بر اقتصاد ایران نیز تاثیرگذار است. در راستای بررسی این مساله گفت‌وگویی با علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل داشته است که در ادامه می‌خوانید.

*لغو تحریم‌های تسلیحاتی چه تاثیراتی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

رفع هر گونه تحریمی در ابعاد مختلف می‌تواند برای کشور سودآور باشد. لغو تحریم‌های تسلیحاتی نیز این امتیاز را به کشور می‌دهد تا ایران بتواند قطعات مختلف و تسلیحات مختلف را خرید و فروش کند. اعمال هر تحریمی نیز صرفا یک جنبه ندارد و بر حوزه‌های پیرامونی نیز تاثیرگذار است.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی ممکن است در وهله اول جنبه اقتصادی نداشته باشد و ایران بتواند تجهیزات نظامی خریداری کند که تاثیر آنها بر اقتصاد مشخص نشود اما باید دقت کرد که با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌تواند به بازسازی بسیاری از تاسیسات و تجهیزات نظامی خود بپردازد که هر ساله هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند. باید دقت کرد از همین ابزار در عرصه‌های تکنولوژیکی نیز می‌توان استفاده کرد و کشور را در برخی عرصه‌ها به جلو هدایت کرد، پس بنابراین لغو این تحریم‌ها به شکل مستقیم بر اقتصاد کشور نیز تاثیراتی دارد. ایران برای مدت‌ها دسترسی به بسیاری از قطعاتی نداشت که هم جنبه نظامی داشت و هم در اصول علمی به کار می‌رفت پس بنابراین می‌تواند در این عرصه نیز برای کشور مثبت باشد.

*آیــا واقــعا لغو تحریم‌های تسلیحاتی سبب می‌شود تا کشورها این قطعات نظامی و علمی را در اختیار ایران قرار دهند و ایران نیز می‌تواند به دنبال آن اسلحه به فروش برساند؟

باید توجه کرد که محدودیت قانونی مبادله با ایران برداشته شده است و صرفا شاید ایالات‌متحده بتواند بر برخی کشورها اعمال فشار کند یا آنها را از معامله با ایران بترساند اما آنچه اهمیت دارد این است که مبادله با ایران امروز در این حوزه قانونی شده است. ایران پس از جنگ ایران و عراق به یک خودکفایی در عرصه تسلیحاتی رسیده است؛ به گونه‌ای که موشک‌ها و سامانه‌های ضدهوایی خوبی را تولید کرده است و بسیاری از کشورها نیز شاید نتوانند بهترین نوع تسلیحات موجود در جهان را خریداری کنند و شاید تسلیحات نسبتا با قیمت مناسب ایران برای آنها بهترین گزینه باشد.

تجهیزات نظامی هیچگاه از طریق مناقصه به فروش نمی‌رسد و در پشت درهای بسته نیز این توافقات انجام می‌شود. بنابراین این دومین بهره اقتصادی است که ایران از لغو تحریم‌های تسلیحاتی می‌برد و می‌تواند با فروش اسلحه به اقتصاد کشور کمک کند.

درست است که تجهیزات نظامی در اختیار شرکت‌های خصوصی است که همواره از تحریم‌های آمریکا در هراس هستند و با ایران مبادله نمی‌کنند اما این عرصه بخش‌های دولتی را نیز شامل می‌شود که ایران می‌تواند از آن طریق به مبادله بپردازد.

خرید و فروش تسلیحات نیز تحت نظارت کامل دولت‌هاست تا از این عرصه سواستفاده نشود. ایران نیز می‌تواند از این عرصه دولتی به‌خوبی استفاده کند.

*ایــالات‌متحده به‌واسطه مانع‌تراشی می‌تواند مــانع مـبادله نظامی ایران شود یا اقدامی عملی علیه ایران در عرصه انجام دهد؟

این مساله بارها از سوی کشورهای مختلف رد شد و این نشان می‌دهد که جامعه جهانی مانع‌تراشی نخواهد کرد و زیر بار فشارهای آمریکا نمی‌رود. هر چند اگر از روی ترس از آمریکا تمایلی به همکاری نظامی با ایران نداشته باشند. آنچه اهمیت دارد این است که منع قانونی برداشته می‌شود و این برمی‌گردد به منافع کشورها که چه اقداماتی انجام دهند.

چین و روسیه در گذشته همکاری‌های نظامی خود را به علت همین قطعنامه‌ها با ایران به حداقل رسانده بودند اما از چند روز آینده دیگر عامل محدودکننده بین‌المللی وجود ندارد و در همین راستا، شاید همکاری‌‌های نظامی افزایش یابد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها