فیاض ‌زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا | شانس بایدن بیشتر از ترامپ است / تمایل عده‌ای در ایران برای ماندن ترامپ مصداق «نادری پیدا نخواهد شد، کاشکی اسکندری پیدا شود» است

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت‌: 2 ماه پیش پیش‌بینی‌ام این بود که ترامپ به دلیل عملکرد بهتر در مناظره‌ها در رقابت با بایدن می‌تواند انتخابات 2020 را به نفع خود رقم زده و تا سال 2024 در کاخ سفید بماند، اما پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های روزهای اخیر حکم به برتری احتمالی نامزد دموکرات می‌دهد.

انتخابات آمریکا | شانس بایدن بیشتر از ترامپ است / تمایل عده‌ای در ایران برای ماندن ترامپ مصداق «نادری پیدا نخواهد شد، کاشکی اسکندری پیدا شود» است
کد خبر: 439990
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- «دونالد ترامپ یا جو بایدن؟» از هفته‌ها پیش در محافل سیاسی و حتی گعده‌های عمومی این سوال بارها و بارها در جمع ایرانی‌ها پرسیده شده است و البته شرایط نشانگر این است که جامعه ایران غالباً در انتظار پیروزی بایدن و خارج شدن ترامپ از کاخ سفید هستند.

فیاض‌ زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اینکه بسیاری از ایرانی‌ها بی‌صبرانه منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا هستند واقعیت دارد، اما همان‌طور که عده‌ای دعا می‌کنند جو بایدن در رقابت مهم 2020 برنده شود، تعداد زیادی از ایرانی‌ها هم شدیداً به ماندن دونالد ترامپ در کاخ سفید علاقه‌مند هستند که این دوگانگی دلایل سیاسی و اجتماعی مختلفی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: استقبال از رئیس‌جمهوری بایدن به این خاطر است که فکر می‌کنند این اتفاق می‌تواند برجام را احیا و فضای ایران و آمریکا را کمی بهتر کند، تا از این طریق شاهد کاهش شوک روانی و بین‌المللی به اقتصاد ایران و در نتیجه کاهش قیمت دلار و تحریم‌ها باشند. آنهایی هم که تمدید دولت ترامپ را مطلوب می‌دانند، آن دسته از ناراضیانی هستند که امید دارند تا تداوم فشارهای آمریکا رویه نظام سیاسی ایران را تغییر بدهد که ما را یاد شعر معروف «نادری پیدا نخواهد شد، کاشکی اسکندری پیدا شود» می‌اندازد.

او تصریح کرد: من 2 ماه پیش در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «الاغ‌ها و فیل‌ها» پیش‌بینی‌ام این بود که ترامپ به دلیل عملکرد بهتر در مناظره‌ها در رقابت با بایدن می‌تواند انتخابات 2020 را به نفع خود رقم زده و تا سال 2024 در کاخ سفید بماند، اما پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های روزهای اخیر حکم به برتری احتمالی نامزد دموکرات می‌دهد. بنده هم تمایل بیشتری به رئیس‌جمهوری بایدن دارم، چون اساساً خاستگاه دموکرات‌ها طبقه متوسط است‌ و خاستگاه جمهوری‌خواه‌ها عموماً محافظه‌کاران سرمایه‌دار و متعصبان مذهبی است که کارتل های نفتی را در اختیار دارند.

‌این چهره در ادامه افزود: همچنین این را باید در نظر گرفت که بایدن عضوی از دولت باراک اوباما و بخشی از پروسه مهم برجام بود. فکر می‌کنم آمدن این چهره شرایط را برای ایجاد فضای تعاملی و گفت‌وگو در عرصه سیاست جهان تصریح خواهد کرد. به هر حال دنیا بعد از روی کار آمدن ترامپ با تصمیم‌ها و رفتارهای تجادلی این چهره اختلاف و تنازع‌های بیشتری را تجربه کرد و به همین دلیل بسیاری از کشورها منتظر شکست رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده آمریکا هستند.

فیاض ‌زاهد در پایان گفت: با همه این توضیح‌هایی که درباره مطلوب بودن پیروزی بایدن عنوان شد، لازم به توضیح است هیچ مشکلی از کشورها بدون توجه به مناسبات بین‌المللی حل نخواهد شد. حتی بعد از جنگ جهانی دوم هم هیچ دولتی را نمی‌بینیم که بدون توجه به دیپلماسی تعاملی به رشد و توسعه رسیده باشد. پس اگر قرار بر این است که ایران مشکلات اقتصادی‌اش را حل کند، حتماً باید به اصلاح روابط بین‌الملل توجه زیادی داشته باشد.

چکیده گفت‌وگو با فیاض زاهد

-موافقان بایدن در ایران فکر می‌کنند او برجام را احیا خواهد کرد

-موافقان ترامپ در ایران تمدید دولت او را عامل تغییر رویه سیاسی نظام می‌دانند

-بسیاری از کشورها منتظر شکست ترامپ هستند

-هیچ مشکلی از کشورها بدون توجه به مناسبات بین‌المللی حل نخواهد شد

-مشکلات اقتصادی‌ ایران هم بدون توجه به اصلاح روابط بین‌الملل حل نمی شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها